Deel dit artikel
-

Kijkers UPC moeten zelf de weg vinden naar commercial

Na het testen van interactief adverteren via de rode knop wil UPC de mogelijkheden op dit vlak uitbreiden. In de nog op te richten VOD-zones kunnen kijkers zelf commercials of infomercials starten van het merk waarin zij geïnteresseerd zijn.

Voor de adverteerder is de lengte van de commercial in de video on demand-zone onbeperkt. De kijker gaat naar een speciale zone waar het betreffende filmpje wordt afgespeeld. UPC begint met een VOD Car Zone, een kanaal met enkel gesponsorde programma’s en commercials over auto’s, om dit concept uit te proberen. Of de kijker vrijwillig de gesponsorde content opzoekt zal de tijd moeten uitwijzen.

Nieuw is ook de mogelijkheid voor adverteerders om aanklikbare banners in de elektronische televisiegids plaatsen die doorlinken naar de content van een bepaald merk.

Rode knop

UPC testte eerder twee typen van interactief adverteren. De I-ads, waarbij een interactieve laag bovenop de reclamespot de consument interactief bij het merk betrekt en de interactieve mogelijkheden rondom gesponsorde programma’s waarbij een dialoog met de consument wordt gecreëerd. Dit laatste gebeurde onder meer bij het programma ‘Sterren dansen op het ijs’.

Na een jaar testen met 25 ‘rode knop’-advertenties wil de organisatie hier een commerciële dienst van maken. UPC testte onder meer interactieve campagnes van Rabobank, Shell, Randstad en Amstel. De techniek is nu beschikbaar voor alle adverteerders.

Interactieve campagnes

Het kabelbedrijf noemt de interactieve advertenties een succes. "Dit succes voor de adverterende partijen lezen we af aan het aantal reacties of de informatie die is opgevraagd na het bekijken van de interactieve reclame. Het aantal kijkers dat meedoet aan een interactieve campagne, dat varieert per keer", aldus een woordvoerder van UPC. Uit de test bleek dat mensen die de rode knop indrukten meer dan drie minuten aan het desbetreffende merk besteedden. Hiervan liet eenderde van de kijkers zijn gegevens achter bij de adverteerder.

Als voorbeeld wordt een grote shampoo producent van stal gehaald. "Deze producent gaf aan dat voor een dergelijke respons als ze hadden met de rode knop er een mailing verstuurd had moeten worden naar anderhalf miljoen huishoudens." Het shampoomerk, dat wil de woordvoerder in dit geval niet uit de doeken doen. L’Oreal wist nog elfduizend samples via de rode knop te verspreiden.

Veertien miljoen streams

UPC startte vorig jaar halverwege april als eerste kabelbedrijf in Nederland met video on demand voor digitale televisie. In de eerste helft van 2008 hebben digitale televisieklanten van UPC meer dan 14 miljoen VOD-streams opgevraagd. Veertig procent van deze kijkers gebruikt de interactieve televisietoepassing dagelijks.

Dat betekent dat meer dan de helft, zestig procent de mogelijkheden nog moet ontdekken. De woordvoerder van UPC wijt dit aan de factor tijd: "De klant moet natuurlijk ook nog ervaring opdoen met VOD en zien wat het is. Ze moeten nog aan het principe wennen, het is relatief nieuw. Al verwacht ik wel de komende tijd een sterke stijging te zien."

De VOD-bibliotheek van UPC bevat meer dan 400 films en een database met series, kinderprogramma’s, documentaires en muziek. Eén van de meest succesvolle VOD-applicaties is ‘Programma Gemist’ van de Publieke Omroep waarmee de kijker tot 10 dagen kan terugkijken.

Bron foto: James Cridland (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond