Deel dit artikel
-

Flickr breidt uit met video’s

Yahoo-dochter Flickr.com, een online fotodienst, wordt binnenkort ook een platform om videoboodschappen uit te zenden. Yahoo gaat hiermee, gebruik makend van de internationale populariteit van Flickr, ogenschijnlijk de concurrentie aan met Googles YouTube.

Eind vorige week werd bekend dat Flickr behalve statische beelden ook bewegende beeld toe gaat staan op zijn platform. Geregistreerde gebruikers van de site kunnen op korte termijn, de exacte datum is niet bekend, hun persoonlijke video's delen met privé groepen of het hele internetpubliek.

Groei houdt aan

Het is niet duidelijk of Flickr-eigenaar Yahoo zijn eigen videodienst zal samenvoegen met Flickr Video. Gezien de lage gebruikersaantallen, de populairste video werd krap 1,6 miljoen bekeken, is het niet uit te sluiten dat Yahoo Video zal worden verweven met de aanstaande Flickr-videodienst. Op vergelijkbare wijze voegt Yahoo zijn eigen fotodienst samen met Flickr.

Het gebruik van Flickr.com groeit nog steeds fors. In augustus 2006 verwerkte de site 17 miljoen unieke bezoekers per maand. In maart 2007 lag dat aantal op 29 miljoen unieke bezoekers per maand. Gebruikers sturen dagelijks meer dan 1 miljoen foto's op naar het hosting- en communicatieplatform.

Duaal merk of kanibaliseren?

Yahoo is niet het eerste bedrijf dat een zelfontwikkeld platform opzij moet zetten voor een dienst die ze van een externe partij overnam. Google, bijvoorbeeld, genereert via YouTube.com aanzienlijk meer videoverkeer dan met Google Video. Gebruikers van Google Video krijgen ook zoekresultaten te zien uit YouTube. Andersom gebeurt dat niet.

Hoe 'Flickr Video' om zal gaan met schending van auteursrechten zal blijken zodra de dienst van start gaat. Google zit momenteel met een aantal rechtzaken in zijn maag vanwege schending auteursrechten. De claims zijn opgelopen tot boven de miljard dollar. Afgelopen weekend voegde de Engelse Premier League zich in de juridische klachtenregen vanwege oneigenlijke publicatie van beelden op YouTube.

Vorige maand publiceerde Yahoo de financiële cijfers over het eerste kwartaal van 2007. Daaruit bleek dat het bedrijf een omzet had gerealiseerd van 1,7 miljard dollar. Het merendeel daarvan was afkomstig uit de exploitatie van advertentieruimte. Twaalf procent van de omzet, 203 miljoen dollar, was afkomstig uit het innen van abonnementsgelden op, onder meer, Flickr Pro-account. Hoeveel betalende Flickr-gebruikers er zijn, maakte Yahoo niet bekend.

Bron foto: thparkth, overgenomen volgens Creative Commons-licentie

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond