-

PostNL gaat bezorgen op maat

“De consument wordt steeds veeleisender.” Carlos Mendes Aguiar, directeur Pakketten Retail & E-Commerce Services bij PostNL, ziet het aantal verschillende productcategorieën waarin online wordt gehandeld hard groeien. De consument verwacht dat steeds meer online te koop is en een snelle levering is inmiddels meer dan normaal. “Deze veeleisendheid moet door ons worden vertaald in logistieke oplossingen.”

Dat de verwachtingen nu nog niet altijd stroken met de praktijk blijkt uit het ontbreken van de maandag als standaard bezorgdag van pakketten. Terwijl de meeste online orders in het weekend worden geplaatst worden de goederen nu pas op maandag door winkeliers verwerkt en vervolgens op dinsdag afgeleverd. “Het ontbreken van deze bezorgdag komt niet overeen met de verwachtingen van de consument. Hij of zij wil zelf bepalen waar en wanneer een pakket wordt geleverd.”

Bezorging op maat
Naast het invoeren van de maandag als bezorgdag moet binnenkort levering op maat mogelijk worden. Hoewel dit klinkt als het uit kunnen kiezen van een eigen tijdslot zal dat nooit de standaard worden. Volgens Mendes Aguiar begrijpt de consument dat ook. “Boek je een vliegtuig dan kies je ook het voor jou meest geschikte moment uit het beschikbare aanbod. Wil je een aangepast schema en exact landen om kwart voor drie dan boek je een privéjet. Ook wij kunnen dat privéjet leveren alleen heet het dan een koerier.” Om tegemoet te komen aan tijdvakbelevering gaat het bedrijf binnen een jaar inzichtelijk maken wanneer de pakketbezorger door de buurt rijdt. Het moet dan mogelijk zijn om al tijdens het plaatsen van een bestelling aan te geven welk moment het meeste schikt. “Voor iedere consument een tijdstip op maat klinkt misschien logisch maar vanuit logistiek oogpunt is dat een heel ander verhaal. Het zou betekenen dat we op een ochtend vijf keer door dezelfde straat moeten rijden. Vanuit het kostenperspectief, en vergeet de milieubelasting niet, moet dat gereguleerd worden.” Met de invoering van dit nieuwe model wordt de bezorging in nog grotere mate door de consument gestuurd. “Bezorging op maat. Maakbaar en betaalbaar voor winkelier en consument.”

Snelheid van leveren
Er verandert een hoop bij PostNL. Terwijl de reguliere postmarkt blijft krimpen groeit de pakketdivisie uit zijn voegen. De komende tijd wordt er tweehonderdveertig miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe distributiecentra. De huidige drie sorteer- en 38 distributielocaties worden vervangen door achttien geïntegreerde centra. De nieuwe infrastructuur moet het mogelijk maken overal op de volgende dag te kunnen leveren. “Hypothetisch kunnen we inkomende goederen volledig gesorteerd binnen een half uur weer de deur uit hebben.” Hoewel we in Nederland al redelijk vooroplopen, blijft snelheid volgens Mendes Aguiar een belangrijk speerpunt. Opkomende marktsegmenten als die van de voedingsmiddelen zijn hierbij gebaat. Ook same day delivery wordt hiermee een reële mogelijkheid, maar hij vraagt zich hardop af of en hoe snel dit een consumentenmarkt wordt: “Voor de industriële markt wordt het belangrijker. Voor de consument blijft het een leuk hebbeding. Moet er voor betaald worden dan blijkt al gauw dat de bezorging best een dagje kan wachten.”

Rol van de pakketautomaat
De pakketbezorger wordt – in tegenstelling tot de brievenbus die verdwijnt – steeds prominenter zichtbaar in het straatbeeld. Het bedrijf zegt in 98 procent van de gevallen een pakket in de eerste twee bezorgpogingen te kunnen afleveren. Hoeveel van de pakketten al bij een eerste poging succesvol worden bezorgd, wordt niet bekendgemaakt. Wel vond Mendes Aguiar het percentage bij zijn aantreden al “enthousiasmerend hoog”. Om nog meer op maat te kunnen leveren wordt er sinds een half jaar geëxperimenteerd met pakketautomaten. Binnen anderhalf jaar moet het experiment zorgen voor een uitgerolde strategie. “We gaan niet heel Nederland volplaatsen met deze automaten. Ze zijn wat betreft infrastructuur best kostbaar. Bovendien geeft tachtig procent van de consumenten aan het pakket gewoon thuis te willen ontvangen.” De automaten zullen we in de toekomst op specifieke plekken terug gaan zien. Net als in Duitsland lijken treinstations een goede optie. “Zo kun je op weg van je werk naar huis even snel je bestelde boek ophalen.”

In de kern gelooft Mendes Aguiar in logistiek als marketing van de toekomst. “Degene aan de deur zorgt vaak voor het enige persoonlijke contactmoment met een bedrijf. Denk goed na over wat er moet gebeuren op het gezicht van de klant bij het bezorgen van het pakket.” Logistiek wordt hiermee een ondersteunende factor in de klantbeleving. “Het succes van bijvoorbeeld Coolblue wordt in belangrijke mate bepaald door het informeren van de klant en de logistieke keuzemogelijkheden die ze de consument bieden.”

Deel dit bericht

3 Reacties

ruben

Kijk daar hebben we wat aan!

Robert

UPS koerier haalt de pakketen bij je thuis op nog makkelijker en handiger.

Dylan

Super bezig PostNL! Dat soort verbeteringen zien wij graag als webshop 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond