Deel dit artikel
-

BOVAG: Showrooms weg door internet

Het aantal autoshowrooms zal de komende drie tot vijf jaar te halveren tot 1.100 en dat komt vooral door internet. ‘De klant wil online communiceren: chatten, mailen en online auto’s vergelijken’, zegt voorzitter Eric Tak van BOVAG Autodealers tegen BNR Radio.

De afgelopen jaren halveerde het aantal dealers ook al, aldus Tak. Deels als gevolg van strengere eisen aan het eigen vermogen of bijtellingsperikelen. De marges zijn flinterdun, dus er hoeft niet veel te gebeuren voor er iets fout gaat, zegt Tak. ‘We moeten anders communiceren en aankopen, met producten als private lease en carsharing. Je moet kosten uit de keten halen en dat kan alleen als je het aantal fysieke showrooms vermindert.’

De verkoop van nieuwe personenauto’s in 2014 is geëindigd op een totaal van 387.835 stuks, een daling van 6,9 procent ten opzichte van 2013 toen er 416.674 nieuwe auto’s werden geregistreerd in Nederland, zo maakten RAI Vereniging, BOVAG en RDC op nieuwjaarsdag bekend.

Particulieren deden vooral grote investeringen voor het aflossen van hypotheken of het financieren van verbouwingen, maar niet voor het aanschaffen van een nieuwe auto. Desondanks is het totale wagenpark in Nederland gegroeid naar recordhoogte met bijna 8,2 miljoen personenauto’s.

Deel dit bericht

1 Reacties

Paul Haarman

Het gaat niet goed in de autosector en het verdwijnen van het aantal showrooms klinkt bedreigend. Toch zal de Nederlandse automobielbranche de vruchten gaan plukken van de online kansen. Die showrooms zijn een grote kostenpost voor de autodealer. Daarbij stellen auto-importeurs vaak (te?) hoge eisen aan de inrichting ervan, de locatie en het aantal auto’s dat er ten toon moet worden gesteld. Dat kan online veel efficiënter. Laat de autodealer zich sterk maken in klantcontact, service en onderhoud. Enkele grote showrooms kunnen regionaal gedeeld worden met verschillende dealers en laat de klant de mogelijkheid om online te bestellen. Er moet wat gebeuren in autoland en ik denk dat het internet niet de bedreiging maar de kans is voor de autosector om een gezonde business weg te zetten voor de komende jaren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond