Deel dit artikel
-

‘Digitale transformatie voor velen een existentiële dreiging’

Veel bedrijven in Nederland zien de digitale transformatie als ontwikkeling die hun bestaansrecht over vijf jaar kan bedreigen. Daarom staat dit thema hoog op de agenda’s van directies in het lokale bedrijfsleven.

Een onderzoek onder ‘digital leaders’ bij vijfhonderd directies en MT’s, uitgevoerd voor eFocus, laat dit zien. Er is een duidelijk gevoel van urgentie wat betreft de impact die internet heeft op de organisaties. Het gaat hierbij onder meer om internationaal opererende merken in de FMCG, retail en automotive branche.

Zestig procent van de respondenten vindt de digitale transformatie belangrijk, tien procent heel belangrijk. Dat besef wordt schijnbaar niet alleen met de mond beleden, maar ook intens gevoeld. Een op de drie ondervraagden vreest namelijk dat zijn bedrijf niet meer bestaat over een paar jaar als er nu niets wordt gedaan op strategisch niveau.

Online ontwikkelingen raken de helft van de ondervraagden nu al merkbaar in de bedrijfsactiviteiten. Daarbij wordt geen waardeoordeel gegeven over de financiële impact daarvan op het bedrijf.

Het eFocus-onderzoek laat ook zien welke bedrijfsonderdelen het hardst worden geraakt door de digitalisering:

Over de inhoud en vorm van de veranderstrategieën zegt het onderzoek niets, wel over de wijze waarop dat gebeurt. Bijna de helft van de ondervraagden zegt dat het bedrijf zelfstandig doet. Een derde sluit strategische samenwerkingen met anderen.

Opvallend is ook dat de organisatie zelf als de grootste bedreiging voor zijn eigen toekomst wordt gezien:

Foto: Ian Thomas (cc)

Deel dit bericht

13 Reacties

Rob Boeyink

Goed onderzoek! Er ontstaat zichtbaar een steeds groter gat tussen de manier waarop consumenten/klanten producten aankopen (hun klantreis en klantgedrag) inrichten en de manier waarop organisaties hier (niet) op anticiperen. De oorzaak is het sterk verschil in snelheid en mate van adaptieniveau van nieuwe technologieën.

Het gevolg hiervan is veel organisaties hun klanten niet meer herkennen ‘over de kanalen heen’ en dus niet ‘connected’ zijn. Organisaties verliezen hierdoor steeds meer klanten! Klanten lopen weg naar de concurrent die wel in staat is geweest aan te haken bij de digitale transformatie.

Organisaties staan voor de uitdaging om dit gat te dichten.

Het verbaasd me daarnaast niet dat veel organisaties Google als groot gevaar zien. Google kun je vergelijken met sprinkhanen: Ze vreten alles op wat ze tegenkomen en ze laten niets voor anderen over.

Het wordt tijd dat de Europese regering hier een stokje voor gaat steken door Google te verplichten zich op te delen in Europa. Google is veel te groot geworden en ‘weet namelijk alles’. Ik ben bang dat Google anders voor heel veel bedrijven de doodsteek zal zijn.

Robert Buisman

Slechts tien procent dat digital ziet als zeer belangrijk (ratio), afgezet tegenover een derde dat vreest dat het bedrijf over en paar jaar niet meer zal bestaan (gevoel).

Het is het onbestemde gevoel waar VODW Marketing al eerder over rapporteerde: de helft van de Nederlandse managers is bang om voorbij gefietst te worden door (branchevreemde) toetreders.
Logisch, want dat zijn bedrijven die de nieuwe economie begrijpen. Ze komen van links, je ziet ze niet aankomen. AirBnB en Uber zijn de bekendste voorbeelden. Bedrijven die groot deel van de markt overnemen zonder enige kennis van de sector. Maar wel van digitale platformtechnologie en -dynamiek. Ook Tumblr komt binnenkort met een platform waarbij gebruikers (de crowd) zelf advertentiecampagnes voor bestaande merken kunnen maken. Dan gaan de traditionele reclamebureaus inleveren.

Dank @eFocus voor dit onderzoek! Het geeft weer een goed beeld van waar we staan.

Martin Pronk

Dank voor het onderzoek. Heel veel werk te doen in heel veel organisaties. Elke dag ervaar ik dat directie/managers/bestuurders deze ontwikkelingen bagatelliseren. Dat het thema hoog op de agenda staat is prima ik vraag me alleen af wanneer er daadwerkelijk stappen worden ondernomen. De waan van de dag regeert en de stappen die gemaakt worden zijn maar heel klein. Nederland: aan de riemen!

Paul Haarman

Ik vind de resultaten van dit onderzoek vooral goed nieuws voor de BV Nederland. De online uitdagingen staan eindelijk hoog op de agenda, dat is wel eens anders geweest. Misschien vertaalt zich dat nu nog in een angstig gevoel, maar dat is altijd een goed uitgangspunt om nieuwe paden te bewandelen en de mindset klaar te stomen voor de uitdagingen die om de hoek liggen. Uiteindelijk leidt dat tot omarming van de kansen die diezelfde bedreiging ook in zich bergen.

marco van veen

Mooi en representatief onderzoek. Er kunnen niet genoeg van dit soort bewustwordings onderzoeken gepubliceerd worden.

Uit ervaring weet ik dat veel bedrijven worstelen met dit probleem en te lang excuses hebben gebruikt om deze transformatie niet echt serieus in te zetten. Met alleen een digitaal team opzetten en wat geld er tegen aangooien verander je niet je bedrijfs-DNA. Terwijl disrupters juist uit een heel ander hout gesneden zijn. Denken klantgericht, zijn agile in hun vezels, schaven elke dag aan het business model en omarmen innig de cloud.

Zoals ook uit het onderzoek van eFocus blijkt is er nu wel het besef dat transitie nodig is, maar wordt als reflex nog steeds te vaak in traditionele oplossingen gedacht. De vraag dus is of een transitie van binnenuit, zoals veel bedrijven volgens het onderzoek prefereren, wel snel genoeg zal en voor sommige niet te lang zal gaan duren.

Arie den Boon

Goede timing van dit onderzoek. Het is goed om te zien dat het bedrijfsleven zich van de urgentie bewust is. Bij universitaire en HBO opleidingen is dat bewustzijn naar mijn gevoel (geen cijfers helaas) veel minder. Studenten studeren af en gaan dan zoeken in de hoop voor een mooie baan uitgenodigd te worden. Dat blijkt dan vaak niet te gebeuren en dan nemen ze een baar onder hun niveau aan. Veel te weinig studenten beginnen voor zichzelf met als doel de nieuwe kansen te benutten. Daar zijn ze ook totaal niet op voorbereid. We hebben in Nederland wel veel ZZP-ers, maar studenten die willen ondernemen zijn zeldzaam. Laten we daar iets aan doen.

Hasn van der Lee

Bedankt voor het onderzoek. Digitalisering zal een steeds grotere rol gaan spelen in de samenleving.
De digitale platformen begrijpen de waarde van data en hoe ze deze optimaal kunnen toepassen. Uber, Airbnb en Tumblr zullen een grote uitdaging zijn voor de lokale economie. Samenwerking is noodzakelijk.

Paul Hassels Monning

Het eFocus onderzoek toont aan dat zelfs internationaal opererende bedrijven op (digitale) achterstand staan. B2B MKB-bedrijven in Nederland zetten nog steeds liever in op het persoonlijke contact, beurzen en ‘ons-kent-ons’. Ze zijn de spreekwoordelijke kikker die langzaam gekookt wordt in een pannetje heet water.

Jeroen Bos

Ook dit onderzoek ( wel beetje WC Eend ) laat weer zien wat er gaande is in de markt. Ben erg benieuwd hoeveel vd ondervraagden in de directie zitten of dat het met name respondenten zijn in de MT laag eronder. Wij horen namelijk veel MT leden zich zorgen maken, en klagen dat hun boodschap niet of nauwelijks door “de grijze pakken” een serieuze plek op de agenda krijgt, laat staan budget. In een eerdere reactie lees ik dat ook andere krachten zoals Google “verboden” moeten worden ivm de kennis die zij hebben opgebouwd. Big data waar dit soort bedrijven goed in zijn, bestaat al jaren maar wordt slechts door weinige bedrijven serieus genomen. Google is juist één vd mooie aanjagers van vernieuwing. Vele bedrijven hebben hun processen en data niet op orde, of denken zonder problemen omni-channel toe te kunnen passen zonder de organisatie te “kantelen” en écht klantgericht te gaan werken en denken. Deze periode zal de boeken ingaan als de transformatie van lui achterover hangende managers naar pro-actieve ondernemers. Concurrentie, in welke vorm dan ook, is uiteindelijk altijd goed voor de consument. Zonder concurrentie, geen innovatie. Ik adviseer bedrijven te gaan bewegen, al is het nog niet op de scherpe koers die van tevoren uitgestippeld moet worden. Bewegen is leren en bedrijven moeten in deze fase leren dat de klant en de distributieketen aan het veranderen is. Niet aanpassen is idd binnen enkele jaren exit.

Marcel Olislagers

De komende 2 jaar zal de huidige tansformatie nog versnellen. Bedrijven doen er verstandig aan twee nieuwe functies in het MT te integreren. De Chief Data Officer en Chief Digital Officer. Zij gaan zich richten op het strategisch belang van informatie in een digitale economie en welke betekenis dit heeft voor de organisatie. De Chief Digital Officer beziet hierin met name het spectrum van de digitale klant en overziet zowel de strategie als de technologie die nodig is voor het realiseren van een digitale portfolio en een positieve digitale klantbeleving.

Gijs Molsbergen

Eens @Marco van Veen. Dat ‘disruptors’ er zijn of gegarandeerd komen binnen de markt waarin je als bedrijf actief bent, daagt organisaties hoop ik uit om zich af te vragen hoe zij zelf de ‘disruptor’ kunnen worden binnen (of buiten) de markt of waar zij actief is.
De vraag is hoe je de technische kennis in huis haalt. Of hoe je een startup naast je bedrijf start, waarin dit (zoals je het mooi noemt) ‘DNA’ wel aanwezig is.

Rob van de Star

Tsja, wat zou Darwin hierover zeggen? Snelheid van verandering neemt toe, dankzij slimme en effectieve toepassing van technologie.

Start-ups (Airbnb en Uber zijn deze fase net ontgroeid) kennen een totaal andere dynamiek in vergelijk met de – op Operational Excellence ge’tunede’ – bestaande organisaties. Het zal een uitdaging zijn voor deze ‘incumbants’ om zich aan te passen, niet in het minst omdat het zittende management daar niet op is geselecteerd.

Een ander, vaak genegeerd aspect, is dat bestaande organisaties een merk, zeg maar een ‘brand’, hebben. Dat maakt dat ze – in tegenstelling tot de challengers – met dit merk een sterke buffer hebben waardoor ze het nog even volhouden.

Als het ‘laden van een merk’ en de digitale transformatie gelijktijdig plaatsvinden, dan kan het snel gaan. Kijk naar Uber die het voor elkaar krijgt door (ik denk bewust) lokale overheden en organisaties te ‘prikkelen’ en enorme bak onbetaalbare publiciteit te krijgen. En over 3 jaar, als Uber haar leven heeft ge’betert’, kijken we terug en zeggen we: goh, wat was dat een goede strategie …

Ben Rooth

Digitalisering, het is inderdaad niet meer weg te denken. Uit het onderzoek blijkt dat de organisatie maar lastig mee kan veranderen. In de reactie worden er IT oplossingen gevraagd, maar het vraagstuk begint bij de klant. Als je in staat bent het proces vanuit de klant te definiëren en effectief te laten verlopen tijdens de contactmomenten die je hebt met de klant (over alle kanalen heen), dan verbindt dit ‘vanzelf’ de silo’s die gevormd zijn binnen de organisaties. Customer journey mapping vormt hier een waardevol middel. Het is vervolgens de kunst om het ecosysteem van de organisatie achter de customer journey te ontrafelen en inzichtelijk te maken. Om snelheid te waarborgen moeten organisaties in actie komen en in integrale teams (marketing, legal, klantenservice, IT e.a.) het klantproces transformeren naar een optimale omnichannel klantbeleving. En ja, organisatiestructuren en werkwijzen zullen hierbij kritisch onder de loop genomen moeten worden, inclusief onderlinge afhankelijkheden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond