Geplaatst door VPRO

VPRO Medialab lanceert samen met Eurosonic Noorderslag nieuwe programmalijn ‘Future of Media’

Eurosonic Noorderslag is het belangrijkste platform voor Europese muziek en is voor veel acts een belangrijke stap geweest in hun internationale doorbraak. Naast een showcasefestival ’s avonds, vindt overdag een conferentie plaats voor Europese muziek- en mediaprofessionals. Hier lanceert VPRO Medialab samen met Eurosonic Noorderslag de Future of Media-programmalijn. Centraal hierin staat spreading stories: hoe bereik je mensen die geen radio meer luisteren? Hoe gaan omroepen en muzikanten om met het veranderende medialandschap? Wie zijn de nieuwe spelers in dat landschap en hoe pakken andere Europese makers en mediaplatforms dat aan?

Future of Media
‘De VPRO is koploper in innovatie voor de mediawereld’, aldus Peter Smidt, creatief directeur van Eurosonic Noorderslag: ‘Niet alleen in de muziekindustrie, maar ook in een breder kader, namelijk hoe we in de eenentwintigste eeuw met digitale media omgaan en wat dat voor ons leven gaat betekenen.’
De Future of Media-programmalijn bestaat uit een keynote presentatie, paneldiscussies en ontmoetingen met mediamakers in twee Meet the Media-rondes.

Keynote: Chris Price van BBC Radio 1
Future of Media start met de keynote presentatie Digital music: navigating the teen years van Chris Price, Hoofd Muziek van BBC Radio 1. BBC Radio 1 trekt wekelijks 40% van de jonge Engelse luisteraars. Met 15 jaar ervaring bij onder andere Warner, MTV, Sony en Last.fm zorgt Price dat de juiste platforms de juiste content brengen en BBC Radio 1 zo een jong publiek aan zich bindt.

Meet the Media-rondes
Na de keynote zijn er twee Meet the Media-rondes, waarbij actief ideeën gedeeld kunnen worden over samenwerking, innovatie, successen en learning points. Deelnemers schuiven aan tafel bij twee van de acht mediamakers uit diverse hoeken en met verschillende achtergrond maar allemaal met ervaring in het op vernieuwende manieren verspreiden van verhalen: van festivalreports via snapchat door 3voor12 tot social mobile storytelling door de BBC. Aanwezig zijn onder anderen Greg Cochrane (Loud & Quiet), Niels Aalberts (3voor12), Gerard Walhof (VPRO Radio), Floris Daelemans (VRT) en Mark Egan (EBU en voormalig BBC videojournalist en mobile storyteller).

Data vs. Discjockey panel
In het Data vs. Discjockey panel gaan een viertal mediamakers met elkaar in gesprek over de spanning tussen data, algoritmes en de onafhankelijkheid van de (muziek)media. Hoe relevant is een diskjockey als op basis van big data ook persoonlijke aanbevelingen kunnen worden gedaan via bijvoorbeeld Spotify? Met Greg Cochrane (moderator), Chris Price (BBC Radio 1), Menno Visser (curator 3voor12 en 3FM) en Dieter Boen (Hoofd Research & Innovation bij VRT).

Festivals, labels, managers & media panel
Als het festivalseizoen eraan komt, steken labels, managers, festivals en media de koppen bij elkaar om agenda’s te matchen. Festivals hebben vaak exclusieve content nodig om ticketverkoop en publieksbereik een impuls te geven. Maar met een toenemend aantal aanvragen van interviews, social media take overs, meet & greets en live streams van een toenemend aantal festivals wordt dit steeds lastiger. In dit panel bekijken spelers als Andras Berta (Sziget Festival), Ruth Barlow (Beggars Group), Ben Houdijk (3FM) en Nikki McNeill (Global Publicity, moderator) de mogelijkheden voor een effectieve samenwerking.

Tickets en meer informatie
Future of Media vindt zaterdag 14 januari 2017 plaats in De Oosterpoort in Groningen van 12.00 – 17.00 uur. Tickets kosten 10 euro, er is een beperkt aantal plekken, van tevoren kopen wordt aangeraden. Voertaal is Engels. Meer informatie en tickets: www.vpro.nl/medialab.