Deel dit artikel
-

Nederlandse contracten gedragsadvertenties Wunderloop

“Zocht je net naar een last minute vliegticket? Binnen de kortste keren krijg je nog op dezelfde site een beeldadvertentie met een bijpassende advertentie.” Directeur Michael Kleindl van Wunderloop wil ‘adverteren op basis van surfgedrag’ van de grond te trekken. Grote Europese uitgevers, en binnenkort mogelijk ook Joost.com, gingen recent in zee met het bedrijf.

Honderden procenten meer effect van beeldreclames zoals rectangle-advertenties en banners. Dat zijn de eerste resultaten die Wunderloop realiseert met de technologie die het onder licentie verkoopt aan portaalbeheerders en andere uitgevers. "En dat leidt tot hogere prijzen voor de beeldadvertenties", betere CPM-tarieven, aldus Michael Kleindl. Kleindl is reeds een oudgediende in de markt van internetadverteren. Hij richtte ooit AdLink op en haalde afgelopen jaar fors de bezem door Wunderloop, een 7 jaar oud bedrijf dat eerst onder de naam 7D opereerde. "Ze waren puur op technologie georiënteerd. We zoeken nu juist aansluiting met mediabureaus en uitgevers."

Kleindl: "De meeste innovatie en groei vond afgelopen jaren plaats op het gebied van zoekmachinereclame en affiliatebedrijven. De ontwikkeling van digitale beeldadvertenties heeft al die tijd eigenlijk stilgestaan. Met Wunderloop willen we daar verandering in brengen. We exploiteren een technologie die op basis van cookies profielen aanlegt van de bezoekers van aangesloten sites. In Europa hebben we geen enkele concurrent. Daarom rollen we snel uit in Europa en openen in rap temp kantoren in verscheidene landen."

Wunderloop levert in wezen een systeem dat advies geeft aan het advertentiesysteem van een media-exploitant. Het ene moment kan een vader in een huishouden zoeken en surfen naar auto- en reisinformatie. We volgen dat gedrag en bouwen in de loop van enkele weken een profiel op aan de hand van tags. Als vervolgens zijn dochter achter de computer zit, zien we vrijwel direct een totale verandering in het bekende surfgedrag. Dat wordt als een tweede profiel gedefinieerd. Aan de hand van die informatie kan de exploitant gericht advertenties uitserveren."

Portaaleigenaren hoeven geen nieuwe computersystemen aan te schaffen, noch de contracten met hun bestaande leveranciers af te zeggen. "We zijn geen advertentienetwerk, maar zorgen ervoor dat een exploitant relevante advertenties op zijn site krijgt via onze adviesservers. Dat is waar de nadruk afgelopen 7 jaar op lag: het ontwikkelen van een adviessysteem."

Bas Seelen is aangesteld om de Nederlandse markt bekend te maken met 'gedragsadverteren'. "We hebben inmiddels getekende contracten met een sales netwerk, een portaal en een uitgever. Daarnaast starten we met twee adverteerders in de komende weken proeven. Ik kan nog geen namen noemen. Maar de adverteerders bevinden zich in de sectoren Consumentengoederen en Reizen."

In het buitenland tekende Wunderloop onlangs overeenkomsten met uitgever Axel Springer, Tiscali, AOL, Lycos en de portalen van enkele telecomaanbieders. In China worden enkele operaionele proeven gehouden bij Tom.com, China's grootste portaalsite.

Het bedrijf genereert inkomsten uit de verkoop van gebruikslicenties op zijn zogeheten targetting technologie. Een tweede, recent gelanceerd, financiële pijler onder het bedrijf is die waarbij Wunderloop een vergoeding ontvangt voor het aanbrengen van nieuwe adverteerders. Wunderloop Connect is een soort handelsbeurs waar adverteerders en uitgevers zich op aan kunnen sluiten. De adverteerder kan hiermee gericht zijn bereik over verscheidene portalen vergroten. Uitgevers krijgen, op hun beurt, toegang tot meer adverteerders met passende commerciële uitingen. Kleindl: "Deelname is gratis, voor grote en zeker ook kleine sites. Bij Connect vragen we een percentage van het adverentiecontract, pas nadat het getekend is."

Winst maakt het bedrijf nog niet. Maar ondernemers als Niklas Zennström (oprichter van Kazaa, Skype en Joost.com) en Marc Samwer (oprichter Jamba en eBay Duitsland) steunen het bedrijf met hetzij investeringsgeld, hetzij met advies. Het bedrijf heeft circa 10 externe aandeelhouders. Zij zorgen voor kapitaalinjectie van minder dan 10 miljoen euro, voor de internationale expansie, en kregen daarvoor een minderheidsbelang in handen. De meerderheid van de aandelen is in handen van de directie van het bedrijf.

Met p2p-televisiebedrijf Joost.com heeft Wunderloop, via aandeelhouder Niklas Zennström, nauwe banden. Directeur Kleindl wil niet kwijt of zijn systeem ook op deze vorm van internettelevisie gebruikt zal worden. "Ik sluit het in ieder geval zeker niet uit." Gisteren werd bekend dat Joost.com 32 advertentiecontracten heeft gesloten met onder meer Procter & Gamble, Coca-Cola, Nike, General Motors and Visa.

In Nederland werd in 2006 voor 137 miljoen euro uitgegeven aan buttons, banners, sponsoring en e-mailreclame, 40 procent meer ten opzichte van 2005.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond