Geplaatst door NBPO

Een op de vijf kantoorprofessionals ervaart werkstress door technologische innovaties

Tilburg, 24 mei 2018 – Bij 20% van de kantoorprofessionals leiden technologische vernieuwingen zoals nieuwe IT-tools, nieuwe zakelijke apps en andere digitale vernieuwingen tot werkstress. Dat is een van de resultaten van recent onderzoek* van de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO). Overigens hebben mannen zelfs wat meer last van de genoemde werkstress dan vrouwen (24% vs 17%). De beroepsvereniging hield het onderzoek voorafgaand aan het Congres over Duurzame Inzetbaarheid dat plaatsvindt op 31 mei a.s.

14% ervaart negatieve impact op werk en gezondheid
De NBPO vroeg de respondenten naar de hoeveelheid digitale tools waarmee gewerkt wordt. 37% van de ondervraagde kantoorprofessionals gebruikt 4-6 digitale tools en 28% gebruikt er zelfs meer dan 7. Hoewel veel digitale tools er op gericht zijn slimmer te werken, is 15% van de respondenten van mening dat technologische vernieuwingen tot meer werk leiden. Een van de oorzaken kan zijn, dat 24% geen training krijgt bij de lancering van een digitale innovatie. De eerder genoemde werkstress die ontstaat door digitale innovaties, heeft in 14% van de gevallen een vervelend staartje; het leidt tot negatieve consequenties op het werk en/of de gezondheid.

Anke Algera, voorzitter van de NBPO maakt zich zorgen: “Wij vinden het signaal dat zoveel mensen stress ondervinden door digitale innovaties zorgwekkend. Het is bovendien vaak onnodig: veel stress kan voorkomen worden als zowel werkgevers als werknemers goed voorbereid zijn op technologische vernieuwingen.”

29% werkt niet met tools die ter beschikking staan
Door onervarenheid met de tool en drukte komt 29% er onvoldoende aan toe de technologische tools die hem of haar ter beschikking staan, te gebruiken. En dat is jammer, want degenen die wel met een nieuwe digitale tool aan de slag gaan, erkennen dat dit kan leiden tot positieve effecten. Bijna de helft van de respondenten is van mening dat technologische vernieuwingen ervoor zorgen dat het werk sneller uitgevoerd kan worden. Meer dan 70% is van mening dat technologische vernieuwingen motiveren, doordat het werk efficiënter uitgevoerd kan worden. 60% zegt dat digitale tools het werk makkelijker maken en voor 29% wordt het werk zelfs leuker door technologische innovaties.

Algera: “De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en als werknemer kan het best lastig zijn om dit naast je dagelijkse werk bij te houden. Als je het gevoel hebt kennis of ervaring op bepaalde gebieden te missen dan is het belangrijk dat je dit bij je werkgever aankaart zodat er direct actie ondernomen kan worden. Vraag gewoon om extra uitleg of een cursus of online tutorial als een tool of toepassing niet duidelijk is. Daar ben zowel jij als je werkgever bij gebaat.”

Groter wordende rol nieuwe communicatiemiddelen
Uit een eerder onderzoek van de NBPO uit november 2017, bleek dat 32% van het Nederlandse kantoorpersoneel van mening is dat ook de e-mailstroom tot stress leidt. Daarom vroeg de beroepsvereniging in het huidige onderzoek nog verder door naar de rol van e-mail. 39% van de respondenten antwoordde dat e-mail momenteel nog steeds het belangrijkste communicatiemiddel is, maar dat de rol van nieuwe communicatiemiddelen steeds groter wordt. Bij 6% van de respondenten hebben nieuwe communicatiemiddelen de rol van e-mail als belangrijkste communicatiemiddel al overgenomen. 55% van de respondenten is overigens van mening dat leeftijd een rol speelt bij de switch van e-mail naar nieuwe communicatiemiddelen. 28% geeft duidelijk aan dat meer jongere dan oudere collega’s gebruik maken van nieuwe communicatiemiddelen naast e-mail.

“Nieuwe communicatiemiddelen kunnen veel structuur en efficiëntie op de werkvloer bieden. Het is dan wel zaak dat iedereen over de juiste kennis en vaardigheden beschikt om deze middelen te gebruiken. Zorg er als werkgever voor dat je personeel goed op de hoogte is, ook de oudere collega’s. Alleen op die manier heb je optimaal profijt van technologische innovaties.” besluit Algera.

* Onderzoek online uitgevoerd in opdracht van NBPO door M-Research in mei 2018 onder 520 kantoorprofessionals in Nederland. M-Research is lid van de MOA.