Deel dit artikel
-

Bol.com opent site voor de concurrentie

In een voor Nederland unieke stap opent opent Bol.com zijn winkelvloer voor de concurrentie. Het productaanbod van derde partijen komt schouder aan schouder te staan met het eigen assortiment.

Megapool, Informatique, Internetshop en Bobshop zijn de eerste partijen die gebruik gaan maken van het bereik van Bol.com. In de loop van het jaar worden andere partijen op Bol.com Plaza aangesloten buiten in de productgroep Electronica. De enige harde voorwaarden voor ‘toetreding’ tot het platform zijn dat belangstellende winkels lid zijn van Thuiswinkel.org, onder het Nederlands recht vallen en aan de technische vereisten voldoen. Daarnaast zal Bol.com alleen partners toelaten die qua assortiment, leversnelheid of prijs iets toevoegen aan het assortiment van Bol.com.

In eerste instantie omvat het aanbod van derden foto- en videocamera’s, desktop en laptop computers, monitoren en home entertainment-systemen. Binnen afzienbare tijd komen daar ook producten bij die Bol.com zelf niet in de schappen heeft liggen.

Juridisch eigendom

Directeur Daniël Ropers legt uit: “Onze drie miljoen klanten kunnen met hun eigen account vanaf vandaag bestellen bij derden. Ze bestellen en betalen bij ons. Wij sturen de order door naar de partner die vervolgens direct aan de klant levert. Hun aanbod staat, met de prijzen, in een apart tabblad op onze productpagina’s”. Aangesloten winkels betalen hiervoor een vast bedrag per bestelling en een percentage over de gerealiseerde omzet.

In de verhouding winkel-klant verandert weinig. De partnerende winkels zijn vanuit juridisch oogpunt ‘eigenaar’ van de transactie en daarmee ook verantwoordelijk voor de after sales en service. De klant krijgt van deze winkels de factuur, niet van Bol.com.

De techniek die hier aan ten grondslag ligt is dezelfde als die van het tweedehandsprogramma.

Acquisitiekosten omlaag

Deze rigoureuze verandering in het concept ‘webwinkel’ komt voort uit de filosofie van het bedrijf om de beste webwinkel van Nederland te willen worden. Ropers: “Daar zijn we vrij fundamenteel in. De beste winkel brengt in mijn optiek vraag en aanbod bij elkaar, biedt maximale keuze en is zo toegankelijk mogelijk”.

Winkels die zich aansluiten op het nieuwe platform profiteren van het bereik van de grote webwinkel. Dat kan er op termijn zelfs toe leiden dat hun acquisitiekosten dalen. Ze krijgen immers een extra kanaal richting klanten en betalen daarbij enkel wanneer ze daadwerkelijk iets verkopen.

Van winkel naar platform

Het lijkt erop dat het concept achter Bol.com verandert van ‘winkel’ naar ‘platform’, een open podium voor online handel. De vacatures van het bedrijf onderschrijven de verscherpte technologische focus. Het merendeel van de beschikbare banen is voor techneuten. De gezochte mobiel specialisten staan nog niet in dat overzicht.

In Amerika is het Amazon dat jaren geleden al een vergelijkbare route koos. Winkeliers kunnen daar hun artikelen tegen een vergoeding aanbieden via Amazon.com. Deze dienst heet Webstore. Gebruikers van Webstore kunnen ervoor kiezen om enkel een pui te huren op Amazon of ook fulfillment- en betalingsdiensten van Amazon te gebruiken via bijbehorende API’s.

Het platform van Bol.com is in technische zin nog niet zo ver uitgekristalliseerd dat het de losse onderdelen van het online winkelproces via API’s kan aanbieden. Marketingdirecteur Michel Schaeffer bevestigde onlangs wel aan Emerce dat er een API komt die aansluit op het afrekenmechanisme van Bol.com.

Bol.com verwacht dat de omzet met partners in de komende jaren kan groeien naar 25 à 30% van de omzet in bepaalde productcategorieën.

Voorbeeld van productpagina met concurrerend aanbod:

Deel dit bericht

2 Reacties

Frans Plat

Een goed initiatief. Visie en implementatie sluiten naadloos op elkaar aan. De positionering van Bol.com wordt hierdoor enorm versterkt. Bovendien profiteert Bol.com van het ‘first mover’ effect. En dat is onder andere de vele free publicity, en nog veel meer.Uit de kunst, heel goed gedaan. Nu al een van de beste marketing campagnes/strategieen in Nederland in 2011 wat mij betreft.
Frans Plat
Klantinteractie Kenniscentrum

Marco Merkx

In dit kader is dit nieuws dan ook wel weer opvallend: Een aantal grote partijen zijn gestopt met hun verkoop via Amazon. Zo hebben Macy’s, Buy.com en Gap zich binnen een kort tijdsbestek teruggetrokken als partner van de webwinkel. (via Twinkle)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond