Deel dit artikel
-

IENS gooit online reserveringspropositie om

Restaurantsite IENS maakt de huidige online reserveringstool gratis voor restaurateurs om hiermee de markt voor online restaurantreserveringen een zetje te geven. In Nederland is de acceptatie van deze diensten nog steeds mondjesmaat.

“We richten ons nu actief op online reserveren voor zowel restaurateur als consument. Daarom hebben we de propositie gewijzigd. Het was een betaald model, maar we hebben dat nu omgezet in een gratis model”, aldus Jeroen Panders, Community Sales Manager bij IENS.

Voorheen werd er 2 euro per couvert in rekening gebracht bij de restaurateur wanneer een bezoeker reserveerde. Werd een reservering afgebeld, dan werden geen kosten in rekening gebracht.

Met het nieuwe model hoopt IENS beter inzicht te krijgen in de drukke en rustige dagen voor een restaurant. “Bij ons kunnen restaurants nu een aanbieding op de site plaatsen om de bezetting op rustige dagen te maximaliseren”, aldus Panders. De aanbiedingen als een korting op een menuprijs of een gratis glas wijn worden op de voorpagina van IENS gepromoot. “Op het moment dat er op de aanbieding wordt gereageerd, dan pas betaalt de restaurateur 2 euro per couvert. De reguliere reserveringen zijn gratis."

Hiermee hoopt IENS de markt van online reserveringen te veroveren, of op z’n minst in beweging te krijgen. Panders: “We willen het een slinger geven.” De grootste concurrent van deze dienst is de telefoon. “Als we geld vragen voor het systeem, dan gaan de klanten bellen. Nu is het ook voor de restaurateur helemaal gratis.”

Bij de start van de dienst in mei 2008, waren er 150 restaurants aangesloten. Met de nieuwe propositie staan er inmiddels 252 restaurants online  en er staan 170 restaurants in Nederland in de wacht om aangesloten te worden.

Volgens Panders is het een kwestie van tijd dat het aan gaat slaan. “We willen geen barrières opwerpen, bezoekers hoeven zich bij ons niet aan te melden met een account. Het gebruiksgemak moet omhoog.”

Hij voorspelt dan ook dat mobiel reserveren een sprong gaat nemen. “Als je ergens in een wijk rondloopt, en je wilt eten, dan wil je dat op je mobiel kunnen zien en meteen reserveren.” Een dergelijke tool is nu dan ook in ontwikkeling, al wil Panders daar nog weinig over kwijt. “Denk aan een applicatie of mobiele website met locatie gebaseerde diensten.”

De acceptatie van online restaurantreserveringen is in Nederland nog steeds meer toekomstmuziek dan werkelijkheid. Nederlandse speler Foodz ging failliet en online reserveringsdienst Seatme kampt met een trage groei in aangesloten restaurants. Bij IENS kan het aantal aangesloten restaurants ook nog flink omhoog.

Deel dit bericht

2 Reacties

Bas

Een goede zet van Iens. Het probleem zit niet zozeer in de kosten, maar meer in het geloof in en de bekendheid van de horeca ondernemers met het internet kanaal. Overigens is Foodz niet failliet maar overgenomen door Bibito. En Bibito is ook niet failliet.

berend

Goed bedacht van Iens! In USA is online reservering ook in ontwikkeling, zie: http://www.opentable.com

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond