Deel dit artikel
-

Zalando onder vuur om arbeidsomstandigheden

Logistiek medewerkers van Zalando krijgen 7,01 euro per uur betaald, mogen niet zitten, hebben een keet als toilet en voelen zich uitgebuit.

Online modewinkel Zalando krijgt een storm van kritiek over zich vanwege de slechte arbeidsomstandigheden in de magazijnen. Die kwamen afgelopen weekend aan het licht tijdens een reportage van de ZDF. Een medewerkster: “Zitten? Dat doe ik stiekem als niemand het ziet.”

De half uur durende reportage laat met behulp van een verborgen camera zien hoe de werksituatie in een van Docdata gehuurde magazijn is. Het toilet is een bekladde keet die middenin de hal staat en door zeker honderd man wordt gebruikt. Kluisjes om persoonlijke spullen op te bergen zijn er niet en de werkdruk op nieuwelingen wordt na drie dagen al fors opgevoerd. Medewerkers moeten zeker 45 uur stuks verzendingen of retouren verwerken.

Het betreffende logistieke centrum ligt in het oosten van Duitsland. Er werken derhalve veel Polen. Die klagen niet over de arbeidsomstandigheden, omdat ze er financieel netto vier keer meer overhouden dan bij een baan in hun thuisland tweehonderd kilometer verderop.

Een geraadpleegde professor met kennis over arbeidsrecht zegt dat ook Amazon (zeven logistieke centra in Duitsland) ook onder marktgemiddelde voor de logistieke sector betaalt. “Het is niet te ontkennen dat er een ander Duitsland bestaat dat we niet kennen. Daar wordt slecht tot miserabel betaald.”

Zalando reageert op zijn blog met: “Bedankt voor de feedback. Dat vinden we belangrijk en helpt ons onszelf constant te verbeteren. We herkennen ons niet in de situatie die de reportage schetst. In Großbeeren werken we met een partner samen die grotendeels verantwoordelijk is voor het personeel en de processen.”

Eerder deze maand werd bekend, dat de omzet van de modewinkel in 2011 verdrievoudigde tot 510 miljoen euro. De lage personeelskosten bij de afdeling Logistiek konden er niet voor zorgen dat het nettoresultaat met zwarte pen konden worden geschreven.

Deel dit bericht

11 Reacties

Cetus Palm

Samenvattend zijn er drie kritiekpunten op Zalando:

1. Het uurloon
2. Niet mogen zitten tijdens werk
3. Dat er veel Polen werken (die niet klagen)

1. Niet iedereen is bekend dat de uurlonen en prijzen in Duitsland enorm verschillen per regio, en er in veel gevallen geen wettelijk minimumloon is. Großbeeren is in Brandenburg, waar de prijzen voor vrijwel alles laag liggen en een enorme werkloosheid is.

2. Met uitzondering van een aantal functies zijn de meeste medewerkers orderpickers, ik heb nog niet gehoord van zittend orders verzamelen in een meer dan 50.000 artikelen groot magazijn.

Docdata is voor het magazijn, en dus de medewerkers verantwoordelijk maar blijkbaar niet bekend genoeg voor de titel?

Ik zal mensen de weg naar mijn linkedin-profiel besparen en ben inderdaad oud-medewerker van Zalando en ben er zelf geweest. Ik kan dan ook uit eigen ervaring vertellen dat de mensen die ik daar heb gesproken en de manier waarop ik de mensen heb zien werken heel anders is dan in de reportage naar voren komt. Dat de werkdruk bij een snelgroeiende “start-up” hoger ligt lijkt mij niet meer dan normaal, en ik weet zeker dat de mensen in Großbeeren blij zijn met de komst van werkgelegenheid in hun regio, evenals straks de mensen in Erfurt waar ook weinig werkgelegenheid is. Ik denk dat weinig bedrijven zich daar vestigen waar de loonkosten het hoogste zijn voor, met alle respect, relatief eenvoudig werk.

Erwin Boogert

Cetus, dank voor je reactie. De getoonde praktijken zijn toch opmerkelijk genoeg om er een half uur dure tv-tijd aan te verspijkeren. Dat de operationele kant van Zalando’s praktijk in handen is van Docdata is ons bekend en staat vrij duidelijk in het verhaal vermeld. Morgenochtend verschijnt op Emerce een verhaal o.b.v. ons contact met de CEO van dat bedrijf. Kort samengevat: We onderzoeken alle claims in de reportage en het nemen van maatregelen heeft, indien nodig, hoge prioriteit.

Ralph

Misschien zouden ze wat kunnen besparen op online advertising om de medewerkers óf een beter salaris te kunnen bieden óf daardoor kosten kunnen besparen om de werkdruk te verlagen. 😉

Serieus: ingewikkelde materie. Wie is waarvoor verantwoordelijk in dit soort samenwerkingsverbanden? Als eindmerk wordt je vaak direct met dergelijke praktijken in verband gebracht. Terwijl je er lang niet altijd van op de hoogte bent, omdat je een rooskleuriger beeld krijgt voorgeschoteld. Ben benieuwd naar het vervolg!

S. Voets

Beste lezers van Emerce,
Wij nemen als Docdata de aan onze bedrijfsactiviteiten gerelateerde aandachtspunten zeer serieus en zullen deze voor zover terecht snel en adequaat oplossen.
Een volledige reactie vindt u op
http://docdata.nl/nieuws/overzicht/wij-willen-een-goede-werkgever-zijn.aspx
Met vriendelijke groet,
Sandra Voets, Directiesecretaresse

willemsen

Zolando is gewoon een mislukte kloon, kijk alleen al naar die reclame spotjes, kopie van het Amerikaanse bedrijf Zappos.

ik geef Zolando nog enkele jaren en dan zie je ze niet meer.

Erwin Boogert

Nee Willemsen, ik begrijp niet waarom ik aan de commercials moet kunnen zien dat Zolondo mislukt is. Wil je dat toelichten?

van Deurzen

@DocData: in jullie schrijven wijzen jullie de beschuldigingen van de hand, maar als je vervolgens verder leest hebben jullie blijkbaar de misstanden opgepakt (sanitaire oplossing verbeterd door hogere verschoningsfrequentie en vertrouwenspersonen ingesteld). Ergo: die WC staat nog steeds op dezelfde plek alleen ruikt nu ietsje frisser – neemt niet weg dat ie midden op de werkvloer staat, iets wat sowieso al erg onhygienisch is! Een vertrouwenspersoon: zodat de verborgen camera niet meer nodig is, en zelfde meldingen – dus ze zijn simpelweg waar – nu binnenshuis kunnen worden gemeld (en dan stilletjes de persoon vervangen wordt en een andere Pool kan worden ingehuurd a € 7 per uur?). Oftewel: De ZDF heeft volkomen gelijk en DocData levert Zalando een ellendige, enigszins mensonterende oplossing, mede omdat het toch in Oost-Duitsland, bijna Polen is?! En DocData bevestigd het gelijk van ZDF en de magazijnmedewerkers met dit schrijven!!!

Chilli

Ongelofelijk dat iedereen er blijkbaar maar vanuit gaat dat de arbeidsomstandigheden overal op de welred gelijk dienen te zijn.
Wat is hier het nieuws? Ik ben het compleet eens met Cetus.

Wilfred

Zulke omstandigheden en gebeurtenissen worden vaak overdreven in reportages en in het nieuws. Het zal echter allemaal wel meevallen.

Allard van Gent

Momenteel ligt Amazon onder vuur in de Duitse media. Wat Zalando betreft; ik heb aan den lijve mogen ondervinden hoe het is om daar in het magazijn (uit de documentaire) te werken. Vandaag probeer ik de Nederlandse media op de hoogte te stellen van mijn ervaringen, omdat ik daar dingen heb meegemaakt, die je je ergste vijand niet toewenst. Ik hoop dat er aandacht aan wordt besteed. Ik ga geen heksenjacht ontketenen, want het gaat mij er niet om dat ik een bedrijf wil afbranden. Mij gaat het erom dat mensen weten wat er zich achter de schermen van bedrijven als Amazon en Zalando afspeelt. Daar spelen zich echt onmenselijke taferelen af. Mijn “relaas” heb ik op mijn blog gezet: http://allardvangent.wordpress.com/2013/02/19/moderne-slavernij-bij-zalando/

rob

Modes zijn tijdelijk en kortstondig daarom willen de nieuwe producenten het snel en goedkoop lever zodat ze snel binnen zijn.
Tenkoste van de kwaleit, arbeidsomstandigheden vorzieningen en beloning.
Voral de nieuwere producenten en ontwerpers zijn dan vaak uitbuiters en willen vor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond