Deel dit artikel
-

Netwerksite Flametree van ABN Amro stopt ermee

De stekker wordt uit Flametree getrokken, de netwerkomgeving voor MKB’ers van ABN Amro. Er is geen geld voor verdere investeringen en een zoektocht naar een strategische partner of koper heeft geen vruchten afgeworpen.

Het zakelijke netwerk Flametree werd anderhalf jaar geleden opgericht door ABN Amro voor MKB’ers die er handel hadden moeten vinden of konden aanbieden. De bank speelde in op de populariteit van profielensites en zag het online netwerk als middel om klanten aan zich te binden.

De reden om de stekker uit het netwerk te trekken ligt aan het gebrek aan middelen om te investeren.

“Als het gaat om advertentieverkoop, dan moet je enige massa hebben, die hebben we niet bereikt. En om het ledenaantal te laten groeien, moet je investeren. Het is een kip of ei-verhaal", aldus Pascal Spelier, directeur bij de netwerksite. Uiteindelijk heeft Flametree geen investeringen kunnen doen. Spelier: “ABN Amro maakt andere keuzes en investeren nu eerder in kernactiviteiten.”

De afgelopen maanden zocht Flametree naarstig naar een strategische partner of een koper. Dit is niet succesvol gebleken. De merk- en domeinnaam staan inmiddels te koop. Spelier: “Ik denk dat de economische tijd meespeelt, er zijn weinig gegadigden in de markt die geld hebben voor dit soort investeringen.”

De netwerksite stuurde een mail aan zijn leden met het bericht dat Flametree wordt opgeheven. Alle gegevens en content in Flametree, worden verwijderd. Data uit een publiek profiel kan nog in Google getoond worden vanuit de cache.

Eerder lanceerde Fortis een vergelijkbaar initiatief. Dat bleek niet succesvol en is opgeheven. Op de vraag of Flametree wel zou slagen, antwoorde Spelier in april vorig jaar nog dat het een uitdaging was om het ledenbestand te laten groeien. “We maken nu een goede stap door de functionaliteiten uit te breiden. Het doorzoekbaar maken van Flametree is een pluspunt, daarmee hopen we groei te bereiken."

Spelier liet toen ook weten het liever niet over commerciële exploitatie te hebben: "Dat vind ik een vies woord. Het lijkt daarmee alsof we veel winst willen maken met Flametree, en dat is niet het geval. Je moet het zien als gezond ondernemerschap binnen de bank. Om te groeien moet je investeren. We proberen de investeringen te neutraliseren door inkomsten binnen te krijgen. Op dit moment hebben we geen winstoogmerk. We willen een deel van de kosten terugverdienen. Het belangrijkste onderdeel van ons verdienmodel zijn de reclame-inkomsten.” Dit lijkt uiteindelijk niet gelukt te zijn.

Bron foto: runlevel0 (CC)

Deel dit bericht

5 Reacties

RIchard

Het kip of ei- verhaal tussen leden en adverteerders gaat alleen in het begin op. Daarna speelt het netwerk effect een rol en gaat uitbreiding min of meer automatisch (in ieder geval tegen lage additionele kosten). Ik begrijp dat een club als ABN Amro experimenteert, want ze bouwen hiermee ervaring voor in de incubator. Wat wel opmerkelijk is dat ze gekozen hebben voor een advertentiemodel icm met een Afhankelijk platform en dat de kosten/investeringen te hoog waren. Dit kan betekenen dat " de overhead kosten te hoog waren en dat een startup hetzelfde tegen lagere kosten had kunnen uitvoeren. Of het betekent dit dat ABN niet optimaal gebruik hebben gemaakt van virale online marketing instrumenten. Hoe het wel had gekund? Wellicht lagere kostenstructuur door het niet inhouse te organiseren, betere differentiatie (toegevoegde waarde) voor de ondernemer, lagere toetredingsdrempels voor lidmaatschap, open platform…Nogmaals, ik verwacht weinig afbreukriscio, dus goed voor het ?lerend vermogen ?

Edwin Duys - FiveSeconds

Verbaast mij niets dat na Fortis, ook Flametree het niet redt.Ik heb inmiddels zo veel bedrijven de stap zien zetten naar het opzetten van een community om de o zo diverse, maar grote MKB doelgroep proberen te bereiken. Dit onder het mom van, we creeren een platform, faciliteren de MKB-er en proberen dan een relatie te leggen met onze producten of diensten.  Wat vergeten wordt is dat er inmiddels heel veel van dit soort communities zijn met allerlei verschillende business modellen. Denk aan Sprout (uitgeverij), MKB servicedesk, GratisAdviseurs, LinkedIn, HigherLevel, MKB Nederland, Kamer van Koophandel en zo kan ik nog wel even doorgaan. Kortom, voor de MKB-er (en dat ben ik zelf ook) is er touw meer aan vast te knopen. Kenmerkend is dat dit allemaal eenzijdige initiatieven zijn die het vaak niet redden of niet een volgende stap kunnen maken door hun beperking in hun business model.  Voor mij zijn er 2 mogelijke scenario's: Of merken/initiatieven bundelen de krachten om voor eens en voor altijd 1 gezamenlijk platform te bieden voor de MKB-er. Dat impliceert dus ook dat je toe moet staan dat jouw concurrent dus ook aanwezig is op het platform. Bij een community gaat het om toegevoegde waarde bieden en de enige manier dus om je te onderscheiden van je concurrenten is de wijze waarop jouw inhoudelijke bijdrage door de communityleden gewaardeerd wordt. Is dat positief, dan kan dat leiden tot een positieve perceptie ten aanzien van jouw merk en ook een eventuele potentiele lead. Ik heb getracht om dit voor elkaar te krijgen, maar het is ongelooflijk hoe protectionistisch (lees niet open-minded) bedrijven hierin nog denken. Een 2e scenario is 'schoenmaker' blijf bij je leest. Begin over je dienstverlening en expertise te schrijven, feitelijk net zo als vele marketeers onder ons doen. Maak het relevant voor de MKB-er en zorg er voor dat jouw inhoudelijke bijdrage op die plekken gedistribueerd wordt waar de MKB zich thans al bevindt.

Jeroen Bakker

Edwin, ik herken Higherlevel.nl toch niet echt in je omschrijving. Sterker nog, je noemt ook Sprout in de opsomming, en dat ?s zelfs het Higherlevel.nl forum in Sprout-huisstijl. We (ik ben ??n van de moderators en leden van het forum ) zijn juist heel open, en hebben aan het begin van Flametree zelfs aangeboden onder hun label, look & feel Higherlevel.nl kosteloos aan te bieden. Immers hoe meer ondernemers elkaar vooruit helpen, hoe beter. Onder welke vlag of in welke huisstijlkleur maakt ons niet uit, ?ls de startende of groeiende en liefst een beetje vernieuwende ondernemer maar bereikt wordt. Dat kan via sites van de Rabobank, via Sprout maar ook via Sprout-concurrent (!) Zibb, via LiveWIRE en via NewVenture, en via diverse overheidssites als Octrooicentrum en EVD. Al die fora delen dezelfde basis, expertise, leden en dagelijkse berg nieuwe berichten en discussies, elk in hun eigen look & feel. Dat Flametree het niet redt is jammer voor goed ondernemerschap in Nederland (hoe meer kennisdeling, beantwoorde vragen en inspiratie, hoe beter!), en ik hoop dat de initiatiefnemers en ABN Amro zich aansluiten bij Higherlevel.nl. Wij staan daar zeker voor open!

RIchard

Veel MKB-ers stellen hun vragen die buiten de normale bedrijfsvoering liggen vaak aan een vertrouwd en dichtstbijzijnd aanspreek punt. lees de boekhouder. ongeacht of deze boekhouder gespecialiseerd is in het vraagstuk. (bv een Corporate finance activiteit). Er zal een klein groep ondernemers (met enige regelmaat) gebruik maken van een online forum, maar daarbij is de Sponsor van het Forum, lees de onafhankelijkheid belangrijk mijn inziens. Nogmaals het is goed dat banken experimenteren hoe ze de dienstverlening kunnen optimaliseren (ik denk niet dat ze een miljoenen investering hebben verbrandt), maar onafhankelijke en open platformen hebben meer kans, zeker als je je bedient van het advertising model (tenzij je Apple heet). Kortom, het zou een mooi gebaar zijn van ? overheidssynergie? als de ABN Amro bank ? flametree assets? aan Higherlevel.nl geeft.

Luc van Poelje - NewMarCom

Moesten ze geen business plan inleveren voor ze een budget kregen om mee te experimenteren? Wat kost een user en wat levert deze op? Eerst massa, dan kasse. De kosten voor succes (na de realisatie) moeten wel duidelijk zijn bij aanvang. Er liggen toch vele onbenutte kansen voor banken die er schijnbaar moeite mee hebben om succesvolle sociale netwerken in of op te zetten en deze voor hun business-kar te spannen. Vreemd dat er niks bekend is over social tools bij banken gezien de hoeveelheid mensen met bankproducten. Als de ex DSB-ers een podium hadden gehad was het erg interessant geweest. Top-down krachten voorkomen vaak dergelijke innovaties. Cultuur en politiek spelen een rol. Het verdienmodel hoeft ook niet direct te zijn kan ik me voorstellen. Een lange adem en veel tijd en moeite is wat het kost om overeind te krijgen, daarna komt omzet pas ter sprake. Ik zou het interessant vinden om met een meerdere banken een platform op te zetten waar zijn multimediaal hun producten uitleggen en presenteren. Users / klanten kunnen dan reageren en hun mening geven. Een dergelijke opportunity lijkt me angstaanjagend voor een organisatie; Je moet als organisatie open, transparant, oprecht, en direct communiceren met klanten (en uiteraard vooral de prospects!).  Toch net even hypotheek en hypotheken.ning.com 'gereserveerd' 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond