Deel dit artikel
-

Amper online groei voor Sanoma Nederland

De online omzet van Sanoma in Nederland en België groeide in het derde kwartaal met 1,1 procent tot 71,4 miljoen euro. De Nederlandse markt als geheel groeide naar schatting rond de acht procent. Sanoma groeit langzamer dan de markt.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het Finse mediaconcern vanochtend publiceerde (PDF).

De Nederlandse print, online en televisieactiviteiten zijn goed voor een omzet van 179,6 miljoen euro, oftewel 41 procent van Sanoma’s totaal. België is goed voor 11,4 procent, omgerekend 49,9 miljoen euro.

Uitgaand van deze verhouding ligt de online omzet van Sanoma in Nederland rond de 56 miljoen euro. Het kwartaalbericht benoemt dat echter niet specifiek.

Het Nederlandse resultaat onder de streep steeg met zeven miljoen euro tot 24 miljoen. De winst voor het hele concern (ebit) nam met 25 procent toe tot 77,7 miljoen. Die toename komt, net als de omzetgroei, grotendeels voor rekening van de Finse resultaten.

Op groepsniveau daalde de omzet met 4,4 procent tot 438 miljoen euro. Wanneer bijzondere factoren worden uitgesloten is er sprake van een daling van 1,5 procent, waarvan 1,2 procent in Nederland gerealiseerd.

Voorts blijkt uit het kwartaalbericht dat Sanoma sinds november 2015 zijn belang in Social 1nfluencer B.V. niet vergrootte. In februari kocht het 51 procent van het Amsterdamse MCN, in november nog eens twintig procent.

Foto: Alexander Lyubavin (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond