Industry Wire

Geplaatst door VPRO

VPRO Tegenlicht: Goudzoekers in YouTubeland

YouTube is in sneltreinvaart uitgegroeid tot één van de machtigste online platforms ter wereld. Tegenwoordig droomt bijna ieder kind ervan om rijk en beroemd te worden op het videoplatform. Welk uitgekiend verdienmodel schuilt er achter dit succesverhaal, en hoe zal dit ons toekomstige medialandschap bepalen? Een aantal professionele YouTubers biedt een blik in de wondere wereld van de YouTube-industrie.
YouTube heeft in haar 12-jarige bestaan het traditionele medialandschap op zijn kop gezet en roem en rijkdom voor velen binnen handbereik gebracht. Zowel makers als adverteerders zien zich geconfronteerd met deze machtspositie. Dagelijks beginnen hordes jongeren een eigen kanaal in de hoop zoveel mogelijk views en YouTube money te scoren. Een ware goudkoorts die ervoor zorgt dat deze content creators voortdurend de grenzen opzoeken.
De meest succesvolle Nederlandse YouTuber, Kwebbelkop, heeft bijna zeven miljoen abonnees op zijn YouTube-kanaal die dagelijks massaal bekijken hoe hij games speelt of vlogt over zijn persoonlijk leven. Zijn succes is enorm. Hij wordt voortdurend op straat herkend en woont met zijn vloggende vriendin in een penthouse in Amsterdam. Zijn moeder, beter bekend als Kwebbelmom, is manager van zijn miljoenen-imperium. Met Kwebbelkop bezoeken we VidCon in Los Angeles, de belangrijkste bijeenkomst voor fans, online influencers en de platform-industrie.
Niet iedereen is echter zo succesvol. YouTube kent een enorme begraafplaats van video’s zonder views. Een kijkje in de keuken in de wereld van de YouTubers, de marketeers, managers en de psychologische consequenties van een online verdienmodel met ‘You’ als unique selling point.
Regie: Nordin Lasfar
Meer informatie via vpro.nl/tegenlicht

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht