Industry Wire

Geplaatst door Software Vergelijken

Webshop trends die 2017 te wachten staan

2016 was weer een goed jaar voor de e-commerce-industrie. Volgens het
CBS shoppen nu zeven op de tien Nederlanders online. Bij deze aankoop geeft een groot deel tussen de honderd en vijfhonderd euro uit. Dit laat ook wel zien dat de consument een aankoop bij een webshop over het algemeen vertrouwt. De verwachting is dat het aandeel online shoppers in 2017 alleen nog maar meer zal groeien. Door de blijvende groei in e-commerceland gebeurt er ook veel op technologisch gebied, zodat de consument een zo prettig mogelijke shopervaring heeft. Dit artikel haakt in op de verwachte trends op het gebied van e-commerce van 2017.

Design desktop wordt versimpeld

Een van de belangrijkste trends van de afgelopen jaren is mobiele toegankelijkheid. Het aantal mensen dat via zijn of haar smartphone aankopen doet groeit elk jaar. Aanbieders van online webshop software spelen hierop in en leggen op innovatief gebied meer de nadruk op mobiel. In 2016 was het een must om een responsive design te hebben, oftewel dat een website zich aanpast aan de schermgrootte. Door het groeiende aantal aankopen via mobiele apparaten gaan webdesigners ook een andere interpretatie geven aan de inrichting van een website. De verwachting is dat door deze verandering in gebruik desktopversies meer op mobiele versies gaan lijken. Dat houdt bijvoorbeeld in dat de volledige schermgrootte bij de desktopversie wordt gebruikt of dat actieknoppen groter worden afgebeeld. Het design wordt dus versimpeld en de maximale grootte van het scherm wordt benut.

Data-analyse wordt geautomatiseerd

De segmentatie en identificatie van gedragspatronen van klanten gebaseerd op hun browsegeschiedenis is één van de grootste uitdagingen voor een webshop. Helemaal wanneer het draait om de automatisatie kan het een vrij lastige opgave zijn. Algoritmes kunnen hier een ondersteunende rol in spelen. Menselijke interventie dient alleen niet te worden onderschat. De analyse van deze data is namelijk net zo belangrijk, alleen is dit niet zo eenvoudig. Een derde partij kan worden ingeschakeld om grote datasets nauwkeurig te analyseren. De verwachting is dat er meer bedrijven komen die deze gespecialiseerde service aanbieden.

Meer versimpelde en veilige betaalmogelijkheden worden beschikbaar

Wanneer een webshop verschillende betaalmogelijkheden aanbiedt, leidt dit tot meer conversies. Een webshopeigenaar maakt het klanten hiermee makkelijker om te betalen. Hoe meer betaalmogelijkheden worden aangeboden, des te groter de kans dat de klant een van deze opties kan gebruiken. Lange tijd zijn creditcards de dominante speler geweest. Mensen vinden het alleen nooit zo prettig om hun creditcardnummer bij een webshop achter te laten. Nu zijn er een hoop alternatieve betaalmogelijkheden waar deze gevoelige informatie niet achtergelaten hoeft te worden. Als klant word je via een koppeling direct doorgeleid naar een beveiligde betaalpagina van je bank. De verwachting is dat dit soort betaalmogelijkheden steeds meer de overhand gaan krijgen.

Service voor klanten wordt nog beter

In het afgelopen jaar zijn webshops zich steeds meer gaan richten op het verbeteren van de service voor hun klanten. Vooral op het gebied van levering zijn veranderingen geweest. Veel bedrijven zijn overgegaan op het concept “Vandaag besteld, morgen in huis” en de verzendmogelijkheden hiervan zijn toegenomen. De verwachting is dat dit jaar nog meer de nadruk op de de verbetering van de verzendstrategie zal gaan liggen. Levering op volgende dag zal de standaard worden en steeds meer bedrijven gaan ‘levering op dezelfde dag’ introduceren. Daarnaast zullen de verzendopties meer toenemen, om het klanten makkelijker te maken en hiermee de service naar een hoger niveau te tillen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht