Deel dit artikel
-

NRC-sites na overname nummer drie in bereik

De websites van NRC Handelsblad en NRC Next zijn na verzelfstandiging samen verantwoordelijk voor iets meer dan 10 procent cumulatief online bereik. Wie de exploitatie gaat doen in de nieuwe constellatie, is nog niet bekend.

Tv-zender Het Gesprek in de investeringsmaatschappij van de familie Brenninkmeijer Egeria nemen NRC Media over. Het Gesprek koopt 20 procent van de aandelen, Egeria 80 procent. De nieuwe eigenaren krijgen twee zetels in de Raad van Commissarissen, NRC Media één.

Hoeveel de partijen voor het krantenbedrijf betaalden, is niet bekend gemaakt. Egeria investeert veelal in ondernemingen met een waarde van tussen de 50 en 200 miljoen. Het fonds heeft naar eigen zeggen ruim 1 miljard euro vermogen onder beheer.

Volgens Het Financieele Dagblad (betaallink) zou er 65 miljoen euro zijn betaald.

Met de verzelfstandiging krijgt de krantenuitgever de nummer drie-positie qua online bereik, ten opzichte van andere krantensites.

NRC Handelsblad en NRC Next hebben een cumulatief bereik van 10,4 procent en verwerkte 5,1 miljoen unieke bezoeken, aldus de Stir-cijfers over oktober 2009.

Volgens diezelfde cijfers hebben De Telegraaf en Sp!ts een opgeteld bereik van 30,6 procent en 70,8 miljoen unieke bezoeken. Daarmee zijn ze de nummer twee en al een aantal factoren groter dan NRC Media.

De nummer één onder krantensites, Nu.nl (35,8 procent, 100,2 miljoen bezoeken) dus niet meegeteld, zijn de sites van De Persgroep. Daaronder vallen de online uitgaven van de Volkskrant, Trouw, Parool en het AD. Die hebben een opgeteld bereik van 38 procent, maar verwerken daarentegen slechts 28 miljoen unieke bezoeken.

Wie de online exploitatie van de NRC Media-sites gaat doen, is niet bekend. Nu vallen ze nog onder Persgroep Advertising Nederland. Daar kan verandering in komen, op het moment dat vandaag het verkoopcontracht wordt getekend.

De partijen verwachten dat ze de overname in februari 2010 zullen afronden.

NRC exploiteert online behalve de nieuwssites ook een boekensite en een webwinkel. De resultaten daarvan zijn niet bekend.

Tot de initiële belangstellenden voor de NRC-titels behoorden Telegraaf Media Groep, FD Mediagroep en een combinatie van Veronica Holding en mediagroep Corelio.

Het Gesprek is een initiatief van Frits Barend, Ruud Hendriks, Derk Sauer en Pieter Storms. De positie van laatstgenoemde is in februari 2009 overgenomen door Harry de Winter. De zender maakt in de nieuwssectie van zijn site geen melding van de investering.

Foto: Pedro Simoes (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

ben van der burg

Ik begrijp de cumulatieve getallen niet in dit bericht. Hoeveel maanden worden bij elkaar opgeteld? Volgens mijn STIR cijfers in oktober:Oktober nrc.next en nrc handelsblad 1.281k uniek, Telegraafgroep 3.692k uniek, Persgroep (zonder nrc) 3.554k uniek, nu.nl 4.895k uniek, WebAds digitale bladen (inclusief Wegener) 4.101k uniek.

Erwin Boogert - Emerce

Dat zijn gegevens over de maand oktober 2009. Ik denk dat het verschil tussen tussen 'bezoeken' (wat hier wordt gemeld) en 'bezoekers'. Over die laatste data beschik ik niet, jij wel. Nuttige aanvulling dus, waarvoor dank.

Peter

De NOS heeft een cumulatief bereik van 24,4 procent. Is dat dan geen nieuwssite?

Erwin Boogert - Emerce

Je hebt gelijk Peter. Ik had duidelijker aan kunnen geven dat dit louter over krantensites gaat.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond