Deel dit artikel
-

Google bezorgd over bruikbaarheid webdiensten

Google heeft afgelopen jaren zoveel nieuwe webdiensten gelanceerd, dat het vreest dat gebruikers door de bomen het bos niet meer zien. Een intern project moet daar verandering in brengen en diensten beter met elkaar vervlechten: 'horizontale programmering'. Dat bleek tijdens de presentatie van Googles kwartaalcijfers, waar Nederland als sterk land naar voren kwam.

"We zijn bezorgd, dat wanneer we nog meer diensten introduceren dat de gebruiker een aparte zoekmachine moet gebruiken om die diensten eerst te vinden", zegt Google-oprichter Sergey Brin tijdens de toelichting op de financiële kwartaalcijfers. "We zijn het project 'Features, not products' begonnen om meer geïntegreerde duidelijkheid te bieden in de diensten die we bieden." Eerder deze maand voegde hij online tekstverwerker Writely al samen met de online spreadsheetdienst in Google Docs. Diezelfde diensten zullen ook deel gaan uitmaken van Google Apps for your Domain.

Het zoekbedrijf dankt zijn internationale reputatie behalve aan de kwaliteit van de zoekresultaten ook aan het gebruiksgemak. In de vroege dagen van zijn bestaan stonden er hooguit 20 woorden en een zoekvenster op de Google-homepage, zeer ongebruikelijk in die tijd. Tegenwoordig fungeert de homepage als wegwijzer voor zo'n 50 losse diensten. Met het behoud van de eenvoud tracht Google gebruikers niet van zich te vervreemden.

Dat zei de directie van Google kort voor het weekend tijdens de toelichting op de kwartaalcijfers.

Tjeerd de Boer van usability-bedrijf User Intelligence reageert: "Google heeft een probleem dat je bij veel bedrijven ziet die een sterke achtergrond hebben in technologie: er wordt bij de ontwikkeling van nieuwe producten onvoldoende aandacht besteed aan het daadwerkelijke gebruik door mensen. Hierdoor kan het gebeuren dat van de meer dan vijftig producten die er nu reeds zijn, slechts een beperkt aantal door veel mensen gebruikt wordt. Dit is jammer. Het grootste probleem is, dat mensen slechts een beperkte hoeveelheid tijd en aandacht hebben en elk product van Google moet aannemelijk maken waarom het je aandacht verdient.

Het is raadzaam samenhang in de diensten aan te brengen. De gepersonaliseerde startpagina die Google nu onder de aandacht brengt, is daar een goed voorbeeld van. Het clusteren van producten zou kunnen gebeuren op basis van gebruik. Bijvoorbeeld producten voor bedrijven bij elkaar, zoals AdWords, Google Analytics en Website Optimizer, Office-producten bij elkaar, zoals Gmail, Docs & Spreadsheets en Google Calender, en producten gericht op sociale interactie bij elkaar."

Tientallen procenten groei

Financieel gaat het Google voor de wind. De omzet steeg met 70 procent, vergeleken met een jaar geleden, tot 2,7 miljard dollar en de nettowinst groeide in diezelfde periode met 92 procent tot 733 miljoen dollar.

Google realiseert de bulk van zijn omzet met tekstadvertenties naast zoekresultaten, in de marge van andere Google-diensten en op sites van derden. Met die derden deelt het bedrijf de omzet volgens een niet bekende sleutel. Uit de kwartaalcijfers blijkt dat Google relatief steeds meer verdient met omzet via derden, het zogeheten content netwerk. Daartoe behoren behalve particuliere sites ook de webstekken van partners als MySpace, Fox Interactive en eBay.

Afgelopen kwartaal was 37 procent van de advertentie-omzet afkomstig uit het content netwerk. Een jaar geleden was dat 24 procent.

Daarnaast realiseert het bedrijf steeds meer omzet buiten de Amerikaanse landsgrenzen. Een jaar geleden was dat 39 procent, nu 44 procent. Algemeen directeur Eric Schmidt noemde Duitsland en Engeland als de belangrijkste buitenlandse filialen, gevolgd door Nederland, Spanje, Frankrijk en Italië.

Google probeert op twee fronten de bruikbaarheid en toegankelijkheid van zijn diensten te innoveren. Enerzijds via het 'Features, not products'-project, dat deze zomer begon, en anderzijds via SearchMash.com. Dat is een tweede zoekmachine die Google onlangs lanceerde. Het opmerkelijke ervan is dat niets blijkt dat het om een Google-zoekmachine gaat. Tegenover Information Week licht het bedrijf toe, dat voor deze benadering is gekozen om nieuwe gebruikersinterfaces en functies te kunnen testen zonder dat gebruikers vooringenomen zullen zijn met het merk Google.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond