Industry Wire

Geplaatst door Appiness

Waarom VRT en Spott samen verder testen rond interactiviteit van televisieprogramma’s

Van januari tot juni 2017 zal de Aalsterse start-up Appiness, het bedrijf achter de app Spott, samen met VRT een pilootproject verderzetten om de kijkers te laten interageren met de inhoud van hun favoriete uitzendingen.

VRT wil hiermee een jongere doelgroep bereiken, alsook de impact van een interactieve kijkervaring onderzoeken. Als publieke omroep vervult VRT hiermee haar opdracht met het ondersteunen van een unieke innovatie in Vlaanderen.

De technologie werd in oktober 2016 gelanceerd samen met RTL en Medialaan. Dit leverde tot nu toe 115.000 downloads op.
Eerder al werd bij VRT getest met Dagelijkse Kost en Thuis, deze programma’s lopen nog steeds door. Voortaan zullen kijkers ook dichter dan ooit komen te staan bij hun favoriete personages uit programma’s als Beau Séjour (vanaf vandaag), Reizen Waes (vanaf 29 januari) en de humoristische feelgood-reeks Zie Mij Graag (vanaf 21 februari).

Daarnaast wil de openbare zender bestuderen of het gebruik van de technologie de drempel om te doneren voor een goed doel kan verlagen. Hiervoor zal Spott, ten voordele van Kom Op Tegen Kanker, de grote liveshow in april interactief maken.

Peter Claes, Algemeen directeur Media & Productie VRT: “In de beheersovereenkomst geeft de Vlaamse regering de opdracht om kansen te geven aan jonge Vlaamse startups. VRT wil een lerende organisatie zijn, en wij laten ons graag inspireren. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd naar de extra waarde die Spott zal brengen in de liveshow ten voordele van Kom Op Tegen Kanker.”

Nieuw tijdperk van televisiekijken

Spott creëert een geheel nieuwe kijkervaring door online inspiratie te koppelen aan televisie kijken. De Eén kijkers zijn voortaan in staat producten, merken en personages uit bepaalde VRT programma’s te ontdekken. De inspiratie aangeboden door televisie, was nog nooit zo groot.

“Spott is een inspiratieplatform dat je toelaat te interageren met jouw favoriete programma’s, hierdoor weet je niet alleen wat jouw favoriete acteur of actrice aanheeft maar ook waar je het kan kopen.”

– Jonas De Cooman, Co-CEO van Spott.

Dagelijkse Kost

Voortaan zal Jeroen Meus de fans van Dagelijkse Kost op interactieve wijze kunnen inspireren. Zo zullen onder meer het keukengerei van GreenPan, de kledij van Scotch en Soda en de recepten die te zien zijn op het scherm interactief gemaakt worden.

Het gerecht dat je zopas zag op televisie, kan je met Spott in een mum van tijd thuis zelf uitproberen.

Thuis

VRT-medewerkers kregen elke week tientallen vragen omtrent de kledij van de Thuis-acteurs. Vanaf nu zal Thuis onmiddellijk inspiratie op jouw smartphone voorzien!

Elke weekdag kunnen de kijkers zich laten meeslepen in de levens -en kledingstijl van de Thuis-acteurs.

Wil de gebruiker hetzelfde schilderij als in het huis van Judith? Of heeft deze eerder interesse in de koelkast die te zien is in de Frens? Of misschien wil deze absoluut dezelfde ‘Girly Lumberjack’ look als Olivia?

Spott brengt alle relevante items voor hen naar voren.

Beau Séjour

Deze langverwachte serie is op 1 januari van start gegaan en heeft een jonge, sterk betrokken doelgroep voor ogen. Het programma geeft hen de kans om zich volledig onder te dompelen in het universum van een spannend verhaal hetwelk al veel inkt doen vloeien heeft op de sociale media.

“Spott is de ideale applicatie voor de Millennials*. Met één klik komen deze alles te weten over hun favoriete programma’s.”
– Jonas De Cooman, Co-CEO van Spott.

“Dat lederen jasje van Kato Hoeven of de handtas van Kristel Brouwers kan je nu ook echt kopen tijdens het bekijken van ‘Beau Séjour’ of delen met vrienden of familie”

– Michel De Wachter, Co-CEO van Spott

*Millennials: Geboren tussen 1982 en 2004.

EINDE PERSBERICHT

Extra informatie

Met Spott, een innovatieve Belgische app, kunnen kijkers van VRT, VTM, RTL en Xite met één klik inspiratie spotten op hun tv-scherm en direct aankopen in de juiste webwinkel. De app werd gelanceerd in oktober 2016 en is intussen meer dan 115.000 gedownload. Het bedrijf hoopt tegen eind 2017 de kaap van 300.000 downloads te bereiken.

Spott maakt ook reclame interactief. Zo werden in totaal reeds meer dan 20 interactieve TV campagnes tot stand gebracht voor IKEA, JBC, Sunweb, Fun, Carrefour, Président en Proximus.

Download de Spott app op:

https://play.google.com/store/apps/details?id=mobi.appiness.spott
https://itunes.apple.com/be/app/spott-be-inspired-by-your/id1047568044?mt=8

Of check de desktop versie op http://www.spott.it

Hier een filmpje over hoe Spott werkt: https://vimeo.com/166222218

De TV-campagne vind je op: https://vimeo.com/186313024

Social Media:

https://www.facebook.com/Spott.it/?fref=ts
https://twitter.com/SpottBE_nl
https://www.instagram.com/appiness.inc/?hl=en
https://www.facebook.com/appiness.inc/?fref=ts
https://twitter.com/Appiness_Inc
https://www.linkedin.com/company/5072381?trk=tyah&trkInfo=clickedVertical%3Acompany%2CclickedEntityId%3A5072381%2Cidx%3A1-1-1%2CtarId%3A1476171510760%2Ctas%3Aappiness

Beschikbare programma’s met Spott

EEN

Thuis / Dagelijkse Kost / Beau Séjour / Reizen Waes / Zie mij graag

VTM

Familie / De Keuken Van Sofie / Chicago Fire / Chicago PD / House MD / Wat Als? / Cordon

RTL-TVI

Les Reines Du Shopping / Le Meilleur Pâtissier / Cousu Main / Un diner presque parfait / Nouveau Look pour une Nouvelle Vie / Under The Dome / 24 Live Another Day / Chicago Med / Top Chef / NCIS: Los Angeles / NCIS: Nouvelle Orleans / La Grande Balade / Martin Bonheur / Zoo

Q2

Marvel’s Agent of S.H.I.E.L.D. / My Wife and Kids / Bones / The Big Bang Theory / Modern Family / New Girl

Plug RTL

Secret Story

Vitaya

Girlfriends’ Guide to Divorce / Royal Pains

XITE

Woodie Smalls / Emma Bale / Darrell Cole / Gabriel Rios / Safi / Natalia / Henri PFR / Hooverphonic

INTERACTIVE TV COMMERCIALS

IKEA / JBC / Sunweb / Fun / Carrefour / Proximus

Meer informatie over Appiness:

Appiness is in 2014 van start gegaan met als visie om de TV ervaring te verbeteren binnen de iMinds accelerator. Spott is het geesteskind van Jonas De Cooman en Michel De Wachter als antwoord op de vraag: “Hoe zouden we TV écht interactief én persoonlijk kunnen maken?”. Ze hebben samen Appiness opgericht om hun toekomstvisie vorm te geven en zo de kijker te behagen, verrassen en inspireren door van hun favoriete programma’s een echte inspiratiebron te maken.

Naast de lancering in België, bereidt Appiness een internationale uitrol voor. Zo heeft Appiness kantoren geopend in London, Seoel, Rio de Janeiro en São Paulo. Na de Microsoft Accelerator zal er een verdere samenwerking volgen om samen de technologie verder op punt te stellen. Het bedrijf heeft reeds 3,1 miljoen euro opgehaald en een IWT (Agentschap Innovatie door Wetenschap en Technologie) subsidie ontvangen van 440.000 euro.

Voor meer informatie over Appiness www.appiness.mobi

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht