Deel dit artikel
-

Chinese internet IPO gaat de mist in

Chinese internetbedrijven konden tot voor kort geen kwaad doen bij Amerikaanse beleggers, maar de liefde lijkt voorbij: de recente beursgang van online retailer Vipshop is jammerlijk mislukt.

8,50 tot 10,50 dollar moesten de aandelen van Vipshop afgelopen vrijdag aan de Amerikaanse beurs opbrengen, maar dat niveau werd bij lange na niet gehaald. De koers zakte 11,7 procent.

Toch leek Vipshop, gevestigd in Guangzhou, tot de grotere Chinese IPO’s te gaan behoren. Begeleiders waren grote zakenbanken als Goldman Sachs, Deutsche Bank, Piper Jaffray en Oppenheimer. Aandeelhouders zijn DCM en Sequoia. Er waren hoge verwachtingen, want in augustus 2011 was de laatste belangrijke  IPO van een Chinees bedrijf aan de Amerikaanse beurs.

De reden om het aandeel af te straffen waren mogelijk de verliezen van 156,5 miljoen dollar in 2011. De omzet bedroeg vorig jaar 227,1 miljoen dollar, een forse stijging ten opzichte van 2010.

Vorig jaar gingen dertien Chinese bedrijven naar de Amerikaanse beurs, en dat waren er flink minder dan in 2010, toen 38 bedrijven een notering kregen.

Beleggers zijn sceptisch geworden na enkele fraudezaken en gevallen van financiële misleiding.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond