Deel dit artikel
-

Bol.com stopt met Tradedoubler voor affiliate-verkopen

Bol.com neemt een zelfontwikkeld affiliate-netwerk in gebruik en beëindigt daarmee de relatie met Tradedoubler. Het bedrijf krijgt meer zicht op en controle over het indirecte verkoopkanaal.

 

Over twee weken licht marketingdirecteur Michel Schaeffer de vernieuwingen toe tijdens een partnerbijeenkomst in Utrecht.

Op Affiliateblog en Marketingfacts verschenen de eerste details van de vernieuwingen, waaronder details over een nieuw bonusprogramma. Sites die zich aansluiten bij het nieuwe partnerprogramma maken daar kans op wanneer ze bepaalde verkoopvolumes realiseren of via speciale acties, zoals productintroducties, meer verkopen helpen genereren.

Ongeveer 200 sites hebben zich inmiddels aangemeld voor het nieuwe partnerprogramma. Bol.com heeft naar eigen zeggen enkele duizenden actieve partners. De eerste reacties zijn overwegend positief.

Door het affiliate-programma in eigen beheer te nemen kan het indirecte verkoopkanaal bijvoorbeeld ook worden gekoppeld met voorraadinformatie. Nu zit Tradedoubler daar nog als derde partij (technologieleverancier) tussen. Remko Nugteren van Tradedoubler: “We gaan in goede harmonie uit elkaar en zijn ruim op tijd over deze stap geïnformeerd. Het is een strategische keuze van Bol.com alles in eigen beheer te willen doen”.

Tot het voorjaar van 2008 maakte de online mediawinkel gebruik van het affiliate-netwerk van Bfast, onderdeel van Commission Junction. Bfast werd in dat jaar ingeruild voor Tradedoubler.

Ralph Remkes van Bol.com zegt dat het werken met partners steeds belangrijker wordt in de marketingmix. Nu hij de techniek zelf in handen heeft, is zijn bedrijf ook niet meer afhankelijk van derden voor vernieuwingen en verfijningen aan het indirecte verkoopkanaal.

Marketingdirecteur Michel Schaeffer: “We bevinden ons in een wereld waarin we veel met andere partijen samenwerken. Daarom hebben we graag een technisch systeem dat daarbij past en dat ons in staat stelt om, wat het partnerprogramma betreft, verschillende productgroepen verschillend te vermarkten en beprijzen”.

Er komen open API’s waarmee externe programmeurs direct op de back end-systemen van de webwinkel kunnen inhaken.“We zijn in het verleden altijd een vrij gesloten winkel geweest. Je moest naar ons toekomen en op onze site de transactie doen. In de toekomst wordt het mogelijk om via API’s met onze data aan de slag te gaan. De API ontsluit onze catalogus, zodat externe programmeur bijvoorbeeld data van producten kunnen ophalen met productinformatie, beschrijvingen en categoriestructuur”.

Op latere termijn komt er ook een API die aansluit op het afrekenmechanisme van Bol.com.

Over het jaar 2009 boekte Bol.com een omzetgroei van 20 procent tot 268 miljoen euro. De omzet via derden is “van behoorlijk belang” en loopt in de miljoenen, aldus Schaeffer. Affiliateblog schat dit bedrag op ergens tussen de 2 en 2,5 miljoen euro. Dat zou zeker 1 procent van de jaaromzet zijn. Later deze maand presenteert Bol.com de resultaten over het jaar 2010.

Bol.com is sinds juni 2009 eigendom van investeringsbedrijf Cyrte.

 

Deel dit bericht

5 Reacties

Erik Geurts

Het is wel vervelend om voor de tweede keer binnen 3 jaar weer alle affiliate-links te moeten aanpassen. De vorige keer was dat een hele klus.

Erik van der Veen

Een typisch geval van de wet van de remmende voorsprong

JW

in, uit, in, uit. tjonge. make up your mind!

uberaffiliate

Het ontbreekt aan visie bij de medewerkers die bij Bol.com over het affiliateprogramma gaan. Het was te begrijpen dat Bol niet meer via Bfast wilde werken, dat was een zwaar verouderd programma. Maar dat je daarna dan de keuze maakt voor TradeDoubler is absoluut niet te begrijpen. Er werd niet gebruik gemaakt van het open netwerk van TD maar van het customized versie van de software. Zelden heb ik zoiets slechts gezien. Nu staat TD niet echt bekend om het gebruiksgemak van de software, maar dit was echt slecht, wat een troep. Rapportages waren niet of nauwlijks aanwezig, banners en tekstliks waren op een onbegrijpelijke manier ergens in het systeem verstopt, kortom je kon er geen chocola van maken. Je kan je dan ook niet voorstellen dat dit een weloverwegen keuze van het Bol management is geweest. Waarschijnlijk hebben ze dat zelf ook (te laat) ingezien, en zijn daarom maar aan de slag gegaan met hun eigen affiliate software. Helaas ben ik bang dat dit ook niet de beste keuze is geweest. In het algemeen willen affiliates niet bij te veel netwerken of eigen programma's (zoals bol nu heeft) aangesoten zijn. Dit zorgt voor veel te veel administratieve rompslomp, en omdat rapportages niet makkelijk met elkaar vergeleken kunnen worden (bijvoorbeeld Bol.com, Selexyz, en Bruna in een rapportage), ook niet voor een goede optimalisatie. Ik aviseer Bol.com dan ook om voor een open netwerk te kiezen. Er zijn in NL voldoende die dit op een goede anier zouden kunnen doen, dit zou Bol.com waarschijnlijk ook vele malen meer opleveren. Succes ermee, ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.

Andries

Wij zijn met http://www.boeklezers.nl/ affiliate van Bol.com, en er is behoorlijk wat programmeerwerk aan te pas gekomen om alle boeken juist te koppelen. In sommige gevallen is er bewust voor gekozen naar de zoekfunctie te linken, wat niet optimaal is. Ik hoop dan ook dat in het nieuwe systeem (waar wij helaas nog niet op zitten), dit gemakkelijker wordt, en wellicht zelfs op ISBN kan, zoals bij netwerken zoals DaisyCon vaak mogelijk is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond