Deel dit artikel
-

Amerikaanse adverteerders eisen transparantie Facebook

De adverteerders in de Association of National Advertisers, samen goed voor 250 miljard reclamebudget, eisen dat Facebook zijn statistiekmetingen verbetert.

Er moet meer transparantie in de metingen komen en de methodiek moet worden getoetst door de Amerikaanse Media Rating Council (MRC), aldus de ANA eind vorige week.

“Er gaat meer dan zes miljard dollar aan reclamegeld naar Facebook. We vinden dat het tijd wordt dat zij, net als alle andere grote mediabedrijven, worden getoetst en geaccrediteerd. Dat geeft een basis van vertrouwen onder marketeers en bureaus.”

Onlangs bleek dat Facebook twee jaar lang fundamenteel verkeerde kijkcijfers van online video op zijn platform uitleverde. Wereldwijd. De gerapporteerde gemiddelde kijktijd per video lag daarom zestig tot tachtig procent hoger dan wat werkelijk het geval was. Facebook telde alle korte video’s, van minder drie seconden, niet mee in zijn metingen. Adverteerders hadden het idee dat de gemiddelde kijktijd, en daarmee blootstelling aan reclame, veel hoger lag.

Facebook heeft nog niet gereageerd op de eis van de ANA.

Foto: Ricka Mayangsari (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Dennis

Een gesloten ecosysteem is per definitie intransparant. Daarom is Facebook nu trouwens wel de winnaar en is Google ook druk bezig alles in 1 stack te samen te voegen (SEA, YouTube, Display, DBM). Laten we duidelijk zijn dat alle digitale groei bij deze partijen terecht komt, lokale partijen groeien niet of nauwelijks… Adverteerders vertrouwen mediabureaus (bijv. Xasis en Affiperf) terecht niet meer, maar gebruiken daarom allemaal de Google stack. Uiteindelijk net zo intransparant… Marketeers kunnen of durven nog niet verder te kijken… Uiteindelijk niet goed voor het vertrouwen in online marketing.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond