Deel dit artikel
-

‘We zijn bijna even groot als Hyves, met digitale folders’

Vorige week won het Nederlandse Publitas een Red Herring Global Award. Dat is de eerste stap om het in Nederland ontwikkelde uitgeefplatform naar het buitenland te exporteren. “Er is veel belangstelling, nu ook van investeerders”, aldus oprichter Guillermo Sanchez.

“We digitalieren 55 procent van de folders van de retailers die je in de winkelstraten vindt. Vorige maand zagen meer dan zeven miljoen unieke bezoekers de folders via onze infrastructuur”. Dat kan via partner Folders.nl zijn geweest, maar ook via de site van de retailers zelf. De grootsten besteden het digitaliseringswerk daarvan uit aan het bedrijf uit Almere.

Een team van zeventien man, overwegend technici, is enkel bezig om de uitgeeftechniek constant te verbeteren. “De retailers stuurt ons zijn PDF, wij importeren die en maken hem interactief geschikt voor tablet, pc, en mobiel in HTML5 en Flash. Een directe koppeling met e-commerce is mogelijk, analytics is mogelijk en audiovislele elementen”, legt Sanchez beknopt uit. Hij denkt dat zijn bedrijf een van de grootste gebruikers van Amazon Web Services is. Alle technische verwerking van de opdrachten wordt in Amazons cloud afgehandeld.

Publitas was vorige week in Amerika naast IQU de tweede Nederlandse winnaar van een Red Herring Global Award. In een zaal met ondernemers en investeerders presenteerde Sanchez zijn bedrijf en plannen voor de toekomst. Die presentatie werpt vermoedelijk vruchten af die de weg naar de toekomst plaveien.

Hij overweegt om externe financiering aan te trekken. Dat kan worden gebruikt om de dienst naar het buitenland uit te rollen. Die intentie was er al en wordt met financiële of strategische partners mogelijk sneller concreet. Investeerders bezoeken het Red Herring-event graag om nieuwe partijen te leren kennen. “Ze vinden de markt waarin we ons begeven interessant, onder meer de activiteiten op tablets en de wijze waarop we conversie kunnen doormeten.”

Publitas werkt tot op heden zonder externe financiering en betaalt de doorontwikkeling van het platform uit de eigen kasstroom.

Een van de internationale klanten is Metro Cash & Carry. “Zij rollen nu uit naar 32 landen met ons systeem. En we helpen ook Asos bij de publicatie van hun magazine.”

Foto: 246-you (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond