Deel dit artikel
-

42hrsclub stapt in offline retail

De besloten winkelclub 42hrsclub opent een tijdelijke winkel in Roosendaal en wil elders meer tijdelijke en ook permanente filialen openen.

Normaalgesproken heb je een uitnodiging van een vriend nodig om 42hrsclub te betreden. De online winkel, zelf spreekt men liever over een community, biedt zijn leden actuele mode-artikelen tegen tientallen procenten korting. Sinds enkele dagen echter staat de deur wagenwijd open voor iedereen, zelfs voor hen die geen internet hebben.

De bijna twee jaar oude onderneming opende vorige week een fysieke winkel op het terrein van retail outlet-centrum Rosada bij Roosendaal. “We spreken over een pop up-winkel”, zegt Jeroen Nas van 42hrsclub. “Er komen meer van dit soort tijdelijke winkels elders in het land”.

De winkel in Roosendaal sluit volgende maand al weer. “Maar we hebben concrete plannen voor meer dingen in brick”, klinkt het in jargon van de online ondernemer.

De fysieke verschijningsvorm van 42hrsclub is bedoeld om de herkenbaarheid van het merk te vergroten. In de bakstenen winkel liggen dezelfde artikelen als de tijdelijke, goedkope aanbiedingen die in de webwinkel liggen. Die kortingen weet het bedrijf, net zoals de andere internetspelers in dit segment, direct bij de fabrikant te bedingen. De maker wil van zijn voorraden af of gewoon meer verkopen via een ander kanaal.

Het bedrijf gebruikt de winkelruimte niet om proeven te doen met integrale koppelingen tussen online en offline retail in welke zin dan ook. “We kennen de toegevoegde waarde van de offline posities in de winkel nog niet voor de online shop”. De vergelijking tussen de bakstenen en digitale wereld bij 42hrsclub gaat ook niet helemaal op. Een aanbieding op internet is maar voor 42 uur geldig. In Roosendaal geldt de aanbieding zo lang de voorraad strekt.

Hoe de groeistrategie, die zich ook in de fysieke wereld zal manifesteren, er uit ziet houdt Nas voor zich. Ook cijfers over klantaantallen en financiën wil hij niet kwijt. “Ik ben niet scheutig met cijfers omdat ik niet alleen daar op wil worden beoordeeld. Laat ik het zo zeggen: we kunnen ons goed meten met onze Nederlandse concurrenten. We hebben de hoogste gemiddelde omzet per lid”. Zijn marketinginspanningen gaan niet richting Hyves, maar direct naar de doelgroep met een helder omlijnd kopersprofiel. Zo klinkt de abstracte uitleg.

Vente Exclusive boekte in Nederland vorig jaar een omzet van ongeveer 2,5 miljoen euro, evenals concurrent ShopVIP.

In Nederland kennen we naast 42hrsclub ook ondernemingen als Brandfield, Vente Exclusive en ShopVIP. Elk van hen biedt enkel toegang op uitnodiging. Het bedrijf is opgericht door Karen Beun, Ingmar Creutzburg en Jeroen Nas. Later is een financieringsronde doorlopen met een private investeerder.

Deel dit bericht

3 Reacties

Jozef

Interessant om te zien hoe blijkbaar toch de offline (beperktere) schaal deze partij trekt. Kan me niet voorstellen dat dat interessant is voor ze, maar ze hebben al vaker bewezen slim bezig te zijn, dus wanneer er wel cijfers komen is dat leuk om te weten.

Richard Lagrand

Ik ben benieuwd naar de resultaten Jeroen en of jullie ook niet-leden 'toelaten' in je fysieke winkel. Het zou interessant zijn om te weten of jullie je doelstelling in de zin van 'vergroting herkendbaarheid' hebben gehaald en hoe je dat hebt gemeten.  Met 1 store krijg je maar beperkte herkbenbaarheid tenzij je het weet te hypen. Met name ben ik daar benieuwd naar of en hoe jullie dat inzetten.  Misschien een idee voor een vervolgartikel.

Joost

Leuk hoor zo'n online shop. Maar ik heb moeten bedelen om m'n geld terug te krijgen. Je kan ze niet bellen en alles gaat via slecht mail verkeer. 3 x moeten mailen waar m'n geld bleef. Het antwoord was binnen 3 tot 5 werkdagen terwijl het al bijna 3 weken geleden was. Op lichterij wil ik niet zeggen maar ben nog nooit zo slecht behandeld als bij 42hrsclub. Heb m'n geld trouwens nog steeds niet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond