Welke eisen stelt een CMS anno 2011?

Het CMS heeft zich ontwikkeld via een tool voor ontwikkelaars en redacteuren tot een tool voor marketeers. Eindelijk heb je de controle over je website. Maar moet je die controle over webpagina’s, waar het bij de meeste CMS’en op neer komt, eigenlijk nog wel willen? De kunst van het loslaten in 5 stappen.

1) Online strategie is breder dan je website

Online strategie is eigenlijk een digitale strategie. Heel veel apparaten en beeldschermen worden on-demand en gaan veel meer met informatie doen, waardoor je je publiek dus ook via veel meer kanalen kan bereiken. Mobiele telefoons, de televisie, de broodrooster en de badkamerspiegel. Maar ook Twitter, Flipboard en Facebook. Zou het niet handig zijn als je dat heerlijke recept van de dag via één systeem over al die kanalen kunt verspreiden, ook voor diegenen die er nu nog niet zijn?

2) Schiet niet met hagel

Wanneer wij gaan avondeten zit San Francisco aan het ontbijt. Dus op hetzelfde internettijdstip is voor de een ‘n lunchrecept wel en voor de ander niet relevant. We weten nog veel meer: locatie, taal, et cetera. Gebruik dat, zodat je informatie toegankelijker wordt en hoger gewaardeerd. Bied gepersonaliseerde content aan en als het even kan context aware.

3) SEO is dood, leve sociale relevantie

Helaas begint het er steeds meer op te lijken dat Google ons informatieprobleem niet kan oplossen, we worden weer afhankelijk van de mening van onze vrienden; de eerste hit op Google is niet langer de waarheid. Maar let op: een persoon is niet hetzelfde als een Google-spider, die klakkeloos klikt bij elke Share, Like of Tweet-knop. De eisen aan wat je aanbiedt worden hoger. Uw nieuwe afzender moet iets terugkrijgen voor het feit dat hij uw ambassadeur wordt.

4) Kan ik u helpen?

Elke bezoeker is een potentiële klant. Misschien kijkt hij alleen wat rond, maar soms wil hij geholpen worden. Vraag eens of je hem kan helpen, dat vindt u in een winkel toch ook fijn? Customer Relationship Management heet dat en het aardige is: CRM bestaan al. Met andere woorden: een integratie met CRM is essentieel.

5) Laat het los

Stop met denken voor een ander. Hoe mensen door je site zouden moeten navigeren, hoe je webpagina eruit moet zien. Bied meerdere mogelijkheden aan. Mensen maken hun eigen keuzes en interfaces. Geef de mogelijkheid om jouw content en applicaties naar eigen inzicht te gebruiken. Bied een API aan, zorg dat ze de features op de (mobiele) site kunnen delen op hun eigen manier.

Auteur Jeroen Verberg is CEO en mede-oprichter van Hippo. Zijn bedrijf levert ondersteuning op open source producten als bijvoorbeeld Hippo CMS.

Gerelateerde items

7 Reacties

Op zich aardige punten, maar wat heeft dit in godsnaam met een CMS te maken?

Ik vind het op een aantal punten nogal kort door de bocht en vraag me de waarde af van dit stuk. Ik zie weinig relevantie met de titel.

SEO is niet dood, het platform waarop we ons kunnen richten is alleen veel breder geworden. Juist daarom zie ik SEO juist heel levendig op het moment.

En bij lange na niet is elke bezoeker een potentiële klant. Bezoekers dien je te segmenteren, een gedeelte zal nooit een klant worden aangezien verschillende doelgroepen langskomen. Zoals concurrenten, werkzoekenden etc.

@Eelke “dood” is natuurlijk wat sterk geformuleerd, maar het is wel van belang om te onderkennen dat “revealed preference” search waar we het afgelopen decennium in zaten iets anders is dan social; en dat je het dus als bedrijf op een totaal andere manier moet benaderen. Hier zijn erg veel artikelen over verschenen recent. Dit is leuk als je er meer over wil lezen: http://techcrunch.com/2011/03/03/the-age-of-relevance/

ten aanzien van “klant” uiteraard heb je verschillende soorten klanten, maar ook aan een werkzoekende kan je vragen of je hem kan helpen, toch? Mijn punt is ook dat veel CMS tools nu het concept CRM opnieuw proberen uit te vinden als wederom een silo naast de back office. Mijn punt is integreer, daar heb je op lange termijn meer aan. En verder: jouw reactie is ook een beetje een reflex. De marketeer moet segmenteren…. Ik denk dat de bezoekers dat zelf doen; geef ze daar ook de ruimte voor! dat is mijn laatste punt: door je content “open” te stellen en mensen de ruimte te geven zelf naar eigen inzicht die op de meest efficiente manier te verkrijgen. In plaats van dat jij bedacht hebt dat ze het perse via de werkenbij…. site moeten krijgen met al die blije plaatjes en feel good video’s waardoor een vacature op je mobiel opzoeken/bekijken een drama is..

Koos, heel simpel:
om 1, 2 en 5 te bereiken is een juiste architectuur van het CMS: scheiding van content en presentatie en de mogelijkheid om dynamisch op basis van profiel etc, content en verschillende formats te tonen belangrijker dan ooit. Helaas zijn de meeste CMS inderdaad slechts webpaginaopmaak tools, waardoor jij je terecht deze vraag stelt…

@Jeroen, mjah er worden nog steeds een hoop pruts CMS’en gebruikt, gelukkig zie je steeds meer “framework’ achtige CMS’en waarbij je eigenlijk makkelijk kunt inspringen op de zaken die hierboven genoemd worden.

Leuk stukje, maar ik lees een grote misser. Namelijk over SEO. Wellicht was dit anders bedoelt?

3) SEO is dood, leve sociale relevantie
SEO is juist springlevend! Wie zich in deze tijden online begeeft en niet over SEO nadenkt is ten dode opgeschreven.

Welke eisen stelt een CMS anno 2011?
Met stip #1: SEO mogelijkheden

Ik vind dit een intrigerend stuk, al is het wat lang aan mijn aandacht ontsnapt. Het klopt als een bus en toch hoor ik een echo van 20 jaar geleden. We schrijven 1993, en ik werk met Vignette, en in de jaren daarna Hippo, GX, Tridion, CQ5, to name a few. Op het gebied van personalisatie integreerden wij in de jaren 90 bijvoorbeeld de (ter ziele) recommendation engine NetPerceptions, maar het meest perplex stond ik in die tijd van BroadVision. Toen praten over personalisatie was 1; maar de kunsten van BroadVision waren fenomenaal. En hoewel er geen enkele reden was om content naar social media kanalen te zenden, was het verdien model voor een beetje internet ondernemer: content syndication. BroadVision nam de bezoeker vanaf de voordeur bij de hand en toverde een partij maatwerk in content delivery waar ik stil van werd. BroadVision leeft nog na een aantal near death experiences. En juist bij deze bijna dood verklaring kwamen de lekken boven. 1) Het was knetter duur. 2) Iedere marketeer likte zijn vingers af, en wist vervolgens niet hoe hij de dure functionele rijkdom bij zijn CEO moest verkopen. 3) Iedere marketeer had geen idee hoe de organisatie technisch en procesmatig om te vormen naar deze nieuwe wereld. 4) De concurrentie van BroadVision zaaide met twee vingers in de neus paniek, want het zou allemaal niet performen; by the way, zij wisten ook wel raad met personalisatie, maar dan met touwtjes en plakbandjes.
Kortom ik denk dat de platformen er al waren en nog steeds zijn (Hippo kan een leuk deuntje meeblazen), maar hoe begin je een revolutie? Jullie bij Hippo weten als geen ander dat we blij mogen zijn met de content migratie diensten van Xillio, maar als een organisatie dan eindelijk een een deugdelijk systeem heeft, dan staat iedereen uit te hijgen en heeft niet veel veel adem meer voor het volgende sprintje.

Reactie plaatsen