Deel dit artikel
-

Reis door Silicon Valley (2)

Arthur van Hoff en eBay Een van de meest bijzondere Nederlanders van Silicon Valley is Arthur van Hoff. Hij is een van de vier grondleggers van Java bij Sun. Verder is hij bekend van onder andere Tivo, Marimba en Strangeberry. Zijn nieuwste bedrijf is Zing, dat deze zomer door Dell werd overgenomen.

Dit is deel 2 van het verslag van de studiereis van Fast 50 naar Silicon Valley. Door Maartje van Oeveren

Dit bedrijf had het eerste jaar 60 mensen, het tweede jaar 120. Een groei van niks, volgens van Hoff, die er nog maar even op wijst dat Google 1.000 mensen per maand aanneemt en dat een bedrijf in China 90.000 mensen in een jaar heeft aangenomen. Arthur, die aan de HIO in Enschede studeerde, is nuchter over zijn succes. “Door de IPO van Marimbo stond ik ineens in de Quote 500. Het was toen een kwart biljoen dollar waard. Maar dat is allemaal funny money.”


Arthur van Hoff:’Je kan in Silicon Valley als techneut carrière maken; in Nederland groei je op een gegeven moment in een managementrol waar je je als techneut niet thuis voelt’

Deze man, die almaar nieuwe bedrijven uit de grond stampt, noemt zichzelf geen ondernemer, maar een techneut. Ook bedrijven als Google, Apple en Microsoft zijn door techneuten opgericht. In Nederland kennen we dat niet zo.

“Je kan in Silicon Valley als techneut carrière maken; in Nederland groei je op een gegeven moment in een managementrol waar je je als techneut niet thuis voelt.” De overname van Zing door Dell geeft het eerste product van Zing, (een MP3 speler gekoppeld aan Wi-Fi en in staat op satellietradio af te spelen), een goede marketingboost. Ook Dell kan van haar kant wat ‘sex appeal’ voor de consumententak gebruiken. Een goede samenwerking dus.

Trends

Arthur neemt een aantal trends waar in Silicon Valley. “Jaren geleden ging het in Silicon Valley vooral om enterprise software. De afgelopen jaren zijn erg op de consument gericht geweest. Nu is men langzaam op zoek naar alternatieven. Je ziet dat green technology en bio industry in opkomst zijn. Mijn vriend Bill Joy (co-founder van Sun) is ook terug naar school gegaan om physics en chemistry te gaan studeren om zich met green technology bezig te gaan houden. Ik verwacht dat Nanotechnologie over 10 jaar een trend wordt.”

Een andere trend die Arthur ziet is de vernieuwing van de telecomindustrie. “Carriers zijn nog steeds almighty, Apple heeft daar nu verandering in gebracht met de Iphone. Met het Google Phone platform gaat het helemaal veranderen. Straks is IP overal. Devices die nu stationary zijn worden mobile.”

Rolf Skyberg

Bij eBay ontmoeten we Rolf Skyberg en Dennis Goedegebuure. Dennis werkte bij eBay in Amsterdam en is sinds februari 2006 werkzaam bij eBay in de V.S. Hij is wereldwijd verantwoordelijk voor de marketing van de website. Hij houdt zich voor een groot deel bezig met zoekmachine optimalisatie. Hij heeft een weblog waar hij zijn ervaringen opschrijft: www.thenextcorner.com.

Rolf Skyberg was spreker tijdens de Emerce E-day afgelopen september. Hij omschrijft zijn rol bij eBay als ‘disruptive innovator, developer, watcher en product manager’. Hij geeft een geweldige en levendige presentatie over web 2.0 (klik hier voor slideshow). Web 2.0 is geen ding maar een tijd. Het gaat volgens hem om de piramide van Maslow. Bij web 1.0 stond commercie centraal, web 2.0 draait om individuen en mensen als sociale wezens.

Volgens de piramide van Maslow hebben we eerst voedsel nodig om ons te kunnen richten op verrijking en ontplooiing. Daarom verkopen ze bij de Ikea bijvoorbeeld ook voedsel, want met een lege maag kun je niet winkelen. Een andere belangrijke behoefte van mensen is de sociale omgang. Na een aankoop op eBay willen we daar dus over vertellen aan anderen.

Al deze aspecten moeten geïntegreerd worden in web 2.0 oplossingen. “Om goede oplossingen te maken moet je jezelf altijd een aantal vragen stellen: ‘Does this make me laugh or help me out? Does this product fulfil a desire? Would this be useful?’ Het gaat erom producten te maken ‘that empower and delight people’. Goede web 2.0 bedrijven noemt hij Twitter en Flickr. In maart zal Rolf een presentatie geven tijdens de thuiswinkelawards. Rolf heeft een eigen weblog op: rolfskyberg.wordpress.com.

Lees ook deel 1 van het verslag van de studiereis van Fast 50 naar Silicon Valley

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond