Deel dit artikel
-

Overzicht artikelen veranderde online reclamemarkt

Afgelopen twee maanden schreef Emerce verscheidene malen over de veranderingen op de online advertentiemarkt. Hieronder een bloemlezing uit meest gelezen en becommentarieerde artikelen.

Reacties op voorspelling tariefdaling banners

De prijzen van banners gaan omlaag. Daarover lijken marktkenners en Emerce-lezers het eens te zijn in een wijdlopende discussie. Site-exploitanten moeten meer kennis en ervaringen met elkaar delen om te voorkomen dat bannerprijzen in een vrije val raken. [lees verder]

 

‘Tariefdaling banners moet gestuit’

WebAds-directeur en IAB-bestuurder Tjeerd Kooij luidt de noodklok. Website- exploitanten moeten een vuist maken, vindt hij, teneinde het effect van kwaliteit voor online reclame samen aan te gaan tonen. [lees verder]

 

‘Affilatemarketing in 2009 naar 150 miljoen’

"Affiliatemarketing is in Nederland totaal onderbelicht, terwijl er nog zo veel groeipotentieel in de markt zit". Edwin Basten, directeur van OMG, denkt zijn markt, door verschuivende mediabestedingen, dit jaar tot 150 miljoen euro kan groeien. OMG, Daisycon, Testnet, M4N en Scoot Media melden over het vierde kwartaal van 2008 omzetgroei van tussen de 40 en 100 procent. [lees verder]

 

‘Faillissementsgolf webwinkels op komst’

[VIDEO] Branchevereniging Thuiswinkel.org verwacht dat er in 2010 en 2011 een fors aantal webwinkels over de kop zullen gaan. "Dat hoort bij het volwassen worden van de markt. De branche komt daar uiteindelijk beter uit", aldus directeur Wijnand Jongen. Het aantal webwinkels groeit nog naar verwachting met zo’n 5.000 tot 25.000, maar zal dalen door gebrek aan professionalisering. [lees verder]


Verzekeraar Ditzo vermindert tv-bestedingen

Marketeer Laurens Hutten: "Vorig jaar zetten we 45 procent van het budget in via online kanalen. Dit jaar wordt dat 80 procent. Voor ons is het overigens niet de keuze tussen online of offline, maar het genereren van het beoogde effect tegen zo laag mogelijke kosten". [lees verder]

 

Marktplaats.nl schuift omhoog in advertentieketen

eBay-dochter Marktplaats.nl gooit het imago van zolderhandelaar van zich af en zoekt met een geraffineerd advertentiesysteem toenadering tot A-merken en retailers. "We zitten bewust niet aan de onderkant van de advertentiemarkt". Dat zegt Kiliaan Toorenaar, de commercieel directeur van Marktplaats.nl. Om op basis van levensstijl advertenties te kunnen vertonen, ging Marktplaats een samenwerking aan met DM-bedrijf Acxiom. [lees verder]

 

IAB: groei beeldreclame in 2008 valt tegen

Adverteerders gaven in het vierde kwartaal substantieel minder uit dan verwacht aan display advertising, online beeldreclame. IAB Nederland ziet een verschuiving richting resultaatgericht adverteren. Bestedingen display advertising vierde kwartaal: 44,5 miljoen, versus 46,7 miljoen euro vorig jaar. Over het hele jaar kwamen de bestedingen uit op 159,6 miljoen euro. Financiële dienstverleners gaven vergeleken met vorig jaar 19 procent minder uit. [lees verder]


‘Tijd van de dure banner is voorbij’

 "Afgelopen jaar hebben we een sterke verschuiving gezien van afrekenen op CPM-basis naar resultaatgericht. Adverteerders willen goed door kunnen meten wat het rendement van hun reclamebestedingen is". Dat zegt Tim van der Bilt van AOL Nederland. "Premium CPM als afrekenmodel voor beeldreclame wordt steeds moeilijker te verkopen. Men wil anders afrekenen, op basis van resultaat". [lees verder]

Foto: edtarwinski (cc)

Deel dit bericht

1 Reacties

danny m van der cingel

beste online ad. pro's, laten we aub niet vergeten dat adverteerders nog steeds bereid zijn offline veel duurdere campagnes traditioneel af te rekenen, adverteerders moeten namelijk ook ''gewoon'' blijven adverteren en zullen blijven adverteren dat neemt niet weg dat ik/wij (easyconcepts.com) ook kijken en moeten kijken naar alternatieve afreken modellen CPC afrekenen prima als ik me ook mag bemoeien met de creatieve uiting, aanbieding, targetting etc… maar dan ben je meestal vlug uitgepraat over het algemeen ik denk dat we er goed aan doen onze tijd/energie vooral te steken om een zo'n goed mogelijke impressie te (blijven) leveren aan adverteerders tegen een goede prijs

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond