Deel dit artikel
-

NY Times geeft kijkje in R&D-keuken

[eDay] “Verhalen vertellen, daar gaat het bij de krant om. Bij de R&D-afdeling onderzoeken we hoe toekomstige scenario’s van krantlezen er uit kan zien”, aldus Nick Bilton van de Amerikaanse krant New York Times.

Bilton was gisteren een van de laatste sprekers tijdens het congres Emerce eDay.

Hij gaf een kijkje in de keuken van de onderzoeksafdeling van de krant. De Amerikaanse publicatie zoekt doorlopend naar het randje van wat mogelijk is en probeert daar met concrete producten op in te spelen. De lancering van een API behoort bijvoorbeeld tot een van de resultaten, een progressieve zeldzaamheid voor een krant.

“Er is nu veel vraag naar flexibele beeldschermen. We bekijken per apparaat op welke wijze je daar een verhaal op kan vertellen.

Ik ben zelf gek op sensoren. In je mobiele telefoon zitten wel 100 sensoren. Stel, je leest al lopend op je mobiel de krant en de computer op je bureau ‘voelt’ op een gegeven moment dat de telefoon in de buurt is. Dan krijg je op je pc-scherm alleen nog maar de verhalen te zien die je nog niet hebt gelezen, indien gewenst ook nog eens alleen de katernen die je interesseren”.

Bilton gaat uit van een concept waarbij de lezer zich 30, 60 of 300 centimeter van de krantenkopij vandaan bevindt. Iemand die een verhaal op zijn telefoon leest, houdt en beweegt zich anders dan iemand die dat via zijn breedbeeldtelevisie doet. “En met sensoren kan je ook zien of je naar het tv-scherm toe leunt of plat ligt. In de passiefste houdging vergroten we de letters op het scherm. Om dat te meten bouwden we in ons lab een bank met sensoren”.

De onderzoeker verwacht dat papier op korte termijn zijn alleenrecht als mobiele drager verliest. Behalve mobiele telefoons dienen nu ook e-readers zich aan als wezenlijke verhalenvehikels. “Over 2 à 3 jaar komen flexibele schermen op de markt”, vergelijkbaar met krantenpapier maar het drukproces vindt via draadloos internet live op het scherm plaats.

Daar komt bij dat Forrester Research inschat dat er rond 2012 – 2013 draagbare flexibele schermen op de markt komen die ‘full frame video’ ondersteunen. “Dat komt er zeker”.

De krant bekijkt ook of augmented reality nuttig is voor zijn lezers. “Bij reclame voor speelfilms of huizen kan het van toegevoegde waarde zijn dat je een 3D-animatie van het object op een scherm kan zien”.

Dagvoorzitter Marc Canter: “Jullie uitgever zit toch in de financiële problemen? Ze zien het toch echt fout hoor. Jullie vinden uit hoe onze toekomst er uit ziet. Jullie zijn niet de helft, maar het dubbele waard”.

Foto: Punkmedia.nl, bekijk hier de volledige reportage van Punkmedia

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond