Deel dit artikel
-

Workshop: de nieuwe features in Google Analytics

Google voert in de komende weken een aantal vernieuwingen door aan Google Analytics. Michel Samuelsz van Netprofiler zet voor Emerce uiteen welke dat zijn en welk nut ze voor marketeers hebben.

Google blijft in een razend tempo het gratis statistieken pakket Google Analytics doorontwikkelen. Vanaf vandaag is een groot aantal krachtige, flexibele en intelligente nieuwe features aan Google Analytics toegevoegd.

De nieuwe features zijn dinsdagavond Nederlandse tijd op de eMetrics Marketing Optimization Summit in Washington DC wereldkundig gemaakt. Gebruikers zien de nieuwe functionaliteiten in de komende weken in hun Google Analytics accounts verschijnen.

De nieuwe features:

1. Intelligence
2. Alerts
3. Meerdere custom variables
4. Extra doelen
5. Engagement doelen
6. Advanced table filtering
7. Uitgebreide mobile tracking
8. Absolute unieke bezoekers in aangepaste rapporten
9. Delen van aangepaste rapporten en segmenten

De Google Analytics Authorized Consultants (GAAC) hebben de afgelopen weken de meeste van deze nieuwe functionaliteiten al in private beta kunnen uitproberen. De overige features zagen we voor het eerst in actie tijdens de GAAC summit waarover de afgelopen dagen op Emerce al is bericht.

1. Intelligence
Het eindeloos doorspitten van web analyse-rapporten op zoek naar nieuwe inzichten is voorbij. Aan de hand van een intelligent algoritme detecteert Google Analytics automatisch significante trends in de data. Bijvoorbeeld dat er deze week 20 procent meer opbrengsten uit AdWords zijn gegenereerd. De trends worden gedetecteerd op dagelijks, wekelijks of maandelijks niveau. Teveel moeite om in te loggen? Dan ontvang je ze per e-mail.

2. Alerts
Het continue monitoren van de web site wordt een stuk gemakkelijker. Vertel waar Google Analytics op moet letten en ontvang automatisch per e-mail een waarschuwing als dit gebeurt. Bijvoorbeeld wanneer het organische zoekverkeer met meer dan 15 procent toeneemt, of wanneer de dagelijkse opbrengst met meer dan 20 procent afneemt.

3. Meerdere custom variables
Het is nu eindelijk mogelijk om custom variabelen te koppelen aan pagina’s, een sessie of bezoeken. Bijvoorbeeld om van een reissite een overzicht te krijgen van de meest bezochte bestemmingen. Daartoe tag je alle bijbehorende pagina’s met een eigen custom variabele.

4. Extra doelen
Het is niet meer nodig om extra profielen aan te maken als je meer dan 4 doelen wilt meten. Je kunt nu 20 doelen meten per profiel. Om het overzicht te behouden kunnen de doelen gecategoriseerd worden in 4 doelsets, bijvoorbeeld om micro-conversies te groeperen.

5. Engagement doelen
Het bekijken van x-aantal pagina’s tijdens een bezoek of de minimum duur van een bezoek kunnen nu ook als doel worden ingesteld. Sites met veel content kunnen nu gemakkelijk bepalen hoe vaak deze waardevolle bezoekers op de site komen en wat hun verkeersbronnen zijn. .

6. Advanced table filtering
Veel voorkomende situatie; je sorteert een rapport aflopend op conversiepercentage of weigeringspercentage en je ziet allerlei verwaarloosbare enkelvoudige bezoeken met een percentage van 100 procent. Dit komt niet meer voor door de uitgebreide filtermogelijkheid voor tabellen te gebruiken. Hiermee kun je sorteren en bijvoorbeeld een minimum aantal bezoeken instellen.

7. Uitgebreide mobile tracking
Ook Google heeft in de gaten dat het mobiele internet gebruik een zeer sterke groei doormaakt. Mobiel bezoek was voorheen beperkt meetbaar met Google Analytics. Dit is nu veranderd door de toevoeging van twee nieuwe bezoekersrapportages: carriers en devices (operatos en apparaten). Hiermee kun je bijvoorbeeld je mobiele site optimaliseren voor bepaalde mobiele toestellen; welke toestellen leveren bijvoorbeeld de meeste conversies op? Tevens is er een aangepaste tracking code voor het server side meten van mobiele sites.

8. Absolute unieke bezoekers in aangepaste rapporten
Het is nu ook mogelijk om in de aangepaste rapporten de dimensie absolute unieke bezoekers te gebruiken. Dit gebeurd op basis van het totale aantal Google Analytics cookies.

9. Delen van aangepaste rapporten en segmenten
Herkenbaar; je hebt een specifiek aangepast rapport of segment aangemaakt en wilt deze delen met je collega of klant. Dit kon voorheen alleen als er gebruik werd gemaakt van dezelfde inloggegevens. Deze beperking is er nu niet meer. Deel direct de URL van een aangepast rapport waarna deze wordt geïmporteerd in de account van de ander. Tevens is het mogelijk om aan te geven met welke profielen je de aangepaste rapporten en segmenten wilt delen of verbergen.

De toekomst
Google Analytics is in korte tijd uitgegroeid tot een web analytics-oplossing van enterprise-niveau. Met name de nieuwe intelligence rapporten en het gebruiken van meerdere custom variables zal leiden tot nieuwe inzichten.

*) Michel Samuelsz, Netprofiler

Deel dit bericht

7 Reacties

Ruben van Diermen

Leuke workshop! Ruben van Diermen

Simon Verwaal

Top! Mooie nieuwe mogelijkheden. We gaan ze eens testen. P.s.: Spelfoutje: Dit gebeurd (gebeurt) op basis van het totale aantal Google Analytics cookies.

Remi van Beekum

Google Analytics zet hiermee wederom een enorme stap vooruit en ontwikkelt veel en veel sneller dan de concurrentie. En ze zijn inmiddels inderdaad gewoon een tool op enterprise niveau.  Voor ge?nteresseerden die de nieuwe features wel eens live willen zien organiseren we een gratis workshop op 4 november. Even inschrijven en we houden een stoeltje voor je vrij en praten je bij over de nieuwe ontwikkelingen en wat je er mee kunt: http://blog.traffic4u.nl/web-analytics/gratis-workshop-nieuwe-features-google-analytics-schrijf-je-in/

Bas Groot

De betaalde stats pakketten kunnen wel inpakken. Dit gaat zo veel verder dan sitestat e.d. Dat de enige tegenprestatie is dat je je gegevens gratis aan google geeft, maar dat is niet voor iedereen een probleem…

Joris

Vooralsnog kan ik vanaf vandaag alleen nog maar de extra goals toevoegen, met een max van 20 stuks. De andere features staan zo te zien nog niet open.

Andre Scholten

@Joris: de nieuwe mogelijkheden worden op dit moment uitgerold. Wel zal dit een paar weken kunnen duren voor alle accounts aan de beurt zijn geweest. We hebben in het verleden gezien dat het binnen 2 a 3 weken al klaar kan zijn.

Andre Scholten

@Bas: als je bij je account instellingen kijkt kun je daar instellen dat Google geen inzage mag hebben in jouw gegevens. Hiermee is Google Analytics 1 van de weinige pakketten waar je dit aan kunt geven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond