Industry Wire

Geplaatst door YouSir

YouSir: Het eerste in SaaS gespecialiseerde UX-powerhouse van Amsterdam is geopend

It is not about you sir; it is all about your users. Dat is het motto van de nieuwe Amsterdamse UX-studio: YouSir.

Succesvolle SaaS-bedrijven hoeven niet langer meer te zoeken naar de meeste geschikte UX-specialisten. De zojuist gelanceerde design studio YouSir focust zich op het creëren van een sterke band tussen gebruikers en product. Een dergelijke band helpt SaaS-bedrijven met het verder ontwikkelen van hun resultaten.

YouSir is de eerste en enige studio die zich specialiseert in human-centered design voor SaaS-bedrijven. Zowel consumenten als zakelijke gebruikers maken steeds meer gebruik van een steeds groter wordend aantal tools. Dit impliceert dat SaaS-bedrijven moeten zorgen dat hun producten een intuïtieve gebruikerservaring kunnen bieden. YouSir heeft de kunst van het mensgericht ontwerpen perfect onder de knie. De studio beschikt over uitgebreide expertise op het gebied van conversiegericht ontwerp, emotioneel ontwerp, gebruikersgericht ontwerp en gamification om digitale producten aantrekkelijker en succesvoller te maken.

De afgelopen acht jaar werkte het ontwerpteam van YouSir als onderdeel van Amsterdam Standard en hielp het veel SaaS-bedrijven met het verbeteren van hun conversiepercentage, het verminderen van churn en het verhogen van de winstgevendheid. Nu is het tijd voor dit team om een onafhankelijk, internationaal erkend designlabel te vormen met een duidelijke focus op SaaS-bedrijven. Met andere woorden: YouSir is hier.

Leopold van Oosten, voormalig CEO van Amsterdam Standard en co-founder van YouSir, ziet dat veel SaaS-bedrijven met dezelfde problemen worstelen. “Betere aanmeldingen stromen, naadloze multi-device gebruikerservaringen,customer stickiness, terugkerende betaling kwesties, het verlagen van de churn, et cetera. Bijna elke succesvolle start-up of schaalvergroting loopt op hetzelfde kronkelige pad. We vonden dat we onze kennis moesten bundelen, onze focus dienden te intensiveren en een niche studio moesten oprichten met enkelen van de beste SaaS-specialisten op de markt”.

Hij gaat verder: “SaaS is absoluut booming, maar veel bedrijven proberen nog steeds zelf het (design)wiel uit te vinden terwijl ze zich moeten richten op hun kernactiviteit: het leveren van de best mogelijke service. Good design is good business. Dat is keer op keer bewezen.”

Soraya Meirmans is design-lead, CEO en co-founder van YouSir: “De beste ontwerpen zijn degene die gevoel van geluk creëren, niemand neemt immers graag afscheid van een gelukkige situatie. Daarom concentreren we ons op de gevoelens van de gebruiker. We ontwerpen om gebruikers gelukkig te maken en ze te laten houden van uw product en merk. Dit is de enige manier om een sterke band met uw gebruikers te creëren. Zo’n verbinding leidt direct tot een hogere retentie.”

Veel SaaS-bedrijven groeien dankzij een succesvolle marketing- en acquisitiestrategie. Toch hebben ze moeite om hun gebruikers te behouden. Churn is een echt probleem. Hoewel de Maandelijkse Terugkerende Inkomsten (MRR) van deze bedrijven groeit, kan hun Netto Dollar Behoud (NDR) negatief zijn. Dit is als het brengen van zand naar het strand: het leidt tot niets.

YouSir biedt een volledige UX Audit service als uitgangspunt. Zo krijgen bedrijven inzicht in de UX-performance van hun bestaande product, de hindernissen de gebruikers ervaren en een overzicht van zaken die gebruikers ervan weerhouden om echt van een product te houden. De auditresultaten worden gebruikt als een robuuste basis voor het ontwerpproces en de verbeteringen van het digitale product, die leiden tot een hogere NDR (Net Dollar Retention).

YouSir is mede-opgericht door twee toonaangevende SaaS-technologiebedrijven in Nederland: Amsterdam Standard en GlobalOrange. Deze samenwerking stelt YouSir in staat om de kracht van UX-ontwerp te combineren met uitgebreide kennis op het gebied van SaaS-software ontwikkeling, schaalbaarheid, software architectuur en uitgebreide expertise op het gebied van machine learning. Alle drie de bedrijven maken deel uit van de onlangs opgerichte saasmore groep.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht