World Environment Day: Welke EU-landen gaan zuiniger met energie om en welke niet?

Schiphol, 5 juni 2015 – Qlik® (NASDAQ: QLIK), leider in visual analytics, geeft inzicht in het energiegebruik van de 28 EU-landen met de nieuwe interactieve applicatie ‘How European Are You’. De applicatie, die diverse publiek beschikbare databronnen combineert, laat zien dat Frankrijk, Duitsland, Zweden en Nederland voorop lijken te lopen met het terugdringen van het olieverbruik per huishouden. Luxemburg heeft in absolute aantallen het olieverbruik per huishouden het meest teruggedrongen – van 11,43 liter in 2000 naar 8,74 liter in 2012. Nederland gebruikte in 2000 6,44 liter olie per huishouden en bracht dat in 2012 terug naar 5,48 liter. In Finland steeg het oliegebruik per huishouden.

Elektriciteitsverbruik
Van de landen die minder olie zijn gaan verbruiken, is alleen in Zweden ook een dalende trend in het verbruik van elektriciteit (kilowattuur (kWh) per hoofd van de bevolking) zichtbaar. Nederland laat wat grilligheid zien. In 2000 was het verbruik per hoofd van de bevolking nog 6.56 kWh, terwijl dat in 2008 steeg naar 7.23 kWh, om vervolgens in 2011 uit te komen op 7.4 kWh.

Dr. Pablo Calderón Martínez, Teaching Fellow in Europese Studies bij het Kings College in Londen, die samen met Qlik de applicatie ontwikkelde licht de resultaten toe: “Het terugdringen van oliegebruik is een duidelijke doelstelling van de EU. Toch zie je grote verschillen tussen de landen. Zelfs tussen landen in soortgelijke regio’s en met soortgelijke inkomens. Scandinavië is een goed voorbeeld. Van de drie Scandinavische landen in het onderzoek hebben Zweden en Denemarken hun olieverbruik per huishouden verlaagd. Finland is hier nog niet in geslaagd, het oliegebruik stijgt daar nog elk jaar gestaag.”

How European Are You
De interactieve ‘How European Are You’ applicatie richt zich op drie sociologische aspecten: de manier waarop we ‘leven’, ‘werken’ en ‘spelen’. De applicatie combineert diverse databronnen, waardoor de overeenkomsten en de verschillen tussen Europeanen inzichtelijk worden gemaakt.

——-

Over Qlik
Qlik (NASDAQ: QLIK) is een leider in visual analytics. Het product portfolio voldoet aan de groeiende behoefte van klanten naar rapportage en visuele self-service analyses voor guided, embedded en op maatgemaakte analytics. Ruim 35.000 klanten vertrouwen op Qlik oplossingen om betekenis te geven aan informatie van verschillende bronnen. Zo kunnen zij verborgen verbindingen binnen de data ontdekken die leiden tot inzichten die goede ideeën tot stand brengen. Het hoofdkantoor van Qlik is gevestigd in Radnor, Pennsylvania. Qlik heeft wereldwijd vestigingen die samen met ruim 1700 partners meer dan 100 landen bedienen.

###

© 2015 QlikTech International AB. All rights reserved. Qlik®, Qlik® Sense, QlikView®, QlikTech®, en QlikTech logo’s zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van QlikTech International AB. Andere hier gebruikte bedrijfsnamen, productennamen en bedrijfslogo’s zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve eigenaars.