Deel dit artikel
-

Nederlandse start up sleept 250.000 euro binnen

De Nederlandse start up iDiDiD heeft in economisch barre tijden in een tweede investeringsronde alsnog 250.000 euro weten op te halen dankzij een investering van participatiemaatschappij Oost NV. Emerce sprak oprichter Arjan Stroeve.

iDiDiD (spreek uit als "I Did It") helpt de gebruiker evenementen te vinden. Het netwerk maakt het mogelijk om deze ontdekkingen te delen met vrienden, onder meer door een koppeling met bijvoorbeeld Hyves, Facebook en Twitter. Er staan momenteel 39540 evenementen op de site.

Stroeve: "We hebben de eerste investeringsronde in september afgerond. Daarmee hebben we 100.000 euro opgehaald. De periode daarvoor hebben we het benodigde geld er zelf in gestoken. Het eerste geld hebben we gebruikt om het product te maken waarmee we konden beginnen.  Er zijn nog veel dingen in ontwikkeling. Je zou kunnen spreken van een soft launch. We zijn nog lang niet waar we willen zijn."

Business model

Het geld uit de tweede ronde gaat de start up gebruiken om te bewijzen dat er een gedegen business model is. "En om een groei in het aantal leden te bewerkstelligen", vult Stroeve aan. Hij vervolgt: "Ons businessmodel is gebaseerd op gerichte reclame. Door de combinatie van de netwerken, weten we veel over de gebruiker."

Daarnaast zoekt iDiDiD nog naar partners die diensten aan kunnen bieden aan de gebruikers. "We tonen evenementen. Ticketing zou een logische dienst zijn om aan te bieden. Ook nieuwe boeken en cd’s beschouwen wij als ‘evenementen’. In die hoek liggen ook veel mogelijkheden", verduidelijkt de oprichter.

iDiDiD wil een sociaal evenementenagenda zijn die alle netwerken aan elkaar koppelt. Gebruikers kunnen ‘leuke’ evenementen vinden of deze invoeren en dit weer delen met hun vrienden in de verschillende netwerken.

Het andere deel van het businessmodel, waar Stroeve nog weinig over uit de doeken wil doen, heeft te maken met ‘ambassadeursschap’. "Fans kunnen opstaan en evenementen promoten bij hun vrienden", is alles wat Stroeve hier voorlopig over kwijt wil.

In ontwikkeling

"We zijn eindelijk op het punt beland dat we de techniek die we nodig hebben, in kunnen zetten. Veel dingen op de site kunnen nog beter, zoals bijvoorbeeld de usability. Nu verdwalen gebruikers nog te vaak op de site. Dat is de uitdaging voor de komende maanden."

Er komen verschillende partnerships aan. "Met partijen uit muziekorganisaties", aldus Stroeve. "We denken wel dat we de grootste evenementendatabase hebben van Nederland. In ieder geval op muziekgebied." Een van de partners die iDiDiD erbij krijgt is Muziek Centrum Nederland. "Op hun site zie je nu een concertagenda met onze data. Later komen er nog partners bij op theatergebied en bioscopen."

De data komt op verschillende manieren binnen. Stroeve: "Bij het koppelen van de sociale netten stroomt er data binnen, bijvoorbeeld van LastFM. Die data halen we elke week weer op. De gebruiker kan bovendien zelf evenementen invoeren. En we sluiten overeenkomsten met andere partijen als theaters, waarbij een spider hun data uitleest."

iDiDiD heeft nu 2.500 gebruikers. Hoeveel daarvan actief zijn, dat durft Stroeve zo snel niet te zeggen. "Maar met dit aantal gebruikers, kan je ook weer de mensen in hun andere netwerken bereiken." Hij vervolgt: "Uiteindelijk moeten er wel meer functionaliteiten komen die de gebruiker actiever maakt. De website nodigt nu nog niet genoeg uit om actief te zijn. Maar we hebben al wel een stabiele groep." Dat nog niet elke gebruiker actief is, dat verbaast Stroeve niet. "Daar lagen de prioriteiten niet. Dat lag bij de techniek. Maar daar zijn we nu wel aan toe."

Deel dit bericht

1 Reacties

J Hodes

Samenwerking met Flogs?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond