Geplaatst door Mastercard

Vijf op de tien Nederlanders koopt meer dan de helft van hun cadeaus online tijdens de feestdagen

Vier op de tien (38%) Nederlanders blijft met probleem van webshops zitten

Rondom de feestdagen is het heel druk in de winkelstraten, maar online draaien webshops ook overuren. Bijna de helft (48%) van de Nederlanders koopt het merendeel van hun kerstcadeaus online. Vier op de tien (38%) consumenten geeft aan wel eens te maken hebben gehad met problemen bij de levering (niet of verkeerd geleverd) waarbij het probleem niet of deels is opgelost door de webshop. Om meer inzicht te krijgen in de ervaringen en betaalgewoontes in de Nederlandse markt rondom de feestdagen heeft PanelWizard in opdracht van betalings- en technologiebedrijf Mastercard een onderzoek onder 1120 Nederlanders ouder dan 18 jaar uitgevoerd.

Nederland koopt massaal online tijdens de feestdagen. Toch geeft één op de vijf Nederlanders aan alleen in fysieke winkels hun cadeaus voor de feestdagen te doen. De groep ouder dan zestig is hierbij wel groter (65% versus 11%). Met al die online bestellingen gaat ook wel eens iets mis. Bij de consumenten die weleens een product verkeerd geleverd kregen, werd in ruim drie kwart van de gevallen (77%) het probleem volledig opgelost door de webshop. Arjan Bol, Country Manager Mastercard Nederland: “Het komt soms voor dat problemen ontstaan, omdat een gekocht artikel afwijkt van wat is besteld, nep blijkt of niet wordt geleverd. In dat geval kun je met een creditcardbetaling veelal terecht bij je uitgevende bank om het aankoopbedrag terug te vragen.”

Ondanks de vele voordelen die men noemt voor online aankopen doen, zoals de deur niet uithoeven, makkelijk prijzen vergelijken en het grote aanbod, volgt ook één van de grootste nadelen en ergernissen: zelf niet thuis zijn als een bestelling wordt afgeleverd. Andersom werkt het ook niet altijd. Zeventig procent heeft een product wel eens te laat ontvangen. Naast andere bekende nadelen zoals de verzendkosten, waar Nederlanders niet graag voor betalen, en het ‘niet kunnen uitproberen’ zet Nederland zorgen over de betrouwbaarheid van de webshop (41%) en mogelijke internetfraude (39%) in de top van vijf van grootste nadelen. Bij elektronica (61%) is men het meest bezorgd over de levering, daarna volgen interieurartikelen (14%) en kleding en schoenen (4%).

Mannen gebruiken wel vaker hun creditcard bij online aankopen dan vrouwen, één derde van de mannen betaalt meer dan de helft van de online aankopen tijdens de feestdagen met een creditcard, bij vrouwen is dit één op de vijf. Het grootste verschil tussen mannen en vrouwen zit in de bekendheid met een aankoopverzekering (73% versus 57%). “Of er een relatie is, wordt niet duidelijk in dit onderzoek. Ik verwacht dat men toch vaker hun creditcard gebruikt als ze weten dat ze daardoor automatisch een aankoopverzekering en aflevergarantie hebben”, vervolgt Bol. Na aanschaf is het bij een kwart van de Nederlanders die online winkelen wel eens voorgekomen dat producten binnen een half jaar na aankoop beschadigd zijn geraakt. Ook verliezen mensen hun producten (12%) of worden ze wel eens gestolen (5%) binnen de eerste zes maanden.