Deel dit artikel
-

Booking.com haalt omzet van rond 100 miljoen

Online Hotelboekingssite Booking.com haalde vorig jaar naar schatting een omzet van zo’n 100 miljoen Euro. Booking.com verkocht in 2006 wereldwijd 11 miljoen hotelovernachtingen. Het van oorsprong Nederlandse Booking.com is tegenwoordig onderdeel van het Amerikaanse Priceline.

Booking.com (voorheen Bookings) maakte vorige week bekend dat het vier nieuwe vestigingen opent in Kaapstad, München, Warschau en Dubai. Volgens Mirjam Melkman van Booking.com zijn dat groeimarkten. Het is de bedoeling om in die landen betere relaties op te bouwen met hotels en partnersites. In Dubai en Kaapstad ligt de focus in de eerste periode nog uitsluitend op het uitbouwen van het hotelnetwerk, vertelt Melkman.

Booking.com bestaat sinds 1996 en werd opgericht door Geert-Jan Bruinsma. Het bedrijf heeft nu vestigingen in 16 steden. Het hoofdkantoor bevindt zich in Amsterdam. In 2005 werd het bedrijf overgenomen door het Amerikaanse Priceline.com. Dat bedrijf nam een jaar daarvoor het Britse Active Hotels over. Active Hotels is ondertussen opgegaan in Booking.com. Bij Booking.com werken wereldwijd 600 mensen, waarvan rond de 160 in Amsterdam. Volgens Melkman heeft Booking.com nog een behoorlijke mate van zelfstandigheid.

100 miljoen
Priceline maakt geen exacte omzetcijfers bekend over 2006. Op basis van beschikbare gegevens heeft Emerce een inschatting gemaakt van de omzet van Booking.com.

Vorig jaar besteedden reizigers via Booking.com voor een totaal bedrag van 1,05 miljard euro aan hotelkamers. Per geboekte kamer ontvangt Booking.com gemiddeld zo'n 15 procent commissie. Dat zou betekenen dat Booking.com 157,5 miljoen euro verdient aan commissies. Van dat bedrag moet Booking.com een deel betalen aan partnersites. Deze ontvangen per geboekte kamer tussen de 25 en 40 procent van de commissie die Booking.com ontvangt. In totaal zijn er zo'n drieduizend grotere partnersites van Booking.com.

Op basis van bovenstaande gegevens had Booking.com vorig jaar naar schatting omgerekend een omzet van zo'n 100 miljoen Euro. Ervan uitgaande dat het bedrijf een flink bedrag aan commissies betaalt aan partnersites. Dit is een ruwe inschatting, omdat Booking.com niet bekend maakt welk deel van de boekingen via partnersites wordt geboekt.

In totaal zijn in 2006 11 miljoen hotelovernachtingen verkocht. Dat is een groei van 111 procent vergeleken met een jaar eerder. Op de site staan in totaal 30.000 hotels, verdeeld over 8000 bestemmingen.

Schiphol
Booking.com opende vorig jaar een verkoopbalie op Schiphol. De balie bevindt zich in bagagehal één. Volgens Melkman loopt de balie ‘naar verwachting'. "Het is een juiste keuze geweest. Zowel backpackers als reizigers met een groter budget maken er gebruik van." Topdagen zijn dagen waarop veel vluchten uitvallen. Het verkooppunt is een uitbreiding van het affiliate partnernetwerk van Booking.com. Schiphol ontvangt per verkochte hotelkamer, net als websites, een commissie. Medewerkers achter de balie doen de boekingen; reizigers hoeven niet zelf het internet op

Deel dit bericht

1 Reactie

Koos Klaas

Voorheen ging meer dan 90% via affiliate sites

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond