Deel dit artikel
-

Overeenkomst Viacom en YouTube

Google draagt een de gebruiksdata van video’s op YouTube wel over maar zonder de persoonsdata. Die worden zodanig gecodeerd dat Viacom er wel patronen uit kan halen.

Dit zijn juristen van Viacom en Google overeengekomen, zo hebben ze de rechtbank laten weten. In de rechtszaak die Viacom aanspant tegen Google-dochter YouTube wegens rechtenschending vonniste de rechter tussendoor dat Youtube van het totale gebruik van de site per film moest tonen wie er naar gekeken hadden.

Google maakte daar bezwaren tegen, uit oogpunt van privacybescherming naar eigen zeggen, ofschoon Google die data wel heeft opgeslagen en daarmee het eerste risico nam op privacyschending.

Op haar weblog zegt YouTube die persoonsdata niet te zullen leveren. Maar in de overeenkomst tussen YouTube en Viacom staat dat er een ‘substituut’ gemaakt wordt.

Daarbij worden IP-adressen, en de inlognamen van de ingeschreven gebruikers plus de logdata van andere bezoekers niet direct zichtbaar.

Een paar uur geleden nog berichtten we over de verschillen van mening tussen Google en Viacom over de YouTube data. Viacom zou met name de gebruiksdata van het personeel van YouTube willen inzien om te kijken of ze juist opgetreden waren tegen illegaal geposte video’s, of dat ze zelfs zelf video’s hadden gepubliceerd waarmee de rechten van Viacom waren geschonden.

Dit blijkt juist te zijn. De partijen zijn het volgens de overeenkomst niet eens geworden over het overdragen van de gebruiksdata van de partijen in kwestie, dat wil zeggen van de werknemers van YouTube en Viacom en van hun ‘agenten’. Om dat te bespreken nemen de partijen nog 14 dagen. Lukt het niet om eruit te komen dan belandt de zaak weer bij de rechter. Die heeft echter als gesproken dat YouTube data moet overdragen inclusief alle gebruikersgegevens.

Overigens hebben ook andere partijen zich in de rechtszaak bij viacom aangesloten zoals de Britse voetbalorganisatie Premier League, de Schiotse zusterorganisatie, de Franse tennisfederatie en een aantal muziekorganisaties.

Deel dit bericht

1 Reactie

Xip Pie

Ik begrijp de reactie van Viacom en consorten niet, dit is gratis reclame voor hun, en de filmpjes op YouTube zijn van dusdanig slechte kwaliteit dat ze helemaal niet bang hoeven te zijn voor inkomstenderving. Ze proberen met man en macht een zeer oud bedrijfsmodel in stand te houden, maar ze zouden eens in moeten zien dat dir hun heel veel geld meer kan opleveren, heel veel onderzoeken hebben al aangetoond dat mensen die muziek/films/series downloaden meer uitgeven/kopen dan mensen die dat niet doen. En ze maken criminelen van iedereen die ooit eens een nummertje downloaden.Het zelfde geld voor de games/software industrie, zeker met met games, die men toch multiplayer wil spelen, gaat men na het downloaden, de game vaak kopen. Ze snijden met dir soort acties alleen in in eigen vingers (is mijn opinie)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond