Deel dit artikel
-

Column: Mag het een beetje meer standaard?!

Columnist Jeroen Korving windt zich op over de wildgroei aan mobiele applicatieplatformen. Hij neemt het op voor de consument: Wat gebeurt er met je aangeschafte apps als je van mobiel platform wisselt, is er iemand die daar over denkt? Wordt het niet eens tijd voor één mobiele app-standaard?

Bij het opruimen van mijn zolder kwam ik laatst een relikwie tegen uit de vorige eeuw, namelijk een heuse VHS band. Heel even schoten mijn gedachten terug naar de formaten oorlog die in de jaren 80 woedde. Uiteindelijk werd VHS de standaard en niet Video 2000 van Philips of Betamax van Sony. Later laaide er weer zo’n oorlog op, maar toen waren het Philips en Sony die aan het langste eind trokken, met de compact disc en later de DVD. Recenter kwam Blu-Ray als winnaar uit de bus, waarbij de HD DVD van Toshiba het nakijken werd gegeven.

Wat opvalt is dat er bij fabrikanten op een gegeven moment altijd een winnaar uitkomt, want daar is uiteindelijk iedereen bij gebaat. Uniformiteit en standaardisatie zorgen voor een enorme kostenverlaging en zorgen ervoor dat er verder geïnnoveerd kan worden. Hoe anders is dat in de digitale wereld. Al vele jaren moeten websites geoptimaliseerd worden voor een enorme variëteit aan browsers, zoals Internet Explorer, Firefox, Opera, Safari en recent Google Chrome. En dan heb je binnen deze standaarden ook nog eens allerlei versies die niet ‘backwards compatible’ zijn.

We schijnen niet veel te leren van deze wirwar van ‘standaarden’, want we zien nu eenzelfde problematiek opdoemen en nu bij de mobiele platformen.

Na de succesvolle App-store van Apple moet iedereen opeens ook een eigen platform hebben. Op zich is dat logisch wanneer vanuit de aanbieder bekeken, maar niet voor de consument en voor degene die de App moeten ontwikkelen. Als consument wil je een aangekochte App gewoon op elk toestel kunnen gebruiken. Als ik nu van de Apple iPhone zou willen switchen naar een Blackberry, dan zou ik toch op zijn minst mijn gekochte Apps mee moeten kunnen nemen. Dat is nu niet mogelijk. En over niet al te lange tijd wil je deze Apps ook gewoon op je digitale televisie kunnen gebruiken.

Het lijkt me wel duidelijk dat ik een voorstander ben van Apps. Vooral omdat je door middel van zo’n App optimaal gebruik kunt maken van de functionaliteiten die een apparaat (iPhone, iPad, Blackberry, Kindle, etc.) je biedt. Als er veranderingen optreden in je status kan zo’n App uitkomst bieden. Veelal zal zo’n statusverandering gebaseerd zijn op je locatie. Ben je thuis of op je werk. Ben je op een vliegveld in een ander land, of in de buurt van je supermarkt. Een App kan hier op een zeer relevante manier op inspelen, iets wat een mobiele site niet kan.  

Kijk bijvoorbeeld naar de W.APP van Wehkamp. Een leuk idee dat goed gebruik maakt van de mogelijkheden die zo’n App de retailer biedt. Ander mooie voorbeelden van goede m-commerce Apps zijn die van Booking.com en die van retailer Next. Je krijgt daar gewoon zin om iets te boeken of te kopen vanuit de applicatie zelf.

Maar helaas horen we meer en meer geluiden, recent nog van de BBC en de NOS, dat het bouwen van Apps gewoon te duur wordt. Zeker als je gebruik wilt maken van de distributiekracht van de verschillende App-stores.

Inmiddels zijn er nogal wat partijen met zo’n applicatiewinkel. De grootsten: Apple, Android, Symbian, Windows Mobile en Blackberry. En daar zijn recent Vodafone en Samsung als aanbieders bijgekomen. Het lijkt me niet dat het hier ophoudt. Het wordt dan ook echt tijd dat enkele grote partijen één standaard overeenkomen.  De kleintjes zullen dan ook snel volgen. Alleen dan zal mobile commerce echt in een stroomversnelling komen.

Want in een wereld waarin een App-store beslist of iets toegelaten wordt of niet, iedereen een eigen App-store heeft en roaming sowieso veel te duur is (waardoor al je mooie Apps in buitenland waardeloos worden) heb ik weinig fiducie. Consumenten houden gewoon niet van ‘lock-ins’. Ze willen keuze en interoperabiliteit.

Je moet er toch niet aan denken dat je elke CD die je hebt gekocht in de prullenbak zou moeten gooien bij aanschaf van een ander merk CD-speler? En dat is eigenlijk wel waar we nu op afsteven.

*) Auteur Jeroen Korving, voormalig MT-lid van Vergelijk.nl en nu eigenaar van adviesbureau Korving Klikt. Hij is tevens oprichter van golfbaanvergelijker Leadingcourses.com.

Deel dit bericht

4 Reacties

Kees Romkes

Vervelend dat je denkt aan "lock in", terwijl de mogelijkheden er juist zo mooi in zijn. Even een andere markt die hetzelfde doet: Gameconsoles. Na 2-4 jaar komt er weer een nieuwe console, met een ander medium, met andere games, niet backward compatible (ook al proberen ze het graag) maar op een gegeven moment is een platform gewoon "oud en afgedankt". Datzelfde gebeurt ook op deze markt. Wil je cross-platform ondersteunen, dan kies je voor web-apps. Wil je alle mogelijkheden van de diverse platformen gebruiken, dan kies je voor een specifiek platform om te ontwikkelen. Ik ben Apple gebruiker en de toegevoegde waarde van zo'n appstore is juist dat ik weet, dat het platform wat ik over 5 jaar (of het nu mobiel of thuis is) nog steeds die applicaties gaat ondersteunen. Niet device-based, maar vendor based. Dat is ook prima, als ik de keus maak van playstation naar xbox over te stappen, zal ik dezelfde games, ook moeten kopen voor dat platform, mocht ik die nog willen spelen. Voor nu is Apple voor mij het platform om voor te gaan, ondanks de closed source community en de strenge eisen voor de applicaties, krijg ik wel hoge kwaliteit, prima support vanuit de developers en apparaten die werken. Zelfs 2 maanden werken met een android telefoon heeft me nog niet overtuigd, het ecosysteem (hardware, software en beleving) maakt het plaatje compleet.

Roel

Ik moet je deels gelijk geven met je consoles vergelijk. De levensduur van een gameconsole is alleen niet 2-4 jaar, eerder 4 jaar en langer. De Xbox360 is bijvoorbeeld 5 jaar op de markt, en zal nog wel even verkrijgbaar zijn, geruchten over opvolgers zijn er nog amper en met 'Project Natal' gaan ze weer een stap verder. Een telefoon is vaak abonnement gebonden, ik ben zo'n gek die 2 jaar doet met een gsm ivm 2 jarig abbo, er zijn er met kortere abonnementen of zelfs mensen die om de 3 maanden de nieuwste (hype) telefoon in huis halen. Daarbij kan het zijn dat je niet tevreden bent met je platform en overstapt, bv van android naar blackberry, waarbij je alles kwijtraakt, maar datzelfde is uiteraard ook te zeggen voor consoles. Al zijn games door te verkopen. Is dit ook zo voor apps?

Henrik

Ja en Nee. Standaarden lijken wel goed, en dat zijn ze ook op zekere hoogte wel, maar het is wel killing voor innovatie. Denk maar aan vrijwel elk willekeurig product om je heen en probeer je dan voor te stellen of het mogelijk zou zijn geweest als ze destijds een standaard ervoor hadden gehad. Tuurlijk, allemaal eenzelfde stekkertje is ideaal voor de mobieltjes, maar wat als er straks een beter stekkertje is bedacht? Zie dat betere stekkertje dan maar eens in de markt te krijgen.  Dus ja leuk die Apple App Store, maar wij zouden er allemaal niet blij van worden als Apple de standaard mag gaan bepalen voor de ontwikkeling. Dan krijg je eenheidsworst en dan beperk je de innovatie. En is dat nou niet precies waar Apple nou juist altijd tegen ageerde?

Ivo Wentholt

Dus…als ik Photoshop voor de mac koop moet ik daar ook de pc versie bij krijgen? En Linux? Waarom zou het voor mobiel anders moeten zijn? We weten allemaal waar een geforceerde standaard toe zal leiden, we eindigen weer met de gemeenschappelijke deler, waardoor we weer terug zijn bij af (Java – J2ME of HTML, we've been there, done that). We moeten juist blijven innoveren, laat de fabrikanten elkaar inhoudelijk maar beconcurreren. Dat is juist goed voor de consument! Een standaard wordt uiteindelijk door ons wel bepaald en zo hoort het.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond