-

Google toont rich snippets van pagina’s zonder rich snippets code

Nu Google voor de shoppingresultaten reviews meeneemt, worden rich snippets steeds interessanter. Voor wie nog niet bekend is met rich snippets:  hiermee kunnen websites hun inhoud labelen om duidelijk te maken dat elk gelabeld fragment een bepaald type informatie vertegenwoordigt. 

Hierbij valt te denken aan de naam van een restaurant, een adres of een beoordeling. Het toepassen van rich snippets heeft geen invloed op de weergave van een pagina, maar de informatie zorgt ervoor dat zoekmachines de content beter begrijpen en presenteren in de zoekresultaten. Deze betere presentatie zal ook zeker zorgen voor een hogere CTR.

Al in mei 2009 introduceerde Google rich snippets, gebaseerd op de standaarden van microdata, microformats en RDFa. De zoekmachines hebben deels gekozen voor microdata middels het initiatief Schema.org. Op Schema.org staat een overzicht van alle soorten microdata die wordt ondersteund door Google, Bing en Yahoo. Binnen dit initiatief zijn afspraken vastgelegd tussen de zoekmachines over de wijze waarop verrijkte content op een eenduidige wijze geïndexeerd kan worden. Voor diverse informatiesoorten zijn eigen schema’s ontwikkeld, waarmee extra informatie over de content kan worden meegestuurd naar de zoekmachines. Zo kan een webshop bijvoorbeeld informatie als prijs, beoordeling en een gewenste productafbeelding meesturen.

Ook de recent geüpdate Google +1-knop, waarmee een bezoeker een link ook direct via zijn Google+ pagina kan delen, maakt gebruik van rich snippets. De nieuwe +1-knop heeft de mogelijkheid een link te delen waarin de titel, introductie en een afbeelding is opgenomen. Hierbij wordt rich snippets-code gebruikt volgens het Schema.org protocol.

De volgende schema’s worden door Google ondersteund:

Naast bovenstaande schema’s toont Google ook rich snippets voor pagina’s die lijsten bevatten zoals bij het noemen van verschillende shop locaties:

Bij vastgoed websites (zie de nieuwe aanduiding hoeveel pagina’s er zijn: ‘listing 1 – 9 of 11296’):

Nog een vastgoed resultaat, nu met bulletpoints (credits):

En bij een website met een overzicht van verschillende in te huren aannemers (credits):

Deze rich snippets screenshots komen van pagina’s die bestaan uit een gestructureerde lijst. Bijvoorbeeld een tabel of serie bulletpoints. Het is opmerkelijk dat dit ‘niet’ door het implementeren van een speciale rich snippet opmaak komt.  In een bericht van Google over de nieuwe ‘lijsten snippets’, wordt aangegeven dat er de komende tijd meer snippet verbeteringen doorgevoerd  gaan worden.  Google wil hiermee de zoekresultaten verder optimaliseren. De nieuwe ‘lijsten snippets’ worden op dit moment wereldwijd uitgerold.

Met deze nieuwe snippets toont Google bij pagina’s met overzichten een lijst van drie relevante rijen of items onder het zoekresultaat in een bullet list. De snippet toont ook een benadering van het totale aantal rijen, bijvoorbeeld de ‘30+ items’ in het eerste screenshot hierboven. Ook valt te denken aan het aantal items op meerdere pagina’s, zoals het tweede screenshot met ‘listing 1 – 9 of 11296’.

Google heeft in het verleden laten zien wat de kracht is van machine learning algoritmes; machines die echt begrijpen wat de betekenis is van wat ze zien en lezen. Met het invoeren van rich snippets maakte Google een stap de andere kant op met semantische markup, zoals vastgelegd binnen Schema.org.

Met de laatste toevoeging van ‘lijsten snippets’ laten ze de semantische opmaak weer deels los en trachten zelf te ‘leren’ en te tonen wat er op een pagina staat. Waar gaat deze ontwikkeling naar toe en wat wordt de volgende stap in het leren begrijpen waar een website of pagina over gaat?

Heeft er iemand al een Nederlandse ‘lijst snippet’ gezien? Plaats een reactie als je een resultaat hebt gevonden!

Tip: Mocht je twijfelen aan je huidige implementatie, dan kun je testen of de rich snippets correct geïmplementeerd zijn met Google’s Rich Snippet Testing Tool.

*) Auteur Bart Leeffers is online marketing manager bij Jobbird.com

Deel dit bericht

10 Reacties

Sander Lems

Gekleurde enveloppen http://www.google.nl/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=gekleurde+enveloppen

Toont in de SERP de gekleurde enveloppen link van http://www.enveloppenland.nl/gekleurde-enveloppen (+AdWords ad inclusief reviews +Google Shopping tussen organische resultaten)

Sander Lems

http://www.google.nl/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=gekleurde+enveloppen toont gekleurde enveloppen van Enveloppenland. Let op dat dezelfde SERP ook hun AdWords ad inclusief ratings toont en ook Google Shopping resultaten tussen de organische resultaten.

Sander Lems

Zoek bijvoorbeeld op “gekleurde enveloppen”. Resultaat toont gekleurde enveloppen van Enveloppenland. Let op dat dezelfde SERP ook hun AdWords ad inclusief ratings toont en ook Google Shopping resultaten tussen de organische resultaten.

Barry Konst

Wanneer je zoekt op ‘inductie kookplaat’ staan de resultaten van de keukenloods aangevuld met de rich snippets http://www.google.nl/#hl=nl&cp=11&gs_id=16&xhr=t&q=inductie+kookplaat

Eelke Broersma

Het is wel iets wat meer informatie geeft, maar vindt het er niet per sé mooier op worden…

Bart Leeffers

Bedankt voor de reacties! Google heeft deze aanpassing heel snel wereldwijd doorgevoerd. Leuke voorbeelden van de nieuwe rich snippets.

Nasserie

Dit zijn inderdaad hele goede voorbeelden…….

Jan Aarts

Erg goede voorbeelden!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond