Wehkamp koploper in order- en verzendbevestiging
Uit een onderzoek onder 50 vooraanstaande online retailers naar de kwaliteit van de order- en verzendbevestigingen komt Wehkamp als beste uit de bus. De winnaar wordt op de voet gevolgd door Zalando, Coolblue, Greetz en bol.com.
De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat driekwart van de retailers grote kansen laat liggen in communicatie met haar klant. Zo geeft 24% van de onderzochte bedrijven geen duidelijke informatie over het tijdstip van de bezorging en 60% zegt niets over de mogelijkheden van retourzending. Wie na de levering vragen heeft kan deze moeilijk kwijt, omdat in 64% van de gevallen geen contactgegevens te vinden zijn. Tot slot laat 30% het zelfs na de klant te bedanken voor zijn aankoop.
Wehkamp en Zalando
De hoogste posities op de scorelijst worden gedomineerd door fashion-retailers Wehkamp en Zalando. Zij besteden veel aandacht aan uitstraling, personalisatie en duidelijke weergave van de informatie. Zalando komt extra positief naar voren omdat dit bedrijf van retourneren een positieve propositie maakt. Coolblue, Greetz en Bol.com maken de top-5 compleet.
OneRetail voerde het onderzoek uit. Tachmy Dilmy van het adviesbureau voor e-commerce vult aan: “Consumenten ervaren order- en verzendbevestiging als belangrijke onderdelen van het aankoopproces. De order- en verzendbevestigingen kunnen het vertrouwen in een retailer vergroten of schaden. Het is opmerkelijk hoeveel steken online retailers nog laten vallen en hoeveel kansen er nog te verzilveren zijn.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.