Deel dit artikel
-

Google met Sony en Intel in strijd om connected tv’s

Google maakt zijn Android-systeem beschikbaar als besturingssysteem voor televisies en tv-decoders. Rond de zomer wordt de software onder open source-licentie vrijgegeven. Het werkt hierin samen met chipproducent Intel en tv-fabrikant Sony.

De technologiegigant slaat zijn vleugels uit buiten het domein van de pc en mobiele telefoon en zoomt in op het scherm dat het dominantst is in huishoudens werelwijd: de televisie. Besturingssysteem Android is de basis van de nieuwe televisies en decoders. Een variant van browser Chrome fungeert als interface op het web en de ingebakken downloadwinkel. In november 2007 zei een topman van Google al tegen Emerce dat deze exercitie voor de hand lag. Nu, twee jaar later, begeeft het bedrijf zich daadwerkelijk op dit nieuwe pad.

Sony denkt hiermee een stap voor te komen op zijn concurrenten in de fel beconcurreerde tv-markt. De Japanners brengen hun expertise op tv-gebied in binnen de samenwerking. In een latere fase komt ook de distributiekracht van Sony van pas. Chipmaker Intel probeert al jaren zijn werkterrein te vergroten buiten pc’s en laptops en werkt met verscheidene partners samen in een bekende naam in de huiskamer te worden. In Nederland werkt het intensief samen met Metrological uit Rotterdam aan de bouw van een set-top box. Yahoo Widgets spelen een prominente rol in de interface.

Nadere details over Googles tv-ambities zijn onbekend. Volgens de New York Times zou de tv-software rond de zomer onder een open source-licentie worden gepubliceerd. Andere tv-fabrikanten, maar ook softwareontwikkelaars, kunnen deze Android-versie dan gebruiken als basis voor hun pogingen om het web en de tv naadloos met elkaar te vervlechten.

Google, Intel en Sony zijn niet de enige die internet en tv aan elkaar proberen te knopen voor de massamarkt. Samsungs Bada-applicatieplatform, bijvoorbeeld, is reeds geschikt voor nieuwe televisies en mobiele telefoons. Daarnaast hobbyt Apple al enige tijd met zijn Apple TV op de mediamarkt. Telecomfabrikant Cisco, op zijn beurt, pleegde afgelopen jaren verscheidene overnames om een stevige positie op te bouwen in de consumentenmarkt. Deze ondernemingen leggen de fundamenten voor nieuwigheden waarvan de details niet bekend zijn.

Voor de Nederlandse Publieke Omroep is het niet de vraag óf internet en tv versmelten, maar wanneer. Afgelopen najaar hield Roeland Stekelenburg van de NOS een presentatie waarin hij kernachtig samenvatte: "We gaan naar het grote scherm in de huiskamer. Internetvideo is doorgebroken op álle platformen, ook mobiel en opkomende platformen".

Foto: thms (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Aernout Faber

Apart dat Philips Net TV in dit artikel vergeten wordt…

Jasper

Net TV van philips heeft niet meer dan de systemen van de concurenten. Samsung, Panasonic, Sony en de rest hebben allemaal iets vergelijkbaars. Daar is Philips niet verder mee dan de rest. Deze "projectjes"zijn niet meer als de eerste stapjes naar web op de tv. Gaat Google Yahoo ook hier in voorbij? Of is dit de 2e stap in de Google -Apple oorlog? De TV wordt de nieuwe plek waar een aantal ICT reuzen de strijd aangaan.UPC en Ziggo beware, UPC heeft nu een voorsprong met ondemand en Ziggo doet ook zijn best, maar kunnen ze dit gaan winnen?Veel mogelijkheden kan niet wachten!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond