Geplaatst door Werk aan de muur

Werk aan de Muur bereikt 1 miljoen commissie voor haar creatieven

Haarlem – Werk aan de Muur is de online marktplaats voor fotografen en andere kunstenaars. Een innovatieve oplossing om het verdienvermogen van de creatieve industrie te verbeteren. Beeldmakers verkopen hun werken als reproductie via de website aan klanten uit heel Europa. Per verkocht werk verdient de beeldmaker commissie. De teller van deze commissie heeft in september 2018 maar liefst de 1 miljoen euro gehaald.

Iedereen die kunst maakt kan een shop openen bij Werk aan de Muur. Creativiteit wordt vaak tegengehouden door de rompslomp eromheen. Creatieven kunnen zich volledig focussen op creatie en marketing, omdat Werk aan de Muur verantwoordelijk is voor de support, techniek en productie. Door het aanbieden van deze faciliteiten, is het voor iedereen mogelijk om kunstenaar te zijn. Inmiddels hebben meer dan 10.000 creatieven een account aangemaakt en zijn er ruim 200.000 werken beschikbaar. De blijvende groei laat zien dat er veel creativiteit schuilt in Nederland en daarbuiten.

Beeldmakers die een account hebben aangemaakt kunnen werken verkopen via de webshop van Werk aan de Muur alsmede via hun eigen shop. Wanneer de klant een werk heeft besteld, gaat een significant deel naar de beeldmaker. De winstmarge kan door de beeldmaker per beeld zelf worden ingesteld. Maandelijks krijgen beeldmakers het verdiende geld uitbetaald.

Deze manier van ondernemen past bij deze tijd. Uit onderzoek van iMMovator (2017) zet schaalverkleining zich vooral in de creatieve industrie fors door. Dit leidt tot verkruimeling van de sector. Het model van Werk aan de Muur is hier een innovatieve oplossing voor. Creatieven zijn niet langer gebonden aan één werkgever, maar kunnen via verschillende kanalen inkomsten verdienen. Voor veel hobbyisten is het een fijne inkomstenbron naast hun huidige baan.

Creatieve mensen en bedrijven zijn een belangrijke stimulans voor economische groei. Het behalen van de 1 miljoen euro commissie aan beeldmakers draagt hierdoor bij aan de snelst groeiende en meest impactrijke sector in Nederland, namelijk de creatieve industrie. Co-founder Bas Verhoogt: “Het mooie aan het concept is dat we niet alleen de klant blij maken met iets wat helemaal past, maar dat de klant op deze manier ook creativiteit ondersteund. Dat we inmiddels 1 miljoen euro hebben uitbetaald aan beeldmakers, daar zijn we enorm trots op.”