Deel dit artikel
-

Gelekt geheim: KPN’s miljoenenbudget voor tv-klanten

Toezichthouder Opta liet per ongeluk bedrijfsgeheimen van KPN in een publiek document staan. Daaruit blijkt nu dat KPN dit jaar 10,2 miljoen euro uitgeeft aan reclame voor Digitenne en Interactieve Televisie.

Dat meldt De Telegraaf. Het betreffende document, dat over UPC ging, is inmiddels gekuist. (download PDF)

Uit de tekst bleek dat KPN geen cent verdient met Digitenne, ondanks een klantenbestand  dat eind september 2008 700.000 namen bevatte. Wat De Telegraaf verstaat onder ‘geen cent verdienen’ maakt de krant niet expliciet. KPN zegt er ‘geen winst en geen verlies’ me te maken.

Wel komt naar voren hoeveel KPN in 2009 uitgeeft aan reclame om klanten te werven voor Digitenne (digitale ether) en Interactieve Televisie (via ADSL2+). Digitenne blijkt aanmerkelijk belangrijker voor het telecombedrijf, te oordelen naar de omvang van het budget: 9,2 miljoen euro. Aan reclame voor Interactieve Televisie wordt dit jaar 1 miljoen euro uitgegeven, waaruit is af te leiden dat er geen groot mediaoffensief op til staat voor het kwakkelende product.

Gisteren werd bekend hoeveel KPN in 2008 uitgaf een internetreclame. Cijfers van Nielsen Media Research stellen dat het bedrijf 6,3 miljoen euro uitgaf aan display advertising. Hoeveel geld er naar Google AdWords ging, weet Nielsen niet.  

Deel dit bericht

1 Reacties

MartinK

Dat de belangrijkste missie van de Opta is om KPN het leven zo zuur mogelijk te maken is inmiddels wel bekend. Dit past volledig in dat patroon.Ik vraag me wel af wat de Opta ermee te maken heeft wat KPN aan bedragen uitgeeft aan reclame. Of moet de Opta daar soms ook al goedkeuring voor geven?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond