Deel dit artikel
-

Buzzer staakt pretpakket na klachten

Het digitale ‘word of mouth’-bedrijf Buzzer stopt onmiddellijk met de BuzzBox – een pretpakket met producten – na een reeks van klachten. Dat meldt directeur Willem Sodderland zelf op zijn site. ‘Het is de eerste keer in zeven jaar dat wij iets doen dat door vrijwel iedereen als een slecht idee wordt gezien.’

Buzzer is een bedrijf dat online mond-tot-mond-reclame helpt faciliteren rondom de lancering van nieuwe producten. Tegelijkertijd peilt het in een periode van gemiddeld drie maanden de klantreacties en geeft die aan de opdrachtgever door. Het internetbedrijf werkte onder meer met Philips aan de lancering van een tandenborstel, Streamium (audio) en een epileerapparaat. De producten worden gratis verstuurd.

Dit jaar werd begonnen met een nieuwe formule: BuzzBox (pdf). In dat pakket zaten zeven tot tien producten, zoals levensmiddelen, verzorgingsproducten of huishoudelijke vernieuwingen. De BuzzBox kostte tien euro inclusief verzendkosten.

Een tweede BuzzBox is slecht gevallen. ‘Eerlijk gezegd ben maakte ik me al zorgen,’ biecht Sonderland op. ‘Niet omdat er te weinig ‘waarde’ in zat. Maar omdat het simpelweg niet ‘wow’ was als we ernaar keken. Misschien alleen al omdat het geen grote verpakkingen waren en ook niet veel. De doos was te groot. We wisten dat Buzzers na de eerste BuzzBox nu echt iets geweldigs wilden zien.’

En dus werd er massaal geklaagd over de inhoud.  ‘Met woorden als zakkenvullen, oplichten, geld ontvreemden, geld uit de zak kloppen, fraude. Met bedreigen, beledigen, beschuldigen. Aan Buzzer, mij persoonlijk en zelfs aan de fabrikanten die hun producten aan de BuzzBox hebben toevertrouwd. Deze mensen stellen geen vragen, willen geen dialoog of opbouwende kritiek geven,’ schrijft een gefrustreerde Sonderland.

Sonderland schreef vijf jaar zelf een artikel over de donkere kant van sociale media, maar ‘had nooit verwacht dat we er zelf slachtoffer van zouden worden’.

Klagers krijgen hun geld terug, belooft Sonderland, maar de BuzzBox is verleden tijd.
‘We gaan niet door met de BuzzBox. Ik zie niet in hoe wij ooit aan jullie verwachtingen kunnen voldoen als de vergelijking met de gewone campagnes/BuzzKits wordt getrokken. We werken keihard maar stellen jullie toch teleur, voelen ons daar erg slecht over, en worden er financieel ook niet beter van.’

Deel dit bericht

4 Reacties

Robin

Jammer, ik zou geïnteresseerd zijn in de BuzzBox, ook als de inhoud er van niet altijd “wow” is. Af en toe een tientje voor een doos spullen die bedrijven graag laten uitproberen door echte klanten stelt niks voor en als er 2 of 3 keer per jaar echt iets leuks tussenzit is dat het meer dan waard. Mijn kerstpakket bevat ook alleen maar onzin, toch kijk ik er elk jaar weer naar uit 🙂 (BuzzBox als gesponsord kerstpakket zou ook leuk zijn! ;)). Wellicht heeft BuzzBox een groep mensen aangetrokken die vooral afkwamen op ‘gratis’ en ‘goedkoop’ en verwachtingen hadden elke keer alleen maar top producten aan te treffen waar ze wildenthousiast van worden. Ik denk dat deze groep ook niet goed aansluit bij de wensen van de deelnemende bedrijven. Die vallen vanzelf af en een paar klachten van deze mensen moet je dan misschien voor lief nemen.
Nogmaals, jammer dat dit initiatief stopt. Ik had graag zelf de 1ste en 2e BuzzBox meegemaakt, maar hoor nu pas van het concept. Ik heb me wel gelijk ingeschreven als Buzzer en kijk uit naar mijn eerste ervaring met dit initiatief!

Robin

Hier een aardige blogpost van een deelnemer, inclusief foto van de tweede BuzzBox:
http://nathalielauwen.blogspot.de/2012/07/buzzbox.html
Ik begrijp de reactie van sommige klanten, maar blijf er bij dat het jammer is dat dit initiatief gestopt wordt. Misschien dat de naam (BuzzBox, naast de bestaande BuzzKits) heeft bijgedragen aan verkeerde verwachtingen? Zou het met een andere naam (SamplesBox?) beter hebben uitgepakt?

John

Geloof me, deze box had je niet willen ontvangen voor 10 euro. Overigens is de prijs fout, want de box koste 12,50 waarvoor veel samples met opdruk “niet bestemd voor verkoop” geleverd werden.

Verschil in waarde beleving zal er altijd blijven, maar in dit geval had de directeur deze fout nooit hoeven en mogen maken. Met het idee van de box is niets mis. Er zijn zat soortgelijke boxen op de markt die wel aan verwachtingen van klanten voldoen. Gewoon een zeer kostbare misser.

Wil

In Duitsland is een bedrijf veroordeeld omdat ze gratis software (o.a. FireFox) op een schijf hadden gebrand en verkochten. Als je doos met wat “not for sale” probeer-tubetjes verkoopt doe je in wezen hetzelfde. Iedereen weet dat je die dingen gratis krijgt als je daar om vraagt in een winkel. Willem Sonderland weet dat ook en ik heb dan ook volledig begrip voor de felle reacties op deze betaalde goodies bag!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond