Omzet Bol.com stijgt tot 318 miljoen euro

Webwinkel Bol.com zag de omzet in 2010 met 14 procent stijgen tot 318 miljoen euro. De mobiele omzet steeg sinds de zomer met 200 procent.
Dat blijkt uit de financiële kerncijfers die een van Nederlands grootste webwinkels vanochtend bekend maakte. De omzet steeg met meer dan 40 miljoen euro tot 318 miljoen. Directeur Daniel Ropers zegt dat het bedrijf winstgevend is, maar geeft geen details over het nettoresultaat.
Door een wijziging in de wijze waarmee Bol.com zijn omzet rapporteert geef het bedrijf ook eenmalig zicht op het resultaat van de tweedehands handel die het faciliteert. Immers, sinds 2007 kunnen consumenten via Bol.com hun gelezen boeken op de site te koop aanbieden. Tegenwoordig kan men er ook muziek, films en games verhandelen.
Over 2009 boekte het bedrijf een omzet van 268 miljoen euro. Dat is met terugwerkende kracht vastgesteld op 278 miljoen euro. Directeur Ropers verklaart: “Dat verschil zit tussen de commissie die Bol.com vorig jaar reeds tot zijn omzet rekende en de totale omzet in tweedehands hands artikelen.
Afgelopen jaar bezochten 3 miljoen klanten de winkel, een half miljoen meer dan in 2009. Het aantal verkochte producten steeg met twee miljoen tot 16 miljoen. Omgerekend kocht een klant gemiddeld 5,5 producten in 2010. In het jaar daarvoor lag die verhouding met 5,6 producten per klant iets hoger.
Marktaandeel omhoog, maar prijzen omlaag
Ropers: “De entertainmentmarkt staat in het algemeen onder druk. Hoewel die trend ook niet aan ons voorbij gaat, hebben we afgelopen jaar toch sterk marktaandeel kunnen winnen op verscheidene terreinen”. De winkel voerde prijsverlagingen door op het gebied van speelgoed, games en electronica . “Dat kost marge maar de klant is er blij mee”.
Losse feiten uit het jaarbericht:
- de omzet in Vlaanderen is verdubbeld
- 29 november was de drukste dag: 3,5 bestellingen per seconde
- de maandag voor sinterklaas: 120.000 bestellingen
- stijging van verkoop tweedehands en digitale boeken ‘explosief’
- omzet in de productgroep Speelgoed verdrievoudigd, mede door
verbreding aanbod en lagere prijzen
iPhone-app aanstaande
Rond de zomer opende Bol.com ook het mobiele verkoopkanaal. Eerst met de opening van een mobiele website en een paar maanden later met een Android-applicatie voor digitale boeken. De mobiele omzet steeg sinds de zomer met 200 procent. Het verschijnen van de iPhone-applicatie in de komende weken zal de mobiele handel een verdere impuls geven.
Bol.com staat op het punt een API vrij te geven. Externe programmeurs krijgen daarmee een directe verbinding op de back end-systemen. De API ontsluit de catalogus, zodat ontwikkelaars bijvoorbeeld data van producten kunnen ophalen met productinformatie, beschrijvingen en categoriestructuur. Scantastic is een van de eersten die op basis van deze informatie een eigen mobiele wil uitgeven. Dit soort derde partijen krijgt een commissievergoeding voor het aanbrengen van nieuwe omzet.
De publicatie van de API maakt deel uit van de strategie waarbij Bol.com zijn aanbod zo toegankelijk mogelijk wil maken. Vanuit diezelfde gedachte probeert het zijn klanten maximale keuze te geven en vraag en aanbod nauw op elkaar af te stemmen.
Site open voor concurrentie
Vandaag maakt Bol.com ook bekend dat het zijn site openstelt voor de concurrentie. Concurrenten kunnen nu hun producten via de interface van de winkel gaan aanbieden. De vermeldingen staan in een apart tabblad op de relevante productpagina’s vermeld.
Megapool, Informatique, Internetshop en Bobshop zijn de eerste partijen die gebruik gaan maken van het bereik van Bol.com. Ze zijn vrij in het prijsbeleid dat ze hanteren, wat ertoe kan leiden dat Bol.com klanten aanmoedigt om bij naar andere leveranciers te kopen. Ropers: “We willen onze klanten maximale keuze bieden, dus ook in leversnelheid en prijs”.
In de komende maanden worden ook andere winkels aangesloten op, wat heet, Bol.com Plaza. De aangesloten partners betalen aan Bol.com een vergoeding over de gerealiseerde omzet. “De hoogte van die vergoeding is een vast bedrag en een percentage. Dat niveau ligt in ieder geval lager dan de acquisitiekosten die ze elders zouden betalen”.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Dion
Toch lekker bijna een miljoen per dag omzetten…
Clement Tipker
Stijging verkoop digitale boeken “explosief”. Helaas kon ik een bij Bol.com gekocht digitaal boek niet downloaden in iBooks op mijn iPad. Terwijl Bol.com zelf ook inmiddels iPads verkoopt. In een reactie gaf Bol.com aan dat dit in december jl. stond gepland, maar er vertraging is opgelopen. Wellicht was het beter geweest bij de introductie van de verkoop van de iPad ook te zorgen dat downloaden hierop mogelijk is. Overigens wel een compliment aan Bol.com over de snelle reactie op mijn vraag. Goede service.