Deel dit artikel
-

Sanoma-baas: ‘Budgetten mobiel per direct omhoog’

Uitgeverij Sanoma schroeft internationaal de budgetten voor mobiele uitgeven per direct op. De nieuwe baas Michiel Buitelaar: “Mobiel wordt niet zo groot als ik dacht, maar nog veel groter”.

Hoeveel de budgetten omhoog gaan, staat niet direct vast. Buitelaar liet zich bij de afloop van de Web 2.0 Summit in Amerika vorige week verbaasd uit over de snelheid waarmee mobiel internet zich ontwikkelt.

De kersverse Chief Digital Media van uitgeverij Sanoma mag geen onbekende heten met mobiele ontwikkelingen. Hij werkt in het verleden voor Ben, Orange en KPN. Drie jaar geleden stapte hij over naar de uitgeverij.

“Mobiel wordt niet zo groot als ik dacht, maar nog veel groter. Data, openheid, devices en sensorische elementen behoren tot de zaken die het zo zullen maken. Maandag stel ik de budgetten mobiel in Nederland en internationaal naar boven bij”.

Wat hij vanuit bedrijfsmatige optiek interessant vindt, houdt hij voor zich. Met het ophogen van de budgetten, zo blijkt, wil hij de ontwikkelaars meer armslag geven.

"Je moet je niet blind staren op het verschijnsel business model. Dat zijn dingen die zich op een bepaalde manier ontwikkelen. Er is een gerede kans dan dingen tegen een bepaald businss model áánlopen. Veel initiatieven die nu heel veel geld verdienen, zijn nooit van start gegaan met de discussie over business model.

Innovaties komen moeilijk van de grond als wordt geprobeerd het bedrijfsmodel tot 7 cijfers achter de komma door te reken, op zoek naar het bedrijfsmodel".

Hoewel Nu.nl, een van de uitgaves van Sanoma, tot de populairste mobiele bestemmingen van Nederland behoort verdient de uitgeverij er hooguit een paar kruimels mee. Buitelaar: “De inkomsten zijn matig tot zeer matig inkomsten. Wij maken geen fouten, maar markt bevindt zich in een bepaalde” vroege “fase”.

Vorige week bleek uit een rapportage van het mobiele advertentienetwerk Mads dat mobiel internet zich verrassend ontwikkelt. De bijna 2,5 miljoen mobiel internettende Nederlanders, zeker de intensieve gebruikers, laten momenteel het web links liggen ten gunste van mobiele applicaties. Dat leidt ertoe dat de beschikbare advertentieruimte daalde, ondanks het feit dat het aantal mobiele internetters met 61 procent toenam.

Deel dit bericht

10 Reacties

Michael

eindelijk ziet printed media het licht. Men heeft al sterke merken en distributiemacht. Nu alleen nog het herzien van 'inspelen op de behoefte van huidige lezers' (lees nieuwe momenten en nieuwe verdienmodellen) en je hebt een succesformule;-) Een mooie ontwikkeling.

Mark de Kock

Zou toch wel netjes zijn als de persoon en bureau die dit interview mogelijk heeft gemaakt en online plaatste op een ander marketing platform wordt genoemd als bron(op zn minst) Jeroen Doucet dus (zie ook het origineel zoals afgelopen donderdag geplaatst op http://www.marketingfacts.nl/P15/ ) Nee, ik heb geen aandelen in MF, sterker ik schrijf regelmatig voor Dutchcowboys…

Erwin Boogert - Emerc

Waarvan akte

Raimo

Oh.. Wow! Mobiel gaat groot worden.. Hm.. moet daar maar eens iets mee gaan doen dan 😉

Jeroen Nas

@raimo Goed plan. Dat wordt vast wel wat. Volgens mij moet je een gelaagd plan maken. @erwin, ontfutsel Michiel nou eens iets controleerbaarders. Dan wordt het spannender. Wij gaan onze budgetten in elk geval verdubbelen! 😉

Don van Riet mgt cons ICT

Michiel heeft een fijne neus voor hoe je kansen moet grijpen, jammer dat KPN met zijn instelling van "control" boven "just try" hem niet kon houden. Dat mobiel steeds belangrijker wordt heeft ook mij (als oud-KPN-er) verbaasd. Nauwelijks heeft mijn oudste zoon een nieuw mobiel (bij KPN natuurlijk) of de internetdiensten erop voegen zich naadloos in zijn leven. "Always on"was toch altijd met ADSL of Cable verbonden, maar blijkt je als persoon continue en desgewenst geindividualiseerd mobiel te volgen. Always on/always there..

Matthijs van den broek

"Waarvan akte?" Ik zie helemaal niets in bovenstaande posting of kijk ik verkeerd? De enige verwijzing tot nu toe die ik hier zie naar het artikel van Jeroen Doucet op Marketingfacts van vrijdag 23 oktober 2009, 8:31 komt van iemand van DutchCowboys. @Mark: You Rock. Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20091023_web_2.0_summit_buitelaar_sanoma_budgetten_verhogen_mobiel_realtime/

Erwin Boogert - Emerce

@Matthjis: Wat kan je je toch druk maken om weinig. Kennelijk wil je meer tekst. Op een presenteerblaadje: De aanvulling van Mark de Kock lijkt me voldoende en volledig. Dat bedoelde ik te zeggen.  Het nieuws gaat niet om Jeroen Doucet, maar om wat Michiel Buitelaar te zeggen heeft. Een verwijzing naar Marketingfacts is zinloos, want in de tekst aldaar wordt met nagenoeg geen enkel woord gerept over wat Buitelaar te melden heeft. Vreemd natuurlijk, maar dat is vast een weloverwogen keuze geweest van de redactie. Verder: het insluiten van de video leek me voldoende aanklikbare bronverwijzing.

Jeroen Doucet

@erwinboogert Ik vind het een goede gewoonte om een bron te vermelden als je nieuws overneemt, zeker als je er omstandig uit citeert. Getuige de Creative Commons licentie bij je eigen Flickr foto's verwacht je dat zelf ook. Die sneer is onnodig en onterecht.

Mark

En nog wat inhoudelijks in de reactie string misschien?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond