Geplaatst door ZyLAB

ZyLAB versimpelt Data Sampling met krachtig zelfservice instrument voor advocaten en hun assistenten

Amsterdam – 23 augustus 2011 – ZyLAB, vooraanstaand leverancier van e-discovery en informatie management technologie maakt vandaag de lancering bekend van ZyLAB Data Sampler™, een krachtig zelfservice instrument waarmee gebruikers eenvoudig en snel een inschatting kunnen maken van de omvang en kwaliteit van e-discovery producties.

Met ZyLAB Data Sampler kunnen gebruikers zonder statistische achtergrond, snel en eenvoudig de compositie beoordelen van grote hoeveelheden data en de kwaliteit meten van collecties, zoekstrategieën, de accuraatheid van tagging en vele andere parameters die worden gedefinieerd door eindgebruikers. Het nieuwe instrument werd gisteren officieel gelanceerd op de International Legal Technology Association (ILTA) conferentie in het Gaylord Opryland Resort in Nashville, Tennessee (VS). De ZyLAB Data Sampler biedt direct inzicht waardoor de gebruiker gegronde beslissingen kan nemen en iteratieve e-discovery processen aanzienlijk kunnen worden versneld.

De ZyLAB Data Sampler voorziet in een opmaat te maken en intuïtieve interface waarachter in willekeurige volgorde algoritmes draaien. Aan de voorkant kunnen advocaten en hun assistenten eenvoudig de parameters selecteren die zij willen testen. De steekproefratio wordt over het algemeen vastgesteld door de leidende counsel en is gebaseerd op risicotolerantie, het doel van de steekproef en de in de sector geldende benchmarks voor diverse scenario’s.

“E-discovery kan zeer tijdrovend, duur en complex zijn, maar eenvoudige applicaties zoals de ZyLAB Data Sampler minimaliseren de last en verhogen de efficiëntie.”zegt Mary Mack, enterprise technology counsel bij ZyLAB. “In iedere fase van een e-discovery hebben de gebruikers van ZyLAB inzicht in bijvoorbeeld de mate van bescherming van vertrouwelijke informatie, de prestatie van zoekreeksen om de hoeveelheid data te verkleinen, de volledigheid van disclosures of de accuraatheid van machineondersteunde processen. Zo kunnen zij indien noodzakelijk direct schakelen om de resultaten te optimaliseren.”

De ZyLAB Data Sampler presenteert een eenvoudig stappenproces voor eindgebruikers:

• Selecteer bron. Selecteer de datapopulatie, bijvoorbeeld de complete dataset, een selectie van back-up tapes, een complexe zoekformule of een document dat is gemerkt als vertrouwelijk.
• Meet. Voer een basisvraag uit om de omvang van de populatie te meten.
• Stel de parameters in. Definieer de gewenste omvang van de steekproef, bijvoorbeeld 5 procent of een bepaalde hoeveelheid documenten, gebaseerd op de door de counsel vastgestelde foutmarge, betrouwbaarheid en steekproefomvang.
• Voer de steekproef uit. De software van ZyLAB genereert en presenteert de willekeurige steekproef in een eenvoudig, geoptimaliseerde en ingeperkt instrument.
• Analyseer. Selecteer de zaken die moeten worden gevalideerd zoals sleutelwoorden, antwoorden, codes, of betrokken personen.
• Valideer en rapporteer. De beoordeelaars coderen de documenten uit de steekproef op accuraatheid, zoals correct/incorrect of ja/nee. Het systeem volgt de voortgang en voorziet in volledige rapportage.

Via deze stappen kan een juridisch team bijvoorbeeld verifiëren dat het patroon dat wordt gebruikt om automatisch burger servicenummers of bankrekeningnummers af te dekken, niet ongewenst ook ontvankelijke data verbergt. De geredigeerde documenten wordt willekeurig getest en een beoordelaar kan snel door de steekproef heenlopen. De resultaten van de steekproef worden weergegeven en als de steekproef is bestemd voor verdediging, kunnen de resultaten worden geëxporteerd met toevoeging van verklaringen en attesten. Als de steekproef alleen intern wordt gebruikt, hoeft deze niet te worden afgesloten voordat de volgende fase van de iteratie wordt ingegaan.

De ZyLAB Data Sampler logt automatisch de parameters en resultaten van iedere steekproef voor complete transparantie, herhaalbaarheid en verdediging. Het rapport geeft weer wat en wie werden getest en vermeldt de data en omvang van de steekproeven, de hoeveelheid correcties en het overeenkomende percentage. Deze informatie kan worden gebruikt ter verdediging van zoektermen indien er geen overeenkomst wordt bereikt of wanneer er due diligence wordt uitgevoerd op vertrouwelijke codering. De Data Sampler kan eveneens worden gebruikt om bijvoorbeeld de kwaliteit van de beoordelaars te controleren.

“De industrie zat te wachten op een één-druk-op-de knop-oplossing voor steekproeven en nu is deze er.” vervolgt Mack. “Deze technologie verwijdert twijfel en onzekerheid over machineondersteunde beoordeling. Het stelt juristen in staat hun resultaten te gronden om de redelijkheid van acties en due diligence te verdedigen. Daarnaast is het niet meer nodig om te delegeren aan administrateurs of experts in de statistiek; het juridische team kan deze steekproeven altijd direct zelf uitvoeren waardoor de doorlooptijd aanzienlijk wordt verkort en zij hun klanten veel beter van dienst zijn.”

Het ZyLAB eDiscovery & Production System en het data sampling instrument worden aangeboden in lijn met aanbevelingen van EDRM, de Sedona Conference en TREC. Voor meer informatie over de ZyLAB Data Sampler en onze overige eDiscovery software en litigation support diensten kunt u bellen met 020-6919550 of onze website bezoeken www.zylab.nl.