-

PostNL test de ‘altijd thuis’ afleverbox

PostNL blijkt al maanden in stilte te werken aan een afleverbox voor online kopers die niet of zelden thuis zijn. Bezorgen bij de buren, niet-thuis-briefjes, pakketretour naar het depot, de volgende dag opnieuw aanbieden. Inefficiënt, frustrerend, klantonvriendelijk. Pakketvervoerders en andere organisaties zijn hyperactief in het zoeken naar oplossingen voor dit steeds groter wordende logistieke probleem. Helpt de afleverbox de last mile draak te verslaan?

De PostNL afleverbox is een grote kunststof doos met de afmetingen 45 x 35 x 25. Als een klant een pakket ontvangt waarvoor niet getekend hoeft te worden, en de klant is niet thuis, dan wordt de afleverbox gebruikt om het pakket achter te laten. Het pakket wordt dan in de afleverbox gedaan die aan het huis verankerd zit en de verankering is alleen door de klant op te heffen zodra deze thuiskomt. Zie de instructiefilm voor de werking in detail.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

De pilot loopt vanaf mei van dit jaar in een gesloten gebruikersgroep van medewerkers van PostNL die in een aantal pakketroutes wonen vanaf het PostNL depot in Halfweg. Op dit moment wordt alleen de technische oplossing en de operationele haalbaarheid getest. Het is nog geen klant- of beveiligingstest.

Verankering PostNL afleverbox aan de buitenmuur

PostNL altijd thuis -Verankering muur - kleiner bestand

Een vergelijkbaar onderzoek in Duitsland: De “Paketbutler” 

Paketbutler - foto 1

In Duitsland loopt al wat langer een vergelijkbaar project met de pakkende codenaam Paketbutler. Initiatiefnemer is Deutsche Telekom, die voor dit onderzoekstraject samenwerkt met Zalando, DHL Parcel en het Duitse adviesbureau feldsechs.

De technische Paketbutler-oplossing lijkt sterk op de altijd-thuis-afleverbox van PostNL. Duidelijk afwijkend is dat de Paketbutler in een compacte vorm opgeborgen kan worden en dat hij in hoogte verstelbaar is, waardoor er pakketten in geplaatst kunnen worden tot een hoogte van 70 cm. Sinds begin 2015 wordt deze oplossing getest in Berlijn. Ook van dit project is natuurlijk een duidelijk filmpje beschikbaar.

Afmetingen Paketbutler:

Paketbutler - technische specificatie -afmetingen

Wat zijn de testresultaten tot nu toe ?

Zowel PostNL als DHL Parcel zijn terughoudend om nu al uitgebreid te reageren op deze vraag. De reactie van DHL Parcel verbaasde me zelfs: “Het is een project waar we enthousiast aan meewerken, maar waarvan wijzelf niet de initiatiefnemer zijn. Voor meer informatie verwijzen we u naar Deutsche Telekom”. Een betrokkenheid op afstand, zo lijkt het.

De woordvoerder van Deutsche Telekom meldde me dat de test inmiddels is afgerond, dat de resultaten worden geanalyseerd, maar dat ze nog geen verdere mededelingen kunnen doen over een mogelijke marktintroductie.

Een woordvoerder van PostNL liet weten dat de proef, die sinds dit voorjaar loopt, nu wordt afgerond. Zonder vooruit te lopen op eindconclusies: “De techniek werkt goed, maar deze wijze van bezorgen is operationeel zeer bewerkelijk”.

De afleverbox en/of de Paketbutler: een serieuze altijd-thuis-oplossing ?

Ik verwacht zelf, dat twee afleveropties in de komende jaren dominant zullen zijn in het effectiever en efficiënter maken van de b-2-c last mile:

  • Thuislevering: maar dan wel gecombineerd met het ruimer aanbieden van avondlevering (keuze in tijdvakken van ochtend, middag of avond) en de keuzemogelijkheid voor consumenten, veel ruimer dan nu het geval is, om in de webshopomgeving een afleverdag te kiezen.
  • Afhalen: Op dit gebied hebben vooral webshops nog een forse inhaalslag te maken.Veel te veel webshops bieden hun klanten nog steeds niet de mogelijkheid om af te halen bij een landelijk afhaalpunt of bij één of meerdere eigen afhaalpunten.

Zowel logistieke dienstverleners als webshops zullen er hard aan moeten werken om deze twee basisoplossingen voor de last mile beter te benutten. Tijdens een presentatie op E-commerce insights begin september ga ik er dieper op in.

Daarnaast kunnen afleverbox-concepten aanvullend zeker nuttig zijn. Maar wel onder een paar voorwaarden:

  1. Afleverboxen zullen dan universeel toepasbaar moeten zijn, te gebruiken door alle belangrijke pakketvervoerders
  2. De marktintroductie zal financieel zodanig moeten zijn, dat alle betrokken partijen (en vooral de consumenten) een goed gevoel hebben over ‘what’s in it for me?”
  3. Veiligheid en juridische aspecten zullen voldoende afgedekt moeten zijn

Of er perspectief zit in de afleverbox ? In de komende maanden gaan we het in ieder geval horen van PostNL en van Deutsche Telekom.

Deel dit bericht

13 Reacties

Joost Boers

In Engeland is de Hippobox verkrijgbaar (http://www.hippo-box.co.uk/) die de klanten zelf kunnen aanschaffen en waarin de bezorgdiensten (kunnen) bezorgen. Verschillende mensen die ik ken hebben er goede ervaringen mee.

Peter Hoekstra

Interessante ontwikkeling! Wat deze box natuurlijk onderscheid van andere oplossingen is dat de sleuf aan de muur vergelijkbaar is met een brievenbus, mits deze op alle huizen zal verschijnen natuurlijk. Internet of things toepassingen komen dan in beeld. Als je die sleuven en de boxen voorziet van wat technologie zoals bijvoorbeeld verkrijgbaar bij https://www.undagrid.com/ of http://www.locuspositioning.com/ dan ontstaan er flexibele dynamische netwerken waarmee logistieke perfectie kan worden nagestreefd. En met de (big) data die je dan genereert, kunnen er natuurlijk nog wel meer dingen… Bijvoorbeeld een toevoeging op Amber Alert, of gestolen fietsen. Enfin, spannend en interessant.

Peter Quatfass

Deze fout wordt in Nederland ook nog wel eens gemaakt: PostNL wordt verward met KPN telecom. In dit artikel wordt Deutsche Post verward met Deutsche Telecom.

Ton

Of dit nu echt zo’n succes gaat worden, ik weet het niet! Echt veilig is het natuurlijk ook niet als je een duur pakketje verwacht. Zeker in de wintermaanden, in de steden, vroeg donker, kom je wat later thuis en dan is de kabel doorgeknipt! Dan kunnen de postbedrijven beter gezamenlijk inzetten op centrale (gekoelde) pakketkasten/pakketkluizen in elke wijk of dorp. Hier los je direct de leegstand van winkelpanden mee op en speelt men in op de bezorging van levensmiddelen (de groeimarkt van de komende jaren)!

Peter Quatfass

Ik trek mijn reactie in. Inderdaad lag het initiatief bij Deutsche Telekom.

Camiel Kraan

Leuk initiatief!
Denk dat er meerdere wegen zijn om de first & last mile uitdagingen te tackelen. Wij hebben een socialere aanpak gekozen met bezorgbij (www.bezorgbij.nl). Waarbij wij aflever een afhaalpunten in iedere wijk in Nederland willen realiseren.

Nando van Essen

Hai Camiel,
Bezorgbij.nl, ook een heel leuk initiatief. Niels Agatz, Rotterdam School of Management, geeft op Emerce eFulfillment op 13 oktober (http://emerce.nl/efulfillment) een presentatie over “Crowdsourcing the last mile”. Inschakelen van een sociaal netwerk: Zeker een grote kans voor een betere last mile. Ik zou nog wel graag (en anderen met mij, denk ik) meer informatie over de preciese werking willen lezen op de site en van welke pick-up punten van bezorgbij.nl we nu al wel gebruik kunnen maken. Succes met uitrollen. Opzetten van een alternatief in de last mile: een harde wedstrijd ! Idem als de PostNL altijd-thuis afleverbox pilot !

David

Ook een leuk initiatief: http://www.redjepakketje.nl

Nando van Essen

David,
Zeker een leuk initiatief. Ik schrok echter wel van de 4,50 euro per aflevering. Volgens mij is dit best risicovol voor een succesvolle introductie van een last-mile-oplossing. Waar we allemaal naar op zoek zijn: Een Lean-oplossing voor de Last mile: zo weinig mogelijk verspilling, zo weinig mogelijk extra kosten. First time right (geen afleverprobleem bij het afleveradres) is het beste (vergelijk het met de “180” in darten), next best oplossingen moeten daar allemaal heel dicht bij in de buurt zitten. Dat geldt ook voor de concrete financiële uitwerking van PostNL en Deutsche Telekom/DHL parcel, als ze een stap verder gaan. Ik hoor graag van Emerce-lezers nog andere oplossingen die beantwoorden aan next best!

Joost de Poorter

Een ander alternatief is “De Buren”. Gewoon een lege ruimte met allemaal kluisjes in een winkelcentrum.
Wel afhankelijkheid van samenwerking met de webwinkel (om een vestiging van deburen te kunnen selecteren.) Zou makkelijker moeten kunnen.

Hoe een en ander geregeld is met pakketten waarvoor getekend moet worden weet ik niet. Moet wel iets voor te verzinnen zijn. Openen kluis = ondertekening. Zoiets.

Hans

Ik geloof hier niet echt in. Waarom de grote webwbwinkels niet laten verplicht stellen om een dienst als PakjeGemak te integreren in hun checkout?

David Butzelaar

Mooie ontwikkelingen om de last mile te tackelen. Check ook eens de startup Parcelbox4U (www.parcelbox4u.com of http://www.facebook.com/parcelbox4u). Met deze permanente oplossing ben je altijd voor elke vervoerder thuis. Zelfs de bezorging van je online boodschappen kun je hierin laten plaatsvinden.

bla

Leuk dit. Ik heb drie jaar geleden zelf een pakketbak gemaakt. Drie deurtjes, pakket erin, hendel aantrekken is op slot. Zelf openen met een sleutel. Werkt prima. De bezorgers zijn er blij mee, hoeven niet meer aan te bellen en te wachten. Vastzetten aan de muur dmv schroefogen, deze op slot met een hangslot. Dan kun je de bak ook niet losschroeven als dat deurtje nog niet op slot is. Briefje erop”lachen naar de camera” blijft her verniel volk er ook af.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond