Deel dit artikel
-

AdLantic gooit deur dicht voor reclamecookies

Online marketingbureau AdLantic stopt met reclamevormen die op cookies zijn gebaseerd. Displayreclame wordt vanaf uitgeserveerd op basis van semantische targeting. “De cookiewet biedt Nederland een kans op een nieuwe innovatiegolf met exportkansen”, zegt directeur Philippe van Ooteghem.

“Het is de wet, dus we koppelen reclame niet meer aan de persoon. Wat we wel kunnen doen, is de commerciële uitingen koppelen aan de context waarin ze verschijnen.” Concreet komt dat erop neer, dat de inhoud van de displayuiting zo goed mogelijk moet aansluiten op de inhoud van de website waarop deze verschijnt. Dat is ook wat Google AdWords doet voor tekstreclame.

Van Ooteghem: “Dit maakt deel uit van een nieuwe strategie waarin we Big Data centraal stellen. Voor iedere banner gaan we zo veel mogelijk analyses maken. Waar verschijnt hij, hoe zijn de prestaties in welke provincie of stad, op welk tijdstip, op welke sites, et cetera. Vervolgens kijken we naar de KPI’s die we hanteren en zoeken naar bepaalde trends.”

Voor het semantisch targeten, iets dat Ad Pepper al sinds 2009 biedt, gebruikt AdLantic de technologie van Peer39. “We zoeken alternatieven voor retargeting. Dit is een van de ongeveer tien nieuwe zaken die we gaan implementeren. Het volledige bouwtraject zal zes à zeven maanden duren.”

Foto: Andrew Michaels (cc)

Deel dit bericht

11 Reacties

Richard Sweep

@Philippe Gefeliciteerd met deze verstandige stap en welkom in onze wereld van semantiek!

Opta

Wordt er nog wel een cookie geplaatst?

Als er geen cookie geplaatst wordt, hoe wordt view-through en click-through conversie gemeten?

Erwin Boogert

Dat is een legitieme vraag die je onder je moeiteloos eigen je eigen naam kunt stellen. Anonieme nicks zijn ook deze discussie niet bevordelijk.

Het is een relevante vraag en ik zal Philippe van Ooteghem vragen of hij wil reageren.

Philippe

@ Opta, voor normale ctr metingen heb je geen cookies nodig. Wat bedoel je met view through metingen? Als je daarmee post view conversies bedoeld, dan is mijn antwoord simpel; dat doen we niet meer. Wij vonden dit altijd al een flauwekul meting. Normale post click conversies zijn helaas ook niet meer te meten. Net zoals de rest van Nederland zoeken wij daar nog een oplossing voor.

Philippe

Ik zou het verhaal van Erwin nog een beetje willen nuanceren; AdLantic werkt momenteel nog steeds met cookies, maar we breiden ons platform uit met “cookieloze” targeting en optimalisatie mogelijkheden voor de Nederlandse markt. De huidige tools die gebruik maken van cookies worden de komende maanden uitgefaseerd.

@Richard, Wij zien semantisch targeten als een klein gedeelte van de oplossing, maar zeker niet als de enige.

De komende maanden investeren we veel in de ontwikkeling van “cookieloze” tools. Tijdens dit traject zoeken wij samenwerking met andere partijen (adnetwerken, publishers, advertisers en andere specialisten). Het is in ieders belang om gezamenlijk en zo snel mogelijk een oplossing te bedenken. De tijd van mopperen over de nieuwe wet is voorbij en we moeten accepteren dat sommige dingen niet meer kunnen. Dit hoeft geen nadeel te zijn, maar wij zien dit eerder als een kans voor nieuwe innovatie.

Yoteng

Beste Philippe,
Helemaal mee eens dat de tijd van het mopperen voorbij is en dat we in oplossingen moeten denken. Uit het artikel en je opmerkingen wordt echter een ding niet helemaal duidelijk. Hoewel de naam anders doet vermoeden, draait de wetgeving niet alleen om cookies, maar om het principe van tracking en meting. Voor dergelijke toepassingen dienen alle websites ondubbelzinnige toestemming van bezoekers/gebruikers te krijgen. Ik ben benieuwd hoe Adlantic dit ziet?

Robert de Clercq

Beste Phillipe,

Leuk dat je aangeeft dat post view conversies een flauwekul meeting is alleen jammer dat dat niet over heel Adlantic breed is doorgetrokken.

Philippe

@ Robert ik vind afrekenen en sturen op postview conversies niet verstandig. Een hoop van die conversies zijn namelijk gebaseerd op toeval. Het rapport dat wij voor jou hebben gemaakt was een A/b test en dat is totaal iets anders dan een normaal p

Philippe

Dat is iets anders dan normale postview meting.
@ yoteng alle vormen van tracking zijn inderdaad verboden. Wij zijn daarom zeer geïnteresseerd in de oplossingen uit de affiliate wereld.

Yoteng

@Philippe, tracking is niet verboden, maar we dienen ondubbelzinnige toestemming van gebruikers te krijgen. Het is dus zaak om consumenten goed te informeren zodat ze overwogen beslissingen kunnen nemen. Daarnaast vinden we dat we een branchebrede aanpak moeten nastreven. Voor consumenten zou dit de meest klant- en gebruiksvriendelijke oplossingen bieden. Daarom zijn nemen we deel aan de taskforces van het IAB en het PAN.

Rick Vugts

@Yoteng consumenten goed informeren ala. Maar laten we wel een beetje realistisch blijven. Als ik uit dit artikel: http://www.marketingfacts.nl/berichten/het-grote-ddma-cookiedebat-een-verslag

opmaak dat er in de UK op de site van de Engelse Opta (Ico) slechts 10% cookies accepteert, welk percentage mogen we dan realistisch gezien verwachten? En hoe betrouwbaar worden je metingen dan nog. Ik vraag me af of alleen het “goed informeren” dan afdoende is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond