Deel dit artikel
-

Engeland krijgt 3D-televisie in 2010

De Engelse satellietzender Sky gaat volgend jaar in 3D uitzenden. Engelsen die het HD-kanaal aanzetten moeten wel een 3D-brilletje opzetten om de beelden te kunnen zien.

Tv-beelden in drie dimensies kijken, klikt als een situatie uit de verre toekomst maar Sky laat deze Star Trek-achtige wereld binnenkort landen. Gisteren kondigde het bedrijf aan hiertoe een aparte HD-zender in bedrijf te nemen.

De vooralsnog naamloze zender toont beelden die met twee camera’s zijn opgenomen. De uitzendingen kunnen enkel worden uitgezonden op speciaal daarvoor gemaakte televisies. Met het normale oog ziet de kijker een vermoeiende wirwar aan beelden, maar met een speciaal brilletje lijken bomen de huiskamer in te waaien en auto’s langs de bank te rijden.

Sky wil sport, films en andere vormen van vermaak uit gaan zenden. Het koopt 3D-beelden in waar mogelijk.

Momenteel passen tv-fabrikanten nog verscheidene technologieën toe om beelden levensecht te maken.

Sommige technologieën vergen een speciaal brilletje, anderen niet. Philips demonstreerde in 2006 reeds een technologie die met het normale oog kan worden genuttigd:

Sky heeft momenteel 1,3 miljoen HD-klanten.

Deel dit bericht

4 Reacties

Jean-Pierre

Ook in Nederland wordt hier aan gewerkt. Onze eigen R&D is software aan het maken om dergelijke kanalen ZONDER brilletje in 3D te kunnen zien op de autostereoscopische xyZ 3D Displays ( http://www.zerocreative.com/xyz ). Hierbij wordt het stereo beeld omgezet in multiview (8 beelden).

sjaak

Leuke gadget hoor, die 3D schermen maar na een half uur krijg je er koppijn van. 3D TV was niks en wordt ook niets.  Als het al aanslaat is het veel meer geschikt voor on demand video, en dat is het web.

Bart Hufen

Ik vind het een mooie ontwikkeling, maar vraag me af wat de toegevoegde waarde is? Het blijft namelijk binnen een 2D afmeting. Het is meer een visueel truckje dan dat het echt een 3D beleving zal geven alsof ik onderdeel ben van de film of serie. Daarom zijn games zou leuk, omdat games die ervaring wel geven dat jij onderdeel uitmaakt van de film.  Als je meer wilt weten over gaming als marketingtool dan kun je terecht op mijn blog http://www.gamingandbranding.com

Chang

Het doet me denken aan hoe philips voorheen een uitvinding deed en het koste wat kost op de markt bracht, maar het product werd niet verkocht. Uiteindelijk verspilt men veel moeite en kosten alleen om het feit dat je wellicht iets revolutionairs hebt uitgevonden. en dat wil zeker nog niet zeggen dat wij hier allen voor willen gaan betalen. In deze tijd waar duurzaamheid voorop staat, is het ook raadzaam om na te gaan of zoiets voor langere tijd populair gaat worden, of dat het slechts een trendy iets zal zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond