Deel dit artikel
-

Thema- en internetbureau kunnen elkaar prima aanvullen

[Opinie] De ideale campagne is geen campagne, maar een langdurige relatie tussen consument en merk. Een vriendschap zonder kleine lettertjes, maar wel met verrassingen. Themabureau en internetbureau kunnen samen bouwen aan een oprechte vriendschap, aldus Karlijn van den Berg*.

Ondanks de shift van merken naar internet en sociale media, is de markt nog steeds vol ‘asociale’ campagnes. De manier waarop adverteerders zich in sociale media manifesteren is in wezen niet anders dan bij de traditionele media. Nog steeds komt het merk even snel langs om zijn verhaal te vertellen, hoopt dat veel mensen in katzwijm vallen en vriendjes met hem worden, om vervolgens nooit meer iets van zich te laten horen. Bleek het dus toch weer een campagne te zijn. Leuke vriend, denkt de consument. Ondanks de mogelijkheden die interactieve media bieden, blijven campagnes in essentie nog steeds eenrichtingsverkeer. Als adverteerders vragen om input, willen ze daar vooral zelf beter van worden. Zij beginnen het gesprek en willen tevens het laatste woord hebben.

Inmiddels is er een wildgroei ontstaan van sociale media-bureaus, goeroes, open coffees en speciale ‘sociale’ functies bij bureaus en adverteerders. Maar we zijn vooral heel erg sociaal met elkaar in gesprek over sociale media. Terwijl de inzet van sociale media helemaal niet zo ingewikkeld is, ook al doen de goeroes het zo voorkomen. Uiteindelijk draaien sociale media om vriendschap. De consument krijgt de gelegenheid om een relatie aan te gaan met een merk. Een heel normale relatie, die je ook met een persoon zou hebben. Het is dus ook heel makkelijk te toetsen of je het als merk goed doet in die sociale media. Bedenk maar of je zelf graag bevriend zou willen zijn met iemand die nooit op je krabbels reageert, die niet een berichtje op je prikbord achterlaat als je jarig bent, je niet tagt op een foto en nooit eens een leuke link van je retweet. Of die alleen vriendschappelijk gedrag vertoont tijdens de actieperiode van 28 april t/m 21 mei.

Het starten van relaties tussen merken en mensen, gebeurt vooral bij interactieve bureaus. Zij breken het gesprek open tussen de consument en het merk. Deze bureaus wordt nu steeds vaker gevraagd om na te denken over hoe die verse vriendschap zich verder moet ontwikkelen, en hoe het merk het gesprek moet aangaan. Dat is nog wel eens slikken voor het themabureau, dat gewend is namens het merk als eerste aan het woord te zijn. Zij bepalen nog steeds hoe het merk zijn verhaal vertelt. Hun kritiek luidt vaak dat het internetbureau te veel bezig is met een techniekje en daarmee de ware aard van het merk uit het oog verliest. Niet altijd onterecht overigens.

Beide type bureaus hebben hun kracht. Het themabureau is heel goed in staat de ware persoonlijkheid van het merk naar boven te halen en te bewaken. Zij kunnen een mooi verhaal vertellen en verliezen zich niet in alle goede adviezen vanuit buiten. Internetbureaus kunnen goed luisteren en met veel mensen een gesprek aangaan.

Laat deze combinatie een goede basis zijn voor de ideale campagne. Het is een immers een mooie basis voor een goed gesprek. En dat kan het begin zijn van een oprechte vriendschap tussen merk en consument.

*Karlijn  van den Berg is strateeg bij Muse

Deel dit bericht

5 Reacties

Frans Jan Boon

Social media kunnen voor meer doeleinden ingezet worden dan voor merkbinding en engagement. Ook bij het genereren en/of versterken van exposure, reputatie, interactie, loyaliteit en sales (ja, ook hiervoor!) kunnen social media succesvol ingezet worden. Vriendjes worden met een merk is niet ieders wens, hoe graag merken dat ook zouden willen…

Remco van Buren

Ik kan niet anders dan beamen dat een themabureau en een internetbureau elkaar prima kunnen aanvullen. Met ons bureau (Kittyhawk) werken we regelmatig nauw samen met themabureaus. Mijn ervaring is dat in die samenwerking vaak heel goede resultaten oplevert voor de klant/het merk. Ik denk wel dat het daarbij belangrijk is dat beide bureaus vanuit een moderne visie kijken naar het merk en hoe deze zich profilieert in de mark enn niet met social media slechts op zoek gaan naar meer kanalen om te zenden. Van de traditionele marketing- en communicatie vormen waarin je vooral te pas en te onpas mensen ongevraagd confronteert met de statements van het merk, naar moderne vormen waarin je inderdaad op zoek gaat naar conversaties, zinvolle relaties, vriendschappen. Niet roepen wie je bent, wat je doet en hoe geweldig je dat doet. Maar als merk gewoon doen waar je in gelooft omdat je dat leuk vindt, op basis daarvan opgemerkt worden door je doelgroep, die gesprekstof geven zodat ze over je gaan praten, anderen enthousiast maken en vervolgens samen met die vrienden en relaties verder groeien.  Iedereen lijkt dit inmiddels al te weten, dat alleen zenden niet meer werkt, maar toch blijven vrijwel alle merken en organisaties dat juist doen, zelfs op social media. Daar ligt dan ook de belangrijkste uitdaging voor zowel themabureaus als internetbureaus, een mentaliteitsverandering veroorzaken bij de merken/organisaties. Directies tonen toch vaak pas commitment op proven concepts en wanneer succes (bij andere merken) aangetoond is. En juist die bestaan niet, er zijn geen proven concepts. Voor elk merk moet een specifieke strategie ontwikkeld worden. Eigenlijk geldt dus dat succes pas volgt naar commitment. En als de organisaties/merken openstaan om hun strategie aan te passen op die nieuwe visie, dan kan de combinatie van themabureau en internetbureau een gouden koppel blijken te zijn.  

Gerben Busch, Strategy Director The People's Valley

Deze column zou er natuurlijk eigenlijk niet moeten zijn: een pleidooi voor een goede samenwerking tussen thema- en internetbureaus. Adverteerders geven marketing- en communicatie-euro?s uit om er beter van te worden. Beter in de zin van omzet, aantal leads en bijvoorbeeld merkimago. Dan is het op z?n zachtst gezegd vreemd dat de handtekening op het creatieve concept en het winnen van vakprijzen de boventoon voert.  Let's face the facts. Themabureaus zijn inderdaad scherp in het merkdenken om dit strak door te vertalen naar alle uitingen binnen de gedefinieerde communicatiestrategie. Ze zijn van oudsher verhalen vertellers. Maarrrrr ? ze lijken zich, onvoldoende te beseffen dat het publiek gaapt: ?Yeah, right?. Dat consumenten nu de mogelijkheid hebben om de dialoog met het merk aan te gaan en die vol aangrijpen. Op zoek naar bevestiging van de juistheid van zijn of haar keuze.  Let's face the facts. Internetbureau's zijn daar gewoonweg sterker in. Het opbouwen en onderhouden van relaties door de inzet van middelen die een dialoog en relatie mogelijk maken. Niet zenden, maar twee-richtingsverkeer. Net als in relaties tussen mensen als jij en ik. Luisteren. Begrip tonen. Respect en waardering. Wat dat betreft is het ontwikkelen van relaties tussen merken en mensen niet wezenlijk anders dan tussen twee individuen. Internetbureaus denken gewoonweg meer vanuit marketingdoelstellingen en zien vakprijzen als het resultaat om merken daadwerkelijk verder te helpen. Kunnen we die tegenstelling doorbreken? Het antwoord is 'ja'. De break-through in marketing en communicatie ligt namelijk niet zozeer in nieuwe applicaties en tools, maar de echte revolutie zit tussen de oren van adverteerders en bureaus. Adverteerders die een Brand Team installeren en de betrokken bureaus gelijktijdig briefen. En bureaus die kunnen toegeven dat ze van sommige zaken minder kaas hebben gegeten. Dan ga je stappen maken. En dan zien we wel wie waarde aan een merk kan toevoegen. Creatie en strategie zit namelijk niet in bureaus maar in mensen.

Martijn Brand

Social media zoals hij nu benut wordt is de volgende internet bubble, er wordt veel te veel geld ingepompt. Inderdaad klopt het dat bedrijven nog steeds verkeerd hier mee omgaan, push marketing werkt al jaren niet meer, pull daarentegen wel. Als je inspeeld op de zoekvraag door in Google te adverteren of je website hoog te laten scoren, hebben bedrijven weel meer kans een warme lead. Martijn Brand Evoworks Internetbureau http://www.evoworks.nl

Frans Jan Boon

@Martijn: gezien de activiteiten van je bureau snap ik je reactie. Maar ook SEO en social media versterken elkaar; blogs, twitter, facebook etc. worden steeds beter en sneller door Google ge?ndexeerd (denk aan real-time search en de twitter firehose). Los van alle andere mogelijkheden die social media en social commerce bedrijven bieden is dit een niet te versmaden bijvangst.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond