Deel dit artikel
-

Brand New Day: advies complexe producten straks volledig online

Brand New Day heeft na goedkeuring DNB voor overname Uw Toekomst deze week formeel de vergunning voor levensverzekeraar binnengesleept. In drie jaar tijd is het bedrijf uitgegroeid tot een levensverzekeraar met ruim 40.000 klanten. Vorig jaar kwamen daar 72 procent meer rekeninghouders en 91 procent meer toevertrouwd vermogen bij. Drie vragen aan algemeen directeur Kalo Bagijn.

Nu DNB goedkeuring heeft verleend kunnen jullie met volwaardig concurreren met de grote verzekeraars. Kon dat eerst niet?
“Tot 2008 mochten alleen verzekeraars lijfrentes en koopsommen aanbieden, en ook collectieve pensioenen. Vervolgens heeft de wetgever gezegd dat er meer concurrentie moest komen en is de bankspaarwet geïntroduceerd. Vanaf dat moment konden banken en beleggingsinstellingen ook dit soort producten aanbieden. Daardoor kon je als niet-verzekeraar dus al concurreren met verzekeraars en dat hebben wij ook gedaan. Maar wat we niet mochten doen waren producten aanbieden die verbonden waren met pensioenopbouw, zoals overlijdensrisicoverzekeringen. Die kun je bij ons nu online afsluiten. Het merendeel van deze business gaat nu nog via adviseurs. De uitdaging zit hem voor ons in de organisatie. Voor een overlijdensrisicoverzekering willen verzekeraars vaak een medisch consult. Wij proberen dat met online vragenlijsten te ondervangen.”

Heeft het recente provisieverbod voor jullie consequenties? Meer en meer verzekeraars verkopen hun producten nu rechtstreeks aan de consument. Vooral online.
“Jazeker, in het verleden werden vooral producten met een hogere provisie aangeboden, nu is de markt zich aan het heroriënteren. Je ziet dat sinds de nieuwe regelgeving het intermediairkanaal zoekende is. Wij krijgen de helft van deze business direct via onze website binnen, maar advisering blijft een primair onderdeel van de markt. Om die reden hebben wij en veel andere verzekeraars eigen advieskanalen opgezet.”

Waar zitten de online uitdagingen voor verzekeraars?
“In het zo simpel maken van complexe producten, zodanig dat de consument keuzes kan maken, ook online. Degene die dat het beste doet, komt straks als absolute winnaar uit de bus. Eenvoud is belangrijk, hoe ingewikkeld de tools erachter ook mogen zijn. Ik denk niet dat vergelijkers hier een grote rol gaan spelen. Prijs is weliswaar belangrijk, maar de producten zijn veel te complex om zomaar even naast elkaar te zetten. Wij willen uiteindelijk wel naar een volledig geautomatiseerd advies dat even goed is als een normaal consult. Veel van die adviezen doen we nu trouwens al via de webcam. De tevredenheid daarover is enorm hoog, want je hoeft je huis er niet voor op te ruimen en een hele avond voor een gesprek te reserveren. Je ziet dat mensen die aarzelden over een webcamconsult uiteindelijk heel enthousiast zijn.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond