Deel dit artikel
-

Amersfoortse winkeliers bundelen krachten op webportaal

Amersfoortse winkeliers uit de binnenstad krijgen een gratis eigen website binnen een centraal winkelportaal. Over een week of twee moet het webportaal live gaan. Men wil beter inspelen op de toenemende concurrentie van onlinespelers als Zalando en wehkamp.nl.

Ook de binnenstad van Amersfoort kampt de laatste tijd met afnemende bezoekersaantallen, zegt Rolf van As, voorzitter van de vereniging Ondernemers Binnenstad Amersfoort (OBA) en initiatiefnemer van het webportaal. “Ook wij merken de crisis, maar ook de concurrentie van online spelers.” Webshops blijven groeien en leiden tot inkrimping van het aantal vierkante meters winkel.

Het is de bedoeling dat de site zelf, ontwikkeld door het bureau Insiders in Den Bosch, uiteindelijk ook nog een verdienmodel krijgt, maar het belangrijkste is dat vooral kleinere winkeliers artikelen online kunnen gaan leveren aan klanten in en buiten de regio. “Die kleinere winkels merken de concurrentie het meest”, zegt Van As tegen Emerce.

Ondernemers Binnenstad Amersfoort (OBA) heeft naar andere initiatieven gekeken, zoals die in Veendendaal, maar wil de regie in eigen hand houden. “Bij Veenendaal en elders zie je een sterkere bemoeienis van de gemeente, waarbij de insteek vaak te breed is. Wij werken wel samen met CityMarketing Amersfoort, maar willen eigenlijk zo weinig mogelijk vervuiling.”

Er is ook gekeken naar de mogelijkheid van gratis WiFi, waarmee andere steden al zijn gaan experimenteren, maar OBA vindt de investering van anderhalve ton te hoog. “Met de komst van 4G vraag ik mij ook af of dergelijke investeringen zin hebben.”

Wel wordt de binnenstad van Amersfoort op een andere manier aantrekkelijk gemaakt. Zo komt er een treintje om NS-reizigers naar de binnenstad te transporteren.

Deel dit bericht

6 Reacties

Bas van der Veeken

Het lijkt bijna onvermijdelijk dat er steeds meer naar online gaat. Voor de consument niet erg, die heeft daar wel behoefte aan.

Erg jammer voor alle winkels, die steeds meer moeten concurreren op prijs en daarvoor mogelijk nog meer in service moeten inleveren. Daarnaast steeds minder winstgevend worden en winkels moeten sluiten waardoor er weer steeds minder werkgelegenheid is wat ook weer erg belangrijk is. Moeilijk…

rick

Misschien verstandiger om eerst de parkeertarieven naar beneden te brengen.

Erik

Dit gaat steeds vaker gebeuren, echter vraag ik me wel af of dit zin heeft. Een vraag die bij me opkomt is als je als winkeleigenaar niet kan concurreren op prijs en levering, wat dan nog de toegevoegde waarde is. Extra exposure voor je winkel begrijp ik wel. Wat is/zijn de voorde(e)l(en) voor de shoppers?? Daarnaast vind ik wel dat er van alles geroepen wordt en er steeds een vuist gemaakt wil worden TEGEN de pure players. If you can;t beat them, join them. Concurreren met jongens zoals de blauwe reus, oranje reus en alle andere gekleurde reuzen vind ik moeilijk te begrijpen. Al vind ik de spirit moedig!

Fred van Rijswijk

Ben er helemaal mee eens dat kleine winkeliers zich moeten bundelen op het web, je ziet bijv: http://www.winkelstraat.nl en http://www.miinto.nl wat webshops zijn voor fashion, een webportal is mij iets te algemeen, maar het is nog niet live en word in dit artikel niet echt uitgelegd wat de echte toegevoegde waarden is… straks.

Maar we volgen het op de voet!

Leatherstyle Ben van Leeuwen b.v.

Een heel goed ondersteunig maar er is veel meer te doen.
Let eens op de wildgroei van reclame borden, onrustig voor bezoekers.
Let ook eens op steeds meer toenemend markt kramen, met al hun uitstallingen.
En laat de markt er zijn voor de kraam verkoop.
Laat het detailhandel zijn.
Zaterdag moet om vijf uur de stad schoongeveegd worden met oorverdovend lawaai, laat de consument tot 6 uur minimaal winkelen.
De afvalbakken een grote puinhoop, op drukke winkeldagen.
Al met al er is heel veel te doen.
Dan kunnen we het hopelijk voor de consument aantrekkelijk houden.

ook het parkeergeld moet aandacht krijgen.
In Hoogvliet gaat de detailhandel het parkeergeld betalen, zodat er zelfs gratis kan worden geparkeerd

WebshopAdvies.nl

De hele misvatting is dat je online er niet “even bij doet”. Er is kennis voor nodig, is die kennis er niet en wil je daar niet de tijd aan besteden om het te leren, dan moet je die extern inhuren. Dat kunnen de groten, maar de kleinen ontbreekt het aan tijd en geld. Een gezamelijk platform waarbij de ondernemer zijn product online kan plaatsen is mooi, maar zal ervoor zorgen dat winkeliers hun producten op een onbewoond eiland proberen te verkopen.

Offline winkels kunnen best overleven, maar bied dan meerwaarde! Geen absurde parkeertarieven, overvolle niet bereikbare centrums en slechte klantenservice. Je moet excelleren op de nadelen van webwinkels, dus producten direct meenemen met een uitmuntende persoonlijke service. Vandaag de dag hebben veel online winkels hun klantenservice echter super voor elkaar, terwijl je in een offline winkel vaak nog wordt afgescheept. Probeer dus te leren van webwinkels en doe waar je goed in bent, dan kom je er wel!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond